• okiedokie

Frågor efter abort!

Har lite frågor som jag funderar på här hemma nu..

1. Gjorde min abort for drygt 3 veckor sedan, medicinskt, har först nu börjat få "mensvärk" och normal blödning som vid mens, blödningen efter aborten avtog efter ca 1 vecka och det kom bara ett par små droppar varje dag fram tills för ett par dagar sedan, min fråga är, jag började med minipiller dagen efter aborten, är detta nu blödningen som kommer hålla i ett tag, pga minipillerna?

2 Borde det vara säkert att använda tampong nu/snart? Ifall det inte är så säkert nu, så när tror ni det skulle vara säkert? Jag vill ju inte gärna gå runt och använda binda i hela minipiller "mensen", hört att vissa människor med otur haft men i upp till ett år.

3 min mensvärk känns PRECIS som vanlig mensvärk, men kommer bara på kvällen/natten. Har dock inget att göra med att jag ligger ner, för det har jag fått göra de senaste två veckorna ändå pga brutal förkylning, men är det normalt att bara ha det under kvällen/natten?

4 jag har konstant huvudvärk, förutom idag tydligen, har ingen aning men det kanske har något med aborten att göra? (Räknar inte med det men lika bra att fråga :P)

Kanske fyller på med frågor om jag inte hittar svar via google, men just de frågor jag har nu har jag googlat i en evighet utan att känna att något svar passar in

• Svar på tråden Frågor efter abort!
  • Anonym (...)

Vill du ha korrekta svar? Lägg på fl och Google åt sidan och ring en barnmorska.

• okiedokie
    Anonym (...) skrev 2015-10-15 00:17:30 följande:

Vill du ha korrekta svar? Lägg på fl och Google åt sidan och ring en barnmorska.

Ringde häromdagen, fick svar så som att "Det är väldigt olika", "Avvakta och se om värken blir värre, hör av dig då" osv, från en vad det lät som iaf, väldigt stressad och ointresserad läkare (Finns inga BM i kommunen, då hade man fått vända sig till grannkommunen).

Vill mer veta om andras erfarenheter då sjukhuset i mina trakter inte har sådär superbra koll och aldrig ger några direkta svar förutom "Avvakta och ring tillbaka om det bli värre" eller "Ta två (värktabletter av någon sort) och avvakta". Har till och med fått tillsägelse om en medicin att "Nä, nu hittar du på, någon sån biverkning finns då inte till den medicinen" Och just den biverkningen stod klart och tydligt att 1 av 100 får, (högt blodtryck och yrsel, inget man mår superbra av eller som man borde ignorera som läkare).

Så jag vänder mig hellre till medmänniskor som har erfarenheten och inte "Vet bäst" och kan köra över en eftersom att man bara är en vanlig människa utan en fin lakar/sjuksköterska utbildning. Är så trött på läkare och sjukhus, rent ut sagt.
  • Anonym (...)
    okiedokie skrev 2015-10-15 00:30:20 följande:

Ringde häromdagen, fick svar så som att "Det är väldigt olika", "Avvakta och se om värken blir värre, hör av dig då" osv, från en vad det lät som iaf, väldigt stressad och ointresserad läkare (Finns inga BM i kommunen, då hade man fått vända sig till grannkommunen).

Vill mer veta om andras erfarenheter då sjukhuset i mina trakter inte har sådär superbra koll och aldrig ger några direkta svar förutom "Avvakta och ring tillbaka om det bli värre" eller "Ta två (värktabletter av någon sort) och avvakta". Har till och med fått tillsägelse om en medicin att "Nä, nu hittar du på, någon sån biverkning finns då inte till den medicinen" Och just den biverkningen stod klart och tydligt att 1 av 100 får, (högt blodtryck och yrsel, inget man mår superbra av eller som man borde ignorera som läkare).

Så jag vänder mig hellre till medmänniskor som har erfarenheten och inte "Vet bäst" och kan köra över en eftersom att man bara är en vanlig människa utan en fin lakar/sjuksköterska utbildning. Är så trött på läkare och sjukhus, rent ut sagt.

Ok, då förstår jag dig bättre.
  • Fjäril kär

problemet är att det ÄR olika från person till person hur man reagerar efter en abort och vid ppiller start. 
    Så några direkta svar på "att så här är det"  får du tyvärr inte. 

När jag gjorde min kirurgiska abort var rådet att tampong undviks helt under tiden man blöder av själva aborten.  Vid första ordinarie mens efter abort kunde tampong användas men självklart försiktigt och man skulle känna efter hur det kändes helt enkelt. Kändes det som vanligt så var tampong okej. 

Jag gissar på att du blöder och känner av biverkningar av dina ppiller.  Dom kan också ge dig huvudvärk , jag tror också att din förkylning givetvis också ger dig huvudvärk. Se till att du dricker ordentligt och tar värktabletter.

Och ja ppiller/minipiller kan ge dig långvariga blödningar, men det kan också sluta blöda efter ett tag.  Själv hade jag otur och blödde konstant med minipiller i 4 månader och det gjorde att jag fick sluta äta dom helt enkelt.  Där får du tyvärr avvakta och se vad din kropp gör. 

Svar på tråden Frågor efter abort!