• marias9494

Kan inte få min 5-åriga dotter att vilja bajsa??

Hej,

Vår dotter fyllde nyss 5 och jag får henne inte att vilja bajsa. Med det menar jag att när hon blir nödig så vill hon inte gå. Hon väntar verkligen in i det sista innan hon uträttar sitt behov. Oftast berättar hon inte att hon behöver gå, jag frågar alltid innan vi går till dagis om hon behöver bajsa, hon säger nej, senare på väg till dagis säger hon "mamma vänta lite jag måste klämma in bajset", så står hon stilla en stund (med benen korsade) innan vi fortsätter gå. Hon bajsar aldrig på sig, men ofta ser jag avtryck av bajset i hennes trosor, som att hon gått runt med en bajsklutt halvvägs ute liksom? wtf
    Detta satta igång för ungefär ett halvår sedan. Har vid ett par tillfällen hittat bajs-kluttar instoppade under hennes säng och en gång inkörda i botten av skåpet i hennes rum
    Vill tillägga att detta problem endast gäller bajs, hon ser alltid till att kissa när hon behöver.
    Jag vet inte varför hon drar sig för att bajsa, har frågar om hon känner sig generad, men hon skakar bara på huvudet. Min man tycker det inte är något att oroa sig över.
    Häromdagen blev vi (min dotter och jag) nästan osams över det. Det var nästan läggdags och jag kunde se på henne att hon behövde bajsa, men hon vägrade och sa att hon ville vänta tills hon vaknade. Jag försökte tvinga henne in på toa, då började hon skrika "mamma sluta! jag vill inte! BAJSET GÖR MIG ILLA!".
    När hon sa detta kändes det som en knut slog sig i magen på mig. Tänk om hon ogillar att bajsa för att det gör ont? Jag frågade givetvis men nu säger hon att det inte gör ont
    Tog min dotter till vårdcentralen igår men sjuk systern sa att det bara är en fas, det är rätt vanligt och hon kommer växa ur det. Men detta känns inte riktigt rätt. Jag är fortfarande orolig. Ska jag söka privat?
    Vad bör jag göra??

• Svar på tråden Kan inte få min 5-åriga dotter att vilja bajsa??
  • Ellie

Jag kan inte svara på alla frågor, men undrar om hon kanske har lite hårt bajs, och att det skulle gå lättare om ni börjar ge tex Lactulos dagligen. Ni kan ju testa en period och se om mjukare bajs gör att hon accepterar toaletten bättre.

• Dasha

The opposite of these adults would be anal expulsive adults. Such adults underwent liberal toilet training. These adults, as children, usually went to the bathroom at inappropriate times. As children, they soiled their pants whenever they pleased in rebellion against using the toilet. They did not like to be told where and when they should use the toilet. These adults will want to share things with their peers and give things away. They can sometimes be messy, disorganized, and rebellious. They will also be inconsiderate of others' feelings.

However, a child who has successfully completed this stage will be characterized as having used proper toilet training techniques throughout toilet training years and will successfully move on to the next stage of Freud's psychosexual developmental stages. Although the anal stage seems to be about proper toilet training, it is also about controlling behaviors and urges. A child needs to learn certain boundaries when he or she is young so that in the future there will not be contention regarding what is overstepping the boundaries.

en.wikipedia.org/wiki/Anal_stage

• marias9494

Tack för tipset, det kan stämma att det beror på att bajset är för hårt. Ska testa med medlet, är det receptfritt?
    Men samtidigt förklarar det inte varför hon har gömt bajskluttar i sitt rum??

• Ellie
    marias9494 skrev 2015-10-15 12:56:23 följande:
    Tack för tipset, det kan stämma att det beror på att bajset är för hårt. Ska testa med medlet, är det receptfritt?
    Men samtidigt förklarar det inte varför hon har gömt bajskluttar i sitt rum??
    Ja, det är receptfritt. Behövs starkare medel, tex Forlax eller Movikol behövs recept för barn.

Att hon gömmer dem är väl kanske för att hon inte vill ha något med toaletten att göra, och på samma vis som man kan kissa lite i taget i trosorna så att man slipper kissa, så kan hon inte hålla inne allt bajs men gömmer det som komer ut så hon slipper tänka mer på det... kanske.

• Ragnar

Min dotter hade liknande problem. Det började när hon var i 3-4 års åldern med att hon var hård i magen och det gjorde ont att bajsa. Därför höll hon sig så länge hon att hon fick alllvarlig förstoppning. Efter att det mest akuta var löst fick vi kostråd från en barnläkare och hon fick mat som var "bra för magen". Hon fick även en fin vattenflaska som hon hade med sig överallt och drack ur under dagen. Så att hon fick i sig tillräckligt med vatten. Bajset blev lösare men då hade det hela tyvärr utvecklats till ett psykiskt problem. Till slut fick vi rådet av läkare att ge henne movicol. Blandade det i mat som hon tyckte om, tex. oboy. Första månaden fick hon en rejäl dos och hon kunde helt enkelt inte håll sig. Sen minskade vi dosen så smått. Satt med henne på toaletten och läste sagor och gjorde det hela till en del av den dagliga rutinen. Det krävdes en del övertalning och mutor. Upptäckte att hon oftast behövde bajsa efter att hon ätit frukost så om hon kom med till toaletten och provade då fick hon belöning tex. ett klistermärke.
    Nu är hon 6 år och hon vill bara bajsa hemma eller hemma hos mormor och farmor. Är vi någon annanstans kan det fortfarande bli lite problem. Är vi borta mer än 1-2 dagar måste vi ge henne movicol. Hemma har hon nu sin egen toalettrutin då hon tar med en pall in på toaletten som hon kan ha en bok eller tidning på framför sig. Så sitter hon där i lugn och ro ett tag och vill inte bli störd. Har hon inte bajsat på två dagar får hon movicol så att det inte hinner bli hårt. Men det blir mer och mer sällan det behövs.

• marias9494

Jag städat min dotterns rum och hittat fler bajskluttar. Har nu pratat med en annan sjukhus syster än förra gången (över telefon), hon sa att inte beror på för hårt bajs utan snarare att bajset har svårigheter att komma ut, så hon bad oss först testa att blanda i olivolja i min dotters mat, som ska smörja upp...
    Testade med att blanda i cirka 1 dl olivolja till middags, och tycker faktiskt det verkar som det hjälper, hon gick iallafall på toa självmant innan hon gick och sov.

Svar på tråden Kan inte få min 5-åriga dotter att vilja bajsa??