• Anonym (Styvmor..)

Jag är den elaka styvmodern

Jag har varit bonusmamma åt två bonusbarn i majoriteten av deras liv. Jag och min man samarbetar, jag vill finnas där för hans barn som om de vore mina egna. Nu är dem runt 7 års åldern men jag har bytt deras blöjor när dem  var bebisar, läst sagor, tagit hand om dem, hämtat dem, lämnat, duschat dem, kramat dem, myst och tagit dem överallt på äventyr. Detta gör min man också.

Men... Barnen får aldrig äta godis, gluten, socker, kött, mejeriprodukter av ideologiska skäl hos sin mor.. Så när de kommer hit försöker vi hålla det nere, då barnen lätt vill överäta det och frossa i sig. Jag tog med barnen på ett barnkalas och när barnet var på tredje tårtbiten så tyckte jag att det räckte, för annars brukar barnet kräkas eller må illa. Då säger dem att jag är en elak styvmor som bestämmer. 

Problemet är att så fort jag tar beslut som förälder, typ att det är läggdags, godiset räcker, inte slåss eller så, då är jag den elaka styvmodern och jag får då jämt höra att jag minsann inte är deras mamma. Jag blir ärligt talat väldigt ledsen, för i mitt hjärta känner jag att jag är som en slags extramamma för dem,  och det känns som mitt ansvar också att säga till när det gäller mindre roliga saker också, föräldraskap handlar ju inte bara om roligheter, men då blir jag genast utmålad som en häxa eller att jag inte är barnens mamma.

Då har jag bara lust att skita i allt. Men det kan jag ju inte för jag älskar ju mina ungar! Men vad säger man? Vad gör man? 

• Svar på tråden Jag är den elaka styvmodern
  • Anonym (Häpp)

Du svarar: "Nej, jag är inte er mamma, men jag är vuxen och därför bestämmer jag. Så är det, och det vet ni också. Sluta tramsa nu."

• Anonym (Mamma)

Du vet väl att dom säger så, och elaka saker för dom är så pass trygg med dig så dom vågar trotsa. Hade dom inte på riktigt varit trygg med dig hade dom heller inte vågat spela på dina känslor, dom vet vart dom har dig.

Jag är mamma åt två barn, och jag får också höra, "du är så dum, elak, vill byta mamma, bla bla bla".

Svara bara "nä jag vet, men jag bestämmer." Och säger mina barn att dom hatar mig så brukar jag svara "jaha gör det då, men jag älskar dig".

Sen kan du förbereda dig att det blir värre i tonåren, sen lättar det :)

• ninasord

Du jag vet faktiskt inte.

• Anonym (fyra föräldrar)

Jag förstår att det är jobbigt. Kanske kan glädja dig lite med att jag var likadan både mot styvfar - och mor av den enkla anledningen att jag såg dem som föräldrar, och därför behandlade dem så. Hade jag inte haft argumentet "du är inte min mamma" hade jag definitivt hittar nåt annat ;) Jag har alltid ansett mig ha fyra föräldrar istället för två, ett privilegium :)

• Anonym (Hehe)

Och jag är den elaka biomamman. Då ska du veta hur elak jag kan vara och vad jag får höra ;). Barn testar ju alla medel. Speciellt dem de tror fungerar. Det är jobbigt när det händer men ungar blir bättre av regler.

Du är vuxen och du bestämmer. Oavsett om man är bio eller bonus är man viktig. Så härda ut, håll på dina regler. Det tjänar du på.

• Anonym (Ki)

Men det där handlar inte om att de inte ser dig som en extraförälder snarare tvärtom! Precis som många barn skriker "jag hatar dig" till sina föräldrar när de inte får som de vill.

Förstår att det är känsligt men du måste förstå att de bara säger det för att få effekt.

• AnnaZL

En sak som hjälper när du tar hand om barn- ta ingenting personligt! De är inte vuxna, de är beroende av dig, du är inte beroende av dem. Deras jobb är inte att få dig att må bra, utan att växa och mogna. Empati och medvetande om att andra också har behov och känslor tar lång tid att utveckla. Se det inte som att de inte gillar dig, utan ett ålderstypiskt sätt att säga "jag är arg på dig för att jag inte får min vilja igenom".

• Katrilop

Jag tänker att de är trygga med dig, eftersom de vågar testa gränser och, faktiskt, vara lite elaka och provocera. Min mamma dig när jag var liten och till styvmamman fanns alltid en viss distans och artighet, jag kände inte att jag kunde säga vad som helst eftersom relationen aldrig blev superstark. Se ilskan som ett bevis på att du gör rätt!

Svar på tråden Jag är den elaka styvmodern