• PinkSugar

Hur hantera engelsk kurslitteratur när man är dålig på engelska?

Som sagt var, hur hanterar och överlever man all engelsk kurslitteratur när man är helt värdelös på engelska? I Stil när man måste slå upp vartannat ord och sedan inte har en aning om vad meningen betyder? Vissa saker kan man googla eller hitta svenska motsvarigheter för men annars?

• Svar på tråden Hur hantera engelsk kurslitteratur när man är dålig på engelska?
  • Pirum

Du behöver bli bättre på engelska. Ett bra sätt, på sikt, är att nöjesläsa på engelska. Är du ovan kan du börja med exvis hungergames-serien och liknande böcker som är skrivna på enkelt språk. Jag tror det kan hjälpa att du får flyt i läsningen på engelska och blir mer van vid språket. 

Sedan är det ju fackuttryck som du måste översätta förstås. 

Om du tror att det är helt omöjligt så tror jag du behöver plugga engelska i någon form innan du går din utbildning. 

Det är jättesvårt att råda dig ordentligt innan man vet omfattningen av litteraturen och vad det är du läser. 

Hur bra var du på engelska i gymnasiet?

• PinkSugar
    Pirum skrev 2015-10-15 12:14:16 följande:
    Du behöver bli bättre på engelska. Ett bra sätt, på sikt, är att nöjesläsa på engelska. Är du ovan kan du börja med exvis hungergames-serien och liknande böcker som är skrivna på enkelt språk. Jag tror det kan hjälpa att du får flyt i läsningen på engelska och blir mer van vid språket. 

Sedan är det ju fackuttryck som du måste översätta förstås. 

Om du tror att det är helt omöjligt så tror jag du behöver plugga engelska i någon form innan du går din utbildning. 

Det är jättesvårt att råda dig ordentligt innan man vet omfattningen av litteraturen och vad det är du läser. 

Hur bra var du på engelska i gymnasiet?
    Gick i enklaste engelskagruppen i både högstadiet (liten specialgrupp där vi fick ha speciella men enklare kursböcker) och gymnasiet (Engelska A fick läsas på två år istället för ett år). Låg precis på gränsen till G.

Försöker kolla exempelvis gamla Simpsonsavsnitt på engelska men missar majoriteten av alla skämt.

Just nu är det en bok om politiken i EU. Fattar noll då de hela tiden hänvisar till politiska fackuttryck och gamla politiska beslut, 
  • CarinaL26

Börja läsa lätta engelska böcker. Och kanske böcker du redan läst på svenska så att du delvis har facit.

Det finns tyvärr inga snabba genvägar men du måste ta tag i det om du ska klara kurserna. Det kan kännas tungt men när man väl kommer igång blir det mycket lättare.

• Pirum
    PinkSugar skrev 2015-10-15 12:20:00 följande:
    Gick i enklaste engelskagruppen i både högstadiet (liten specialgrupp där vi fick ha speciella men enklare kursböcker) och gymnasiet (Engelska A fick läsas på två år istället för ett år). Låg precis på gränsen till G.

Försöker kolla exempelvis gamla Simpsonsavsnitt på engelska men missar majoriteten av alla skämt.

Just nu är det en bok om politiken i EU. Fattar noll då de hela tiden hänvisar till politiska fackuttryck och gamla politiska beslut, 
    Ja, då förstår jag om du har problem. Jag tror de flesta högskoleutbildningar kräver att man kan läsa engelsk kurslitteratur. 

Vad är det du läser?

Jag har läst juridik och när vi fick en rätt seg bok om just EU så lånade jag en motsvarande på svenska och läste den först. Då blev den engelska boken sedan lättare att ta sig an. Så har jag för övrigt gjort med viss svensk kurslitteratur också; vissa kursböcker är helt enkelt inte välskrivna och då har det hjälpt att komplettera med en annan författare med samma ämne. Det blir ju dubbel inlärning också eftersom man läser samma sak på två olika sätt. 
  • Therese E

Börja läsa engelsk skönlitteratur och se otextade engelska filmer. Bästa rådet!

Det finns en anledning till att man måste ha godkända betyg i engelska från gymnasiet.

• Meebo

Läs Harry Potter och de vises sten på svenska och sen på engelska! :D

Eller hitta någon bok du tycker om på svenska och köp den på engelska och sen läs den svenska följt av engelska.

Men se till att det är en lättläst bok som till ex Harry Potter.

• Minimalen

Ibland är det svårt att hör vad de säger i tex. Simpsons. Om du har DVD-film välj då Engelsk text. När det gäller kurser så se för allt i världen till att inte missa någon lektion och för anteckningar på svenska som du kan läsa sedan.

• Fläderblomster
    PinkSugar skrev 2015-10-15 12:20:00 följande:

Läser du juridik? Jag har läst EU-rätt innan och då fick jag tipset av äldre kursare att helt skippa boken på engelska, jag klarade tentan ändå. Nu ska jag snart läsa EU-rätt igen och den här gången har äldre kursare tipsat om att det finns en annan bok på svenska som är mer lättläst. Finns det någon sådan möjlighet för dig? Man kan klara sig utan att läsa allt på litteraturlistan.
  • Therese E
    Minimalen skrev 2015-10-15 16:14:09 följande:

Ibland är det svårt att hör vad de säger i tex. Simpsons. Om du har DVD-film välj då Engelsk text. När det gäller kurser så se för allt i världen till att inte missa någon lektion och för anteckningar på svenska som du kan läsa sedan.

Det finns inga lektioner på högskolor och universitet, men annars håller jag med dig. Föreläsarna tar ju oftast upp det viktigaste.
  • Pirum

Det där med att välja engelsk textning på filmer är jättebra. Man ser orden skrivna, samtidigt som man hör dem och så får man sammanhanget av filmen. 

• AstridA

Jag hade samma problem när jag började studera på universitet, men jag började läsa böcker först på svenska sedan på engelska.
    Jag köpte en översättningspenna som jag använde mig av i början. 
    Nu går det faktiskt av sig själv, lite trögt i början när jag inte läst engelska på ett tag, men det går det av sig själv.

Svar på tråden Hur hantera engelsk kurslitteratur när man är dålig på engelska?