• mjölkallergiker

Tandvårdsrädsla - Narkostandvård

Precis som rubriken lyder så har jag extrem tandläkarskräck och får fruktansvärda panikattacker redan i väntrummet. Jag har dock fått tid för narkostandvård för jag har ibland stora smärtor, många hål i tänderna och en del visdomständer som krånglar. Allt ska göras på en gång. Skönt men jag tycker fortfarande att det är läskigt. 

Någon som gjort narkostandvård tidigare och dragit ut tänker och lagat många på samma gång? Har man ont lång tid efter operationen? 

Och ni som har gjort det, hur har ni gått vidare med tandvårdsrädslan efter detta?

• Svar på tråden Tandvårdsrädsla - Narkostandvård
  • Långbenopluto

Men varför missköter du dina tänder så grovt att du får så stora (många) hål?

Nä, ha bra tand/munhygien så slipper du gå till tandis så ofta.

• mjölkallergiker
    Tines skrev 2015-10-12 20:34:14 följande:

Visst är det så. Och det är min intention att så också skall bli när munnen är återställd. Man har helt enkelt varit ung och dum och inte funderat över vad som händer om man småäter mycket skit och kombinerar det med dålig tandborstning :)
  • nevermind

Vart bor du TS? Jag går till Narkoskliniken i Sthlm, har aldrig blivit sövd men de tandläkarna är jättefina. Jag får lugnande av dem som verkligen hjälper. Lustgas var värdelöst dock.

• Finast

Jag går också på Narkoskliniken i stockholm. Superbra tandläkare! Har aldrig blivit sövd, däremot fått lustgas - vilket var toppen för mig! 

Har inte ångest längre för att gå till tandläkaren, vet att de lyssnar på mig och tar det jag säger på allvar =)

• Flisan79

Jag har gjort exakt det du ska göra. Inga större hål men flera små hål och drog ut tre tänder. Två visdomständer som växte fel och en tand som gått helt sönder vid en förlossning.

Jag har extrem tandvårdsrädsla samt att de bedömde att en tandkirurg behövdes för att ta bort visdomständerna.

Det gjorde inte så ont där visdomständer suttit för de visade sig ha väldigt små rötter (övre käken) men den tand jag bitit sönder var värre. Gjorde rejält ont ett par dagar och "ont" i typ en vecka. Fick dock smärtstillande utskrivet och det var överkomligt.

Tyvärr så lyckades tandläkaren borra lite för mycket på en tand och skapa en infektion bakom en lagning. Slutade med att tanden varade och tillslut dog. Eftersom att hålet dör varit litet så erkände tandläkaren sin miss och jag fick rotfyllning under narkos gratis.

Så två gånger har jag blivit sövd hos tandkirurgen. Den gången gjorde det inte ont alls efteråt.

• Flisan79
    Tines skrev 2015-10-12 20:34:14 följande:

Fråga mig inte varför men det är ganska vanligt att det går hand i hand. Tandvårdsrädsla och att man missköter tänderna.
  • mjölkallergiker
    nevermind skrev 2015-10-12 21:09:35 följande:

Vart bor du TS? Jag går till Narkoskliniken i Sthlm, har aldrig blivit sövd men de tandläkarna är jättefina. Jag får lugnande av dem som verkligen hjälper. Lustgas var värdelöst dock.

Jag bor i Skåne. Har sånn fruktansvärd tandvärk ibland så jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag blev erbjuden tid med lugnande medel som heter midazolam. Jag fick dock panikattacker redan hemma så jag åkte aldrig dit. Fruktansvärt pinsamt men ack så svårt det är att vinna över psyket ibland.

Vad är det för lugnande du får? Jag har testat sobril vilket inte hjälpte mig alls.

Mitt problem är att jag är rädd för så mycket runt omkring. Sprutan, blodet, tandvården, känna sig instängd. Ja det ska inte vara lätt :/
  • mjölkallergiker
    Flisan79 skrev 2015-10-12 21:13:36 följande:

Jag har gjort exakt det du ska göra. Inga större hål men flera små hål och drog ut tre tänder. Två visdomständer som växte fel och en tand som gått helt sönder vid en förlossning.

Jag har extrem tandvårdsrädsla samt att de bedömde att en tandkirurg behövdes för att ta bort visdomständerna.

Det gjorde inte så ont där visdomständer suttit för de visade sig ha väldigt små rötter (övre käken) men den tand jag bitit sönder var värre. Gjorde rejält ont ett par dagar och "ont" i typ en vecka. Fick dock smärtstillande utskrivet och det var överkomligt.

Tyvärr så lyckades tandläkaren borra lite för mycket på en tand och skapa en infektion bakom en lagning. Slutade med att tanden varade och tillslut dog. Eftersom att hålet dör varit litet så erkände tandläkaren sin miss och jag fick rotfyllning under narkos gratis.

Så två gånger har jag blivit sövd hos tandkirurgen. Den gången gjorde det inte ont alls efteråt.

Det känns alltid lugnande för själen att veta att man inte är ensam med sina problem. Tack för att du delar med dig!

Hade du mycket ont i väntan på narkosen? Jag ska in om 2 veckor och har just nu en fruktansvärd värk som kommer och går. Tror det är visdomstanden som krånglar. Det gör så ont så jag funderar på att ta den där midazolam och försöka ändå :( Jag har fått citodon utskrivet som jag funderar på att ta så att jag iallafall får sova.

Inte skoj detta. 
  • bra03

Jag ska faktiskt göra samma sak nästa vecka, det jag vänder mig emot är att man får betala narkosen själv och det känns lite som att man blir dubbelt "straffad" bara för att man har sådan extrem rädsla. Bara narkosen går ju på 7000:- sen tillkommer priset för behandling.

• mjölkallergiker
    bra03 skrev 2015-10-12 21:48:53 följande:

Jag ska faktiskt göra samma sak nästa vecka, det jag vänder mig emot är att man får betala narkosen själv och det känns lite som att man blir dubbelt "straffad" bara för att man har sådan extrem rädsla. Bara narkosen går ju på 7000:- sen tillkommer priset för behandling.

Visst är det så! Jag känner samma sak med priset. Jag har full förståelse för att det blir administrativa kostnader för sjukhuset men med tanke på att det är ett sjukdomstillstånd borde den kostnaden minskas men men. 

För att inte tala om alla de gånger som jag har bokat tid till tandläkaren och inte dykt upp på grund av panikattacker. Trotts att jag ringt varje gång (en gång sa jag till i väntrummet) så har jag varje gång blivit debiterad för uteblivet besök. Och då har jag genomgått en bedömning av leg. psykolog som skrivit intyg på att jag har extrem tandvårdsrädsla. Någonstans förstår jag att det blir debiterat, men samtidigt någonstans tycker jag det är fruktansvärt orättvist. Handlar om säkert 5000 kr det senaste halvåret. Men men, det är bara att bita i det sura äpplet. 
Svar på tråden Tandvårdsrädsla - Narkostandvård