• Anabellaa

Gravid & orolig inför flygresa

Hej,

Jag och min man hade en planerad resa sedan länge, innan jag blev gravid.
    Nu är jag v.20 men kommer att vara v. 24 vid utresedatumet. Kommer att vara borta i en månad. Jag flyger alltså tillbaka hem i v.28. 
    Flyget tar ca 6h och jag åker till Asien. Hittills har min graviditet varit utan komplikationer. 

Men känner
    oro för att något ska hända.

Kan flyg öka risk för missfall? Är det så att risken för blodpropp ökar? Något annat? 
    Ni som har erfarenhet av att flyga under graviditeten, dela gärna med er!  
    Hur va det? Vad ska man tänka på inför resan? 

Svara ärligt om vad ni hade gjort i mitt fall.

Ha en fin dag!

• Svar på tråden Gravid & orolig inför flygresa
  • Anonym (aldrig)

1. Jag hade INTE åkt.

2. Prata med din barnmorska!

• Anonym (Resamedmagen)

Hej

Det jag tycker att du ska tänka på är att vecka 28 är sista vecka man får flyga då reseförsäkringen gäller. Efter det kan det kosta dig väldigt mycket pengar om man skulle behöva nödlanda planet. Ha på stödstrumpor, blodpropp är farlig men med strupmor borde du klara det utan problem. Ta med journalen från BM, helst även på engelska om nått skulle hända och du skulle behöva söka hjälp. 
    Tänk på vad du äter, men det gör man ju hemma också. 
    Vet inte vart ni ska resa, men jag råkade för en grej i Turkiet, var i vecka 26 när jag skulle hem, och Turkiet  tillåter inte att flyga efter vecka 25 sa de till mig på flygplatsen, tur va att jag råkade säga fel vecka när de frågade, annars kulle jag fått åka buss till Sverige.

• Anabellaa
    Tines skrev 2015-10-12 11:24:44 följande:

Får du flyga så sent som vecka 28 för flygbolaget och ditt försäkringsbolag?

Kolla upp det.....

Jag har för mig att man fortfarande kan resa efter v. 28 men då gäller inte hemförsäkringen, måste kolla upp det!
  • dumdummast

För vissa flygbolag får man flyga så långt som till v. 36 men det som händer är att ingen försäkring brukar gälla efter typ v. 28. Vilket innebär om planet skulle behöva nödlanda så är det bara dra fram plånboken eller om barnet mot förmodan skulle komma riktigt tidigt och få vård i landet ni befinner er i. Kostar nog en hel del.

• Anonym (opo)

Jag var ute och flög i min första graviditet. Första flygningen var v. 18-19 nånting. Inga problem. Andra flygningen var jag kanske v 25-26 nånting. Då hade jag med mig ett speciellt intyg från BM på engelska. Och jag hade noga kollat med försäkringsbolag och flygbolag. 

Bägge flygningarna var långflygningar. Stödstrumpor av värsta sort är ett måste! Bekväm och mjuk BH då kroppen blir hopsjunken av att sitta så länge. 

Jag hade åkt om jag vore dig. Men verkligen kollat att det är ok att flyga hem i v 28!!

• FideIi

Hej,

Utöver ovanstående kommentarer som jag instämmer i, att ni bör kontrollera så att ni är försäkrade under flygturen, så bör ni kontrollera så att ni har en försäkring som täcker barnet och eventuella sjukvårdskostnader i det land ni befinner er i, OM det skulle födas för tidigt. Även försäkring för hemtransport av barnet om detta skulle behövas (föds barnet för tidigt är det möjligt att det inte kan resa vanligt flyg hem). Nu flyger ni ju utanför EU så jag antar att ni ska kontrollera med er hemförsäkring, eller om möjligt ta en tilläggsförsäkring. Tänk på att barnet inte är en individ förrän det är fött, så kontrollera att det ingår i försäkringen ifall det föds.

I de allra flesta fall går allt ju bra, men jag tycker att man måste vara beredd på och i möjligaste mån skydda sig från det värsta om man gör en långresa under senare graviditet.

• Anonym (:))

Har för mig att utom EU så får man betala alla kostnader själv om planer måste landa. Hör med försäkringsbolagen :)

• fiapia01

Folk har redan berört försäkringar ser jag:)

Jag flög till NY i v22-23, det va inga problem! Jag hade stödstrumpor och va uppe och gick varje timma. Drack mkt juice och vatten. Men "ja" risken för blodpropp är ngt förhöjd hos gravida tydligen. Så ta stödstrumpor, upp o gå varje timma och drick mkt vatten.

Det som va jobbigt va att jag sov ingenting på flyget, det va lixom jobbigare att resa över huvud taget.. Men helt klart värt det ändå!

• Anonym (Reser en del)

Vart i Asien flyger man på bara 6 timmar? En 6 timmars flygresa tycker jag annars inte borde vara nåt större problem i v 28. Skulle nog snarare fundera på vården där du kommer att befinna dig ifall det händer nåt under den månaden du är där. Jag flög hem från Spanien c:a 4 timmar i v 26, den flygningen var absolut inga problem, jag hade inte ens tänkt på att det skulle kunna vara det. Jag var i Västafrika i början av graviditeten, den flygningen var betydligt värre med illamående och mycket längre. Kolla som sagt upp försäkring, men det tipset har du ju redan fått :)

Svar på tråden Gravid & orolig inför flygresa