• lisen32

Föräldralediga i Thailand

Vi funderar på att ta ut en del av vår kommande föräldraledighet i Thailand. Hade varit kanon med lite tips och erfarenheter från er som gjort det. För oss lutar det åt tidigast september (barnet är då 6 mån) och hem senast februari.

Var bodde ni? Hur länge var ni borta? Boende, bungalow, lägenhet, resort, etc? Andra erfarenheter och lärdomar? Om ni hade fått göra om allt igen, vad hade ni gjort annorlunda? :)

• Svar på tråden Föräldralediga i Thailand
  • Anonym (thailand)

Vi valde att ta lite FL i thailand. När yngsta barnet (av 2) var mellan 2,5 och 3 år så tog vi ut FP på vars ett barn och var borta i 9 veckor.

Vi bodde nära BKK, i Rayong-området.

VI började med 3 veckor nära Ban Phe och det var en bra start. Nära BKK, bra prisbild och totalt avslappnande.

Sen åkte vi runt lite, tex några nätter på Koh Samet (enligt oss bortkastad tid, massor med turister som beter sig som turister...), några veckor på Koh Chang (dyrare än Rayong-området och inte mycket finare), någon tur in i Kambodja (Siem Riep = väldigt fint och turistanpassat, resten av Kambodja ska vara väldigt fattigt och eländigt).

Hade jag haft ett så litet barn, så hade jag inte fait rundor så mycket.

Men jag antar att ni måste ut ur landet om ni stannar längre än 60 dagar och då rekommenderar jag en tur till Angkor Wat i Kambodja, så har man prickat av det på "måste-se-listan". Tänk på inresereglerna! (om ni tar flyg till Thailand så får man visum för 30 dagar, om man reser med bil/buss/tåg så får man bara 15 dagars visum, så sök 60-dagars visum hemifrån)

• lisen32
    Anonym (thailand) skrev 2015-10-11 19:14:34 följande:

Vi valde att ta lite FL i thailand. När yngsta barnet (av 2) var mellan 2,5 och 3 år så tog vi ut FP på vars ett barn och var borta i 9 veckor.

Vi bodde nära BKK, i Rayong-området.

VI började med 3 veckor nära Ban Phe och det var en bra start. Nära BKK, bra prisbild och totalt avslappnande.

Sen åkte vi runt lite, tex några nätter på Koh Samet (enligt oss bortkastad tid, massor med turister som beter sig som turister...), några veckor på Koh Chang (dyrare än Rayong-området och inte mycket finare), någon tur in i Kambodja (Siem Riep = väldigt fint och turistanpassat, resten av Kambodja ska vara väldigt fattigt och eländigt).

Hade jag haft ett så litet barn, så hade jag inte fait rundor så mycket.

Men jag antar att ni måste ut ur landet om ni stannar längre än 60 dagar och då rekommenderar jag en tur till Angkor Wat i Kambodja, så har man prickat av det på "måste-se-listan". Tänk på inresereglerna! (om ni tar flyg till Thailand så får man visum för 30 dagar, om man reser med bil/buss/tåg så får man bara 15 dagars visum, så sök 60-dagars visum hemifrån)

Stort tack! :) hade ingen aning om visum-reglerna, bra tips! Precis, vi hade tänkt försöka undvika att resa omkring för mycket och hålla oss nära bra sjukvård. Sen vill vi ju gärna ha så lite charter-känsla som möjligt men kanske är svårt att undvika..?:)
  • Anonym (thailand)

Och börja vaccinera så fort som möjligt!

Mitt bästa tips är att testa Ban Phe området, det är inte så turistigt om man skippar Koh Samet (värt en dagsutflykt, men inget mer)
    Mae Rumphung Beach är väldigt fint, men man slipper alla turister. Bara på helgerna kommer en del dit, mest thailändare, men det är ändå lugnt.

Nu var det många år sedan som vi var där, men det ska vara bra fortfarande.

Vi funderar på Mae Phim. Har gått med i en facebookgrupp, det finns det massor av!
    Testa att hitta boende eller få mer tips via olika FB-grupper.

• lisen32
    Anonym (thailand) skrev 2015-10-11 19:26:02 följande:

Och börja vaccinera så fort som möjligt!

Mitt bästa tips är att testa Ban Phe området, det är inte så turistigt om man skippar Koh Samet (värt en dagsutflykt, men inget mer)

Mae Rumphung Beach är väldigt fint, men man slipper alla turister. Bara på helgerna kommer en del dit, mest thailändare, men det är ändå lugnt.

Nu var det många år sedan som vi var där, men det ska vara bra fortfarande.

Vi funderar på Mae Phim. Har gått med i en facebookgrupp, det finns det massor av!

Testa att hitta boende eller få mer tips via olika FB-grupper.

Tack! :) Får kolla upp hur tidigt man kan börja vaccinera...

De områdena du nämner, är de stora nog att ha ordentlig sjukvård? Vad för typ av boende tyckte ni var bäst?
  • Anonym (thailand)

Ligger nära BKK, så där finns ju bra sjukvård nära.
    Vi bodde i familjerum på litet hotell med pool och ca 100 m till flera mil lång strand. Vi var oftast ensamma på stranden - så långt vi kunde se. Men på helgerna var där fler, man hade säkert inte mer än 10 ggr 10 m ensamt... (= väldigt lite folk ändå!)
    Vi betalade ca 300 kr/natten inkl. rätt kass frukost, toast + kaffe/te.
    Sen åt vi enklare lunch och middag de flesta dagarna, såsom stekta nudlar, pannkaka mm. Gav max 100 kr/måltid för 4 pers.
    Så vi gjorde inte av med mer än 500 kr/dygn inkl. mat och utflykter och väldigt lite shopping under de första 3 veckorna.

• lisen32
    Anonym (thailand) skrev 2015-10-11 21:45:03 följande:

Ligger nära BKK, så där finns ju bra sjukvård nära.

Vi bodde i familjerum på litet hotell med pool och ca 100 m till flera mil lång strand. Vi var oftast ensamma på stranden - så långt vi kunde se. Men på helgerna var där fler, man hade säkert inte mer än 10 ggr 10 m ensamt... (= väldigt lite folk ändå!)

Vi betalade ca 300 kr/natten inkl. rätt kass frukost, toast + kaffe/te.

Sen åt vi enklare lunch och middag de flesta dagarna, såsom stekta nudlar, pannkaka mm. Gav max 100 kr/måltid för 4 pers.

Så vi gjorde inte av med mer än 500 kr/dygn inkl. mat och utflykter och väldigt lite shopping under de första 3 veckorna.

Klockrena tips! Hur var stranden & vattnet? Läste att de kunde vara skräpigt och grumligt? När var ni där? Behöver kolla om sept-februari är en bra period :)

Såg att det är ganska nära koh Chang..vi gillar Bang bao, kanske värt att kombinera? Har ni varit där?

Sorry för många frågor! Vi funderar också på koh Lanta , men förstod att det är jättemkt svenskar där..kanske lite trist:)
  • Anonym (thailand)

vi var där jan - mars och det var jättefint.
    Sanden är lite grövre och brunare, men ändå skön att gå på osv. Bra färg, det blir inte så vitt och jobbigt för ögonen!
    Dikena är soptippar, som på många andra ställen...

• Anonym (thailand)

och vi bodde ett par veckor på Koh Chang med, det var dyrare och mer turistigt. Men trevligt och möjlighet till dykning.

Svar på tråden Föräldralediga i Thailand