Engelsk Mastiff?
Någon som vet ngt om den rasen?? Tycker de är SÅ fina, och har precis börjat läsa in mig... Ville ha en leonberger förut, men nu vete 17.
Är tacksam för ALL info!!
Någon som vet ngt om den rasen?? Tycker de är SÅ fina, och har precis börjat läsa in mig... Ville ha en leonberger förut, men nu vete 17.
Är tacksam för ALL info!!
ooh, en sån vill jag också ha De är ju hur coola som helst! Fast de blir ju helt enorma, ingen vovve man vill ha i sängen precis
vet att några här inne på forumet har rasen.
med en sån stor och tung ras så är det viktigt med rätt utfodring och lugnt med motion den första tiden. en bra uppfödare bör kunna ge dig tips och råd.
har du varit inne på rasklubbens sida?
svenska.mastiff.just.nu/
"Betti" kallas en medlem här inne som har rasen. du kan hitta till henne via min gästbok.
Jäpp, tjohej, jag har en snarkandes kluns här bakom mig!
Det positiva är;
- att de älskar familjen/flocken, de är väldigt lojala och trofasta.
- Då de är den tyngsta rasen är de ganska "lata" och kräver absolut inte mycket motion. Speciellt i början ska man ta det lugnt.
- De är otroligt lugna, blir inte lätt stressade eller uppjagade utan lägger sig ner och suckar lite om man stannar upp för länge under promenaden...
- De skäller inte så förfärligt ofta/mycket.
- Lagom vaktiga.
- Kan vara ganska avvaktande mot folk som vill hälsa, men är vänliga och trevliga. Fäster de sig vid någon är det glädjeskutt varje gång de träffas!
Det som kan vara negativt är;
- att de dreglar en del. Vissa mer, andra mindre. Speciellt när de druckit! De har ingen direkt finess när det gäller sånt. (Det kan vara med fara för sitt liv som man rör sig runt hans vattenskål... Händer att man halkar i rent slem. )
- De hårar även mycket i perioder.
- Hemmet är sig inte likt pga ovanstående punkter... Ser inte ut som ett reportage i sköna hem precis.
- Att de blir så tunga kan vara jobbigt vid promenader. Det gäller att hålla pli så de inte drar iväg med en... (Hanarna kan ju väga uppåt 90-100 kg.)
- De kan få problem med höfter och leder, som alla stora raser, men det har förbättrats då man är vääääldigt noga med att avla på friska, sunda hundar.
Han är supergo och kelig, sällskapssjuk och snäll, mysig och harmlös, lekfull och lojal, lat och tar gärna sovmorgon, jättego och försiktig med våran ettåring här hemma...
Fråga gärna om du vill veta nåt speciellt, jag kan prata hur länge som helst om min lilla pojke...