• Anonym (Less)

Känns som att mina ben vibrerar/skakar!

Har i flera veckor nu haft en känsla i vänstra benet som jag närmast skulle beskriva som en vibrationskänsla. Det är jättesvårt att koncentrera sig på någonting just nu, och börjar bli orolig eftersom det även spridit sig till högra benet (dock lite svagare), samtidigt som det är starkare i vänster ben. 

Känns så fort jag sitter eller ligger ner. Om jag känner med handen på benet känns det inte, inte heller syns det, men känslan är stark. Känns som att det skakar eller vibrerar. Så detta är alltså inget som syns eller känns på utsidan, men för mig känns det påtagligt som att det är så.

Har varit till läkaren för detta två gånger men han kollade blodtrycket och några blodprover. Han ville inte undersöka det mer utan sa att det berodde på stress förmodligen. Men det här känns inte som något normalt symptom för stress väl? Börjar bli väldigt orolig! 

Blodsocker är normalt, sköldkörtelns värden normala och blodvärdet bra det med. Är för övrigt 25 år gammal och tjej. 

Någon som varit med något liknande? 

• Svar på tråden Känns som att mina ben vibrerar/skakar!
  • Anonym (.)

Det skulle kunna vara att du spänner dig omedvetet så att benen blir överansträngda. Har du läst något om restless leggs förresten?

• Anonym (Less)

Restless legs är väl mer att man har svårt att vara stilla? Och att det som kryper i benen? Mina ben känns som de skakar/vibrerar. Är framförallt från knäet och neråt, dock inte fötterna. Håller på att bli galen!

• Anonym (.)

illis-Ekbom Disease, WED, innebär att det känns som om det pirrar eller kryper i benen när du sitter stilla en längre tid, eller på natten när du ligger i sängen och ska sova. Sjukdomen kallades tidigare Restless Legs Syndrome, RLS, rastlösa ben.

Willis-Ekboms är en neurologisk sjukdom vars orsak är okänd. En del forskare misstänker att sjukdomen beror på nedsatt mikrocirkulation under kvällen och natten. Sjukdomen kan vara primär, ofta ärftlig och debuterar vanligen i 30 till 40-årsåldern. I dess andra form kallas sjukdomen sekundär och är inte ärftlig. Då debuterar den vanligen senare i livet. Bakomliggande orsaker kan vara järnbrist, njursvikt, diabetes, en reumatisk sjukdom eller annan sjukdom. Ibland är besvären en biverkning av vissa läkemedel, till exempel antidepressiva läkemedel eller läkemedel mot epilepsi.

Det är ganska vanligt att få Willis-Ekboms sjukdom under en graviditet, särskilt under de sista månaderna. Besvären brukar försvinna efter förlossningen.

Symtom

Vanliga symtom vid Willis-Ekboms sjukdom är:

myrkrypningar, ryckningar eller domningar i benen

att benen kan kännas heta eller kalla

sömnbesvär

smärta.

Symtomen är vanligast i underbenen, men besvären kan även kännas högre upp i benen och i armarna. De kommer när du sitter eller ligger still och brukar försvinna när du rör på benen igen. Därför har många med Willis-Ekboms sjukdom svårt att sitta länge, exempelvis på bio, på möten eller under långa resor.

• 81Sandra

Jag har haft problem med domningar och stickningar i benen för några år sedan, så började smörja in mig med björkkolja. Det sägs enligt gamla huskurer vara bra vid reumatism eller värk. Jag var skeptiskt till en början, men beställde från Personlig Insikt, och det funkade faktiskt för mig.

Det går ju alltid att etta någon form av björkkolja, men det är ju viktigt att du ser till att få rätt vård! Lycka till :) 

• Läzymäz

Har hänt mig vid fler tillfällen då jag har kört marklyft med 110kg dagen efter så vibrerar en nerv i foten förm klämd eller utmattad

• Rebecca1987

Hade liknade för drygt ett år sen. Då ringde läkaren till en som är bra på nerver i hjärnan som talade om att de är inte helt ovanligt att de kommer en nerv i kläm i ryggen som gör att de blir skakningar och domningar i ben och armar ibland.

• Anonym (V)

Jag har haft samma. Mitt har varit precis innan jag ska somna. Det är inte myrkrypningar, det känns som att det skakar men det gör inte det helt enkelt. Jag hittade ett "sömnspår" på storytel. Du vet, en gubbe säger typ "känn hur du slappnar av i axlarna etc", och då försvann det. Jag tror det sitter i huvudet, kan absolut bero på stress.

• Anonym (Lina)

Hur gick det trådskaparen?

• Anonym (B12)

Fick samma symptom av B12-brist.

• Anonym (Lea)

Typiskt för borrelia att ge symtom från nervsystemet så kolla upp det.

Svar på tråden Känns som att mina ben vibrerar/skakar!