Kan inte få min 5-åriga dotter att vilja bajsa??
Hej,
Vår dotter fyllde nyss 5 och jag får henne inte att vilja bajsa. Med det menar jag att när hon blir nödig så vill hon inte gå. Hon väntar verkligen in i det sista innan hon uträttar sitt behov. Oftast berättar hon inte att hon behöver gå, jag frågar alltid innan vi går till dagis om hon behöver bajsa, hon säger nej, senare på väg till dagis säger hon "mamma vänta lite jag måste klämma in bajset", så står hon stilla en stund (med benen korsade) innan vi fortsätter gå. Hon bajsar aldrig på sig, men ofta ser jag avtryck av bajset i hennes trosor, som att hon gått runt med en bajsklutt halvvägs ute liksom? wtf
Detta satta igång för ungefär ett halvår sedan. Har vid ett par tillfällen hittat bajs-kluttar instoppade under hennes säng och en gång inkörda i botten av skåpet i hennes rum
Vill tillägga att detta problem endast gäller bajs, hon ser alltid till att kissa när hon behöver.
Jag vet inte varför hon drar sig för att bajsa, har frågar om hon känner sig generad, men hon skakar bara på huvudet. Min man tycker det inte är något att oroa sig över.
Häromdagen blev vi (min dotter och jag) nästan osams över det. Det var nästan läggdags och jag kunde se på henne att hon behövde bajsa, men hon vägrade och sa att hon ville vänta tills hon vaknade. Jag försökte tvinga henne in på toa, då började hon skrika "mamma sluta! jag vill inte! BAJSET GÖR MIG ILLA!".
När hon sa detta kändes det som en knut slog sig i magen på mig. Tänk om hon ogillar att bajsa för att det gör ont? Jag frågade givetvis men nu säger hon att det inte gör ont
Tog min dotter till vårdcentralen igår men sjuk systern sa att det bara är en fas, det är rätt vanligt och hon kommer växa ur det. Men detta känns inte riktigt rätt. Jag är fortfarande orolig. Ska jag söka privat?
Vad bör jag göra??