• wildflowers

Hur länge stannar ni hemma med era barn?

Är nyfiken på hur länge ni valt att stanna hemma med era barn, och hur ni fördelar ledigheten mellan er?

Vi har räknat att beroende på vem som stannar hemma så blir det 5000 kr efter skatt för 15 dgr i föräldrarpenning -+ nån hundralapp (olika sgi)

Detta innebär ju att vi skulle kunna vara hemma i 2 år med våra bebis. Känns lockande då man helst inte vill skola in på vintern.

om ni valt att stanna hemma kortare tid, varför har ni gjort det? Är det att pengarna inte räcker till eller?

• Svar på tråden Hur länge stannar ni hemma med era barn?
  • sandlilja

Drygt två år med varje. Min man var hemma 5 månader med varje och jag resten. Hade vi delat rakt av så hade vi inte kunnat ha så lång ledighet, det fick bli en kompromiss mellan att båda ville vara föräldralediga, att barnen skulle få vara hemma till tvåårsåldern, och god ekonomi

• nnnnnnnn

Vi (en i taget, eller blandat tex jobbat 40 % vars) har varit hemma heltid (jobbat max 80 % tillsammans, för att få mer ledig tid hemma) mellan 14 och 18 mån (3 barn) och sedan jobbar båda deltid tills dagarna tagit slut (precis före ettan fyllde 8 och samma nu när tvåan snart fyller 8, strax före det tar vi slut på dagarna).
    Gissar att det blir samma med trean, men vi har inte detaljplanerat den sista ledigheten ännu (hon är 2,5 år och vi har över 250 dagar kvar att ta ut, så det räcker till deltid för båda ett bra tag till).

VI har levt på väldigt lite pengar under första året och sparat dagarna så mkt det gått.

VI har tagit ut halva FP (SGI) vars. Det är för mycket slöseri att inte maximera jämställdhetsbonusen.
    Däremot har vi inte varit hemma lika mycket, eftersom jag (mamman) har varit hemma heltid under första halvåret/året och maken lite kortare tid. Jag har även jobbat något mindre under perioder tex att jag jobbar 40 % och maken 50%.
    Vi har skyddat våran SGI genom att fylla upp med FP efter första året.

• Amanda84

Så länge som bara är möjligt. Nu hade vi tur och råkade få ett barn till så att vi kunde behålla vår (vansinnigt låga) föräldrapenning och stanna hemma med storebror ytterligare (han skall inte börja 15-timmars på förskola). Vi pusslar, vänder och vrider på ekonomin, drar ner på alla onödiga utgifter, köper mycket begagnat, sparar dagar och kommer nu att flytta till ett mindre och billigare boende. Om vi har tur så kan vi stanna hemma tills lillebror är 2,5 och storebror är 4 år.

• Vestra

Tog inte så mycket första året. Blandat lite med jobb och föräldraledighet. Ca 2 år/barn har vi varit hemma. Vi har delat ganska så lika. Dagarna har nog varit lite ojämnt fördelade. Men tiden har nog bara diffat någon månad sammanlagt.

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Natulcien

Vi var hemma med sonen i två år. Tidigare än så var det inte aktuellt att skolan in honom, eftersom vi hade tyckt att det var för tidigt. Vi ville verkligen ta vara på tiden tillsammans med vårt barn.

Jag tog ut all f-ledighet för de två åren. Men även min sambo var hemma mycket, men då genom att ta tjänstledigt utan lön istället. Vi var hemma båda två på heltid det första halvåret, sedan jobbade han ett par månader, var hemma igen ett par månader och jobbade sedan deltid.

Jag var dock lite dum som tog ut f-penning det första året och slösade dagar. Men facit i hand så hade det varit bättre att inte ta ut något alls första året, utan vänta tills efter ett år då man måste ta ut fem dagar för att inte nolla SGI'n. Men det upplägget hade vi kunnat ha sonen hemma ytterligare något halvår.

• AnnaSthlm

Ett år exakt. Jag var hemma månad 0-3 samt 7-8. Med facit i hand borde vi jobba halvtid båda två månad 12-18 men det är lätt att vara efterklok. Varken jag eller min man klarar av att vara hemma på heltid mer än ett par månader i taget, tyvärr. Vi har många dagar kvar och dem ska vi förlänga semestrarna med.

• CissiJissi

Jag tog först ut all semestern, var sedan föräldraledig 15 månader (min man tog två månader - dagar här och där - han har haft jobb som gav mycket tid med familjen), sedan hade sonen vårdnadsbidrag i några månader och därefter blev jag dagmamma för min sin och ett till barn. Så får vi ihop det! Bebis nummer två kommer snart så sonen börjar inte på förskola ännu - får se när han börjar :)

• wildflowers
    Natulcien skrev 2015-10-13 21:42:51 följande:

Vi var hemma med sonen i två år. Tidigare än så var det inte aktuellt att skolan in honom, eftersom vi hade tyckt att det var för tidigt. Vi ville verkligen ta vara på tiden tillsammans med vårt barn.

Jag tog ut all f-ledighet för de två åren. Men även min sambo var hemma mycket, men då genom att ta tjänstledigt utan lön istället. Vi var hemma båda två på heltid det första halvåret, sedan jobbade han ett par månader, var hemma igen ett par månader och jobbade sedan deltid.

Jag var dock lite dum som tog ut f-penning det första året och slösade dagar. Men facit i hand så hade det varit bättre att inte ta ut något alls första året, utan vänta tills efter ett år då man måste ta ut fem dagar för att inte nolla SGI'n. Men det upplägget hade vi kunnat ha sonen hemma ytterligare något halvår.

Vad måste man ta ut 5 dagar i veckan eller i månaden efter ett år? Minns vagt att jag läst om detta men kommer inte ihåg...
  • elyse

16 månader innan dottern började på förskola. Jag var hemma i ett år och pappan fyra månader. Jag började att jobba 80% och kommer att fortsätta med det. Vi har runt 100 dagar kvar att dryga ut lov och studiedagar med. Får vi fler barn kommer vi att göra ungefär likadant.

• Flickan och kråkan
    wildflowers skrev 2015-10-13 22:00:42 följande:

Vad måste man ta ut 5 dagar i veckan eller i månaden efter ett år? Minns vagt att jag läst om detta men kommer inte ihåg...

5 dagar/veckan.
Svar på tråden Hur länge stannar ni hemma med era barn?