• Amanda84

1-åring som vägrar täcke men fryser

Så fort min pojke medvetet kunde sparka, så har han vägrat täcke. När han var yngre så hade han därför sovpåse, vilket fungerade riktigt bra. Nu har han dessvärre vuxit ur sina sovpåsar och nu när hösten har kommit så har han börjat frysa om natten trots pyjamas och strumpor (vi har ganska kallt i vårt sovrum) så att han vaknar av det och är kall. Jag har provat att lägga täcke, filt, påslakan, ja allt möjligt över honom när han har somnat, men oavsett vad vi lägger över hans ben så vaknar han, får han panik och slåss och gråter tills han har fått av sig det.

Är det någon som har tips på hur vi kan göra istället eller om det finns sovpåsar som man kan köpa till större barn? Att sätta in ett extra element i sovrummet är inte aktuellt eftersom vi vuxna blir för varma då (han sover oftast i vårt rum) och sovpåsar har jag inte kunnat hitta i hans storlek. (Han har stl 92)

• Svar på tråden 1-åring som vägrar täcke men fryser
  • viseversa

Sy en egen sovpåse eller anlita någon som syr. kan inte vara speciellt svårt faktiskt..

• Marie89

En tunn fleeceoverall. Har alltid köpt tjockare pyjamas till dottern för hon vägrar också täcke

• mammaåten

Ni kan inte testa ha ett tjockt täcke under, och sedan kanske filtar på sidan, så att det blir ganska trångt i sängen men han ändå slipper ha täcke på sig? Kanske blir lite varmare i alla fall :)

• Eleonor01

Underställskläder i fleece skulle väl funka? Vi hade velour pyjamaser på vår son. Hela dressar m fötter. De är varma! Täcke e inget småbarn har på sig enligt min erfarenhet. Däremot så nu när han e fyra tar han själv på sig det när han e kall

• elyse

Som andra redan skrivit; tänk utanför ramarna gällande pyjamas. Ullstrumpor och underställ? Kanske en fleecefilt som lakan?

• viseversa

Ja underställ i ull som pyamas. Finns ju både heldräkt och byxa och tröja att köpa.

• Harmagedon

Vi körde overall i ullfrotte på barnet som vägrade täcke. Nu är hon fyra och vill sova nakenfis. Tyvärr så vägrar hon fortfarande täcke vilket resulterar i att det kommer en isbit och kryper ner hos mig varje natt...

• minerva123
    elyse skrev 2015-10-11 21:21:39 följande:

Som andra redan skrivit; tänk utanför ramarna gällande pyjamas. Ullstrumpor och underställ? Kanske en fleecefilt som lakan?

Ja, sova på fleecefilt eller på ett tunt täcke i dun eller syntet är jättevarmt!
  • Saschasa

Det finns sovpåsar i större storlekar! Om du inte hittar i Sverige så kolla i Tyskland där det är mycket vanligare med sovpåsar. Det finns upp till 130 cm. Kolla t.ex. på ebay.de och sök på "Schlafsack".

www.ebay.de/sch/i.html&_sacat=0&_nkw=schlafsack%20110&_dcat=77123&rt=nc&LH_ItemCondition=1000&_trksid=p2045573.m1684

Jag skulle absolut köpa en större sovpåse, det finns inget bättre till småbarn!

• CissiJissi

Hade precis samma problem :) på hm hittade vi stora pyjamaser i sånt där ganska tjockt, varmt och fluffigt tyg! Perfekt! Det funkade hela vintern :) Filten på Ikea för 9kr är också perfekt då den är så lätt så han inte märker att den är på och samtidigt är den så barm.

Håller också med alla om att tänka utanför boxen med pyjamas, fleece underställ etc! Som att sova utomhus i varm mysig sovsäck haha :)

• jenny99

Vår dotter vägrade täcke i flera år,hon hade alltid varm pyjamas och sköna mys strumpor på vintern när hon sov.

• Honann

Jag fick klä min äldsta i vinteroverall om nätterna då hen var liten...

• Dijon

Dottern ar likadan, men hon vagrar  aven strumpor , dom drar hon av sig. Hon blir kall om fotterna men hon verkar inte lida av det. 

Hon ar 14 manader.

Svar på tråden 1-åring som vägrar täcke men fryser