• Äldre 14 Oct 16:05
    1722 visningar
    5 svar
    5
    1722

    Skrika/gråta, timmar per dag.. Normalt?

    Hej! 

    Jag har inga egna barn så jag behöver lite hjälp här. Min granne som flyttade in i maj har ett barn (3-4 år gammalt kanske?) som bor under mig. Den första månaden då dom flyttade in sov jag kanske... 4 timmar per natt, för deras barn skrek fram till klockan ett på natten. Inte grät, utan skrek, och sprang runt runt runt runt i lägenheten. Tillslut orkade jag inte mer, min lägenhet var obeboelig, så efter att ha pratat med grannarna fyra gånger och bett dom dämpa sig men sagt att jag såklart har förståelse för att barn kan låta, så ringde jag hyresvärden. Dagen efter jag ringde hyresvärden slutade ungen skrika 4-5 timmar varje natt.  Helt plötsligt, bara sådär? 

    Nu har skrikandet återupptagits, men under dagtid. Och det handlar alltså om timmar i sträck när deras unge kan gråta, skrika, gråta, skrika, gråta, skrika... I flera timmar, i sträck, oavbrutet. Och eftersom det är så fruktansvärt lyhört så hörs det att föräldrarna inte gör någonting (hör liksom när dom pratar). 

    Är det här normalt? Alltså att barn skriker i mellan 1 - 5 timmar, som besatt, riktigt gallskriker? 

    Tacksam för svar!!!

  • Svar på tråden Skrika/gråta, timmar per dag.. Normalt?
  • Äldre 14 Oct 16:21
    #1

    Nej,det är absolut inte normalt! Om barnet varit 3 månader hade jag sagt kolik och det hade varit normalt, men inte för en 3-4åring. Inget barn som är friskt och mår bra i alla fall. "Felet" kan vara allt från extremt ouppfostrad till utvecklingsstörning och allt däremellan. Blir det inte lugnare tycker jag du ska gå vidare på nåt sätt.

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 14 Oct 18:41
    #2

    Vad har föräldrarna sagt när du varit där och sagt till? Har de givit dig någon förklaring?

  • Äldre 14 Oct 18:48
    #3

    När jag gick dit en kväll, kl 23.30 eller något, för att ungen sprang runt som en galning och även föräldrarna var igång med något, sa jag ungefär "Det låter väldigt mycket från er lägenhet. Kan ni dämpa er? Jag ska upp om 4,5 timme" och fick då svaret från pappan i familjen "Oj, jaha, men nej, alltså det är vårt barn som springer runt bara!" och ett glatt oförstående leende. 

    Men ja, jag ska nog ta och gå vidare med detta. Ville bara inte känna mej som den barn-hatande grannen! Men det är väl troligen föräldrarna det är fel på. 

  • Äldre 15 Oct 09:36
    #4

    Nej, det verkar inte helt normalt... En sån liten borde sova vid 23.30 till att börja med. Barn gallskriker ju om de får typ utbrott när de är för trötta, brukar hålla i sig 30 min 1 h som värst. men 5 timmar....jätteskumt. Är du säker på att föräldrarna inte lämnat barnet ensamt? Isf ringer du soc omedelbart tycker jag.

    Ok om bebisar skriker mycket på nätterna, men 3-4 åringar borde kunna lugnas av sina föräldrar på 10 min om de nu vaknar för att de drömt ngt t.ex.

  • Äldre 15 Oct 19:23
    #5

    Trötthetsskrik, nattskräck mm kan ju få barn att skrika rätt länge i sträck men inte 5h. Håller med om att det inte är riktigt normalt men vad man kan göra vet jag inte, gå på hyresvärden om att ljudisolera kanske?

Svar på tråden Skrika/gråta, timmar per dag.. Normalt?