• Juleli

Ljuga i cv och på intervju?

Har sådan ångest. Jag började med sjuksköterskeutbildning direkt efter gymnasiet. Efter 1,5 år gick jag in i väggen, och hade studieuppehåll i 1,5 år då jag inte gjorde någonting alls, mådde bara allmänt dåligt. Under dom här åren har jag dock haft ett par sommarvikariat inom vården, där jag pga att jag mådde dåligt hade väldigt hög frånvaro, vilket har lett till dåliga referenser från dessa ställen. Nu tar jag snart min sjuksköterskeexamen och har sådan ångest över att jag inte kommer få något jobb pga mitt förflutna. Ska jag ljuga om mitt uppehåll och säga att jag varit ute och rest? Hur gör jag med mina tidigare jobb med dåliga referenser? Ska jag utelämna dessa jobb på mitt cv och om dom frågar om tidigare jobb?

• Svar på tråden Ljuga i cv och på intervju?
  • A B C D E

Nja...ärlighet varar längst, men du kan välja hur du framställer det.

"Jag var väldigt trött efter gymnasiet och inte alls redo/mogen för sjuksköterskeutbildningens tempo pch krav" låter kanske bättre än "jag mådde psykiskt dåligt och låg och stirrade i taket i ett år"

Det är bättre att du filar på en bra formulering än att du ljuger. Skulle jag som chef få veta att du ljugit skulle jag aldrig lita på dig igen... Du har ju då redan bevisat att du ljuger i pressade lägen!

Toleransen för psykisk ohälsa är dessutom enligt min erfarenhet mycket stor i sjukvården

Lycka till!

• Monchichier

Vänd det till din fördel istället. Du lärde dig säkert en väldans massa om dig själv det där året du var sjuk. Du lärde dig var gränsen går osv. 
    Jag anställer hellre en sådan person än någon som går in för "tuta och kör" och som senare inte pallar trycket och tutar in i väggen i 300 blås.

• athanatos

Beror på, jag vet inte hur det är i vården? Använder man sig av HR folk för att rekrytera? Om ja så kommer du aldrig komma förbi en sådan med en sån sak i ditt cv, finns inte på kartan.

• Dixie

ljug inte - men du behöver ju inte heller berätta precis allt! 

Svar på tråden Ljuga i cv och på intervju?