• Ankissen

Får era fritidsbarn läxtid på fritids?

Jag tänkte bara höra lite hur det ser ut för er som har större barn som går på fritids. Får barnen tid till att träna på läxor på fritids, kanske med nån personal från skolan eller så? Eller inte? Vi får inte det, men jag anser det önskvärt eftersom det är svårt att hinna läxhjälpa när man jobbar heltid och barnet är på fritids.

• Svar på tråden Får era fritidsbarn läxtid på fritids?
  • Velmaja

får inte heller det men hade varit kanon om vi fick det

• Ankissen

Jag tänker ju då inte att alla 130 behöver läxtid. Inte dottern till exempel som är sex år och går på fritids. Sonen däremot som är tio och har 12 engelska glosor med text, 12 svenskord att kunna stava och en regel att fatta samt ett a4 matte. Sonen är dessutom långsam motoriskt och har en extra läxa att han ska skriva av en sida av en saga per dag. Allt detta tar över en timme varje dag.

• Magdalena03

Vi frågade om inte fritidspersonalen kunde hjälpa barnen med läxorna men det vill de inte. De ansåg att på fritids skall man göra fritidsaktiviter. Pyssla och så...

130 barn, ni har väl inte 130 barn tillsammans på ett fritids i samma grupp hoppas jag? I mina barns fritidsgrupp var de 46 st och det var alldeles för många tyckte både jag och personalen.

• Ankissen

I min sons fritidsgrupp är det över 90 inskrivna barn även om alla naturligtvis inte är där samtidigt. Min tanke är att det är ett fåtal barn från åk fyra eller möjligtvis tre som kommer ifråga i så fall.

• modsey

Klart det går!

Mina barn har gått på skolor ända upp till åk 9 för det ena barnet och hela gymnasiet för det andra barnet där läxhjälp erbjudits till de som vill.
    Superbra har det varit!

• Jag8710

Min dotter har läxhjälp. Samt flera andra av klass/skolkamrater.

Då går dom upp till biblioteket och sitter där med en eller flera behöriga lärare eller bara såna som kan hjälpa. Drabbar inte fritids personalen eller något annat. Möjligen tiden för barnen att leka på. Men läxhjälpen är öppen från 9 - 17 på kvällen. Måndag, onsdag och fredag. Tycker det är otroligt bra, trots att dottern kanske inte går dit alla ggr.

• Mrs Green

1 timme 2 gånger i veckan kan de sitta och göra läxor eller annat (om de t.ex varit sjuka och kommit efter) med en lärare tillgänglig.

• mammatill6
    Magdalena03 skrev 2015-10-14 19:03:03 följande:

Vi frågade om inte fritidspersonalen kunde hjälpa barnen med läxorna men det vill de inte. De ansåg att på fritids skall man göra fritidsaktiviter. Pyssla och så...

130 barn, ni har väl inte 130 barn tillsammans på ett fritids i samma grupp hoppas jag? I mina barnsfritidsgrupp var de 46 st och det var alldeles för många tyckte både jag och personalen.

Jo det är 130 barn i en grupp
Svar på tråden Får era fritidsbarn läxtid på fritids?