Egypten + vaccin
Ni som rest till Egypten och varit där i en vecka, vad har ni tagit för vaccin innan?
Ni som rest till Egypten och varit där i en vecka, vad har ni tagit för vaccin innan?
Inget alls. Varit där 2 gånger dom senaste 2 åren :)
Skulle rekommendera Hepatit vaccin, minst A men gärna även för B. Jag har tagit Twinrix och känner att det är ett fullgott skydd.
Tycker det står så olika på alla sidor. Svea vaccin rekommenderar Twinrix medan Vaccin.nu (tror jag) rekommenderar bara hepatit A.
Sånt där vaccin man dricker mot magsjukor, är det nödvändigt ?
Första gången jag var där drack vi något ( det fanns som spruta också men jag är extremt nålrädd). Kommer dock inte ihåg vad det var. Egypten har lite sämre matstandard och orent vatten så lite magsjuka var svårt att undvika, i övrigt mådde jag inte dåligt. Sen har jag tagit spruta mot hepatit A samt Twinrix men märkte ingen större skillnad. Man kan åka till Egypten utan att vaccinera sig om man inte medvetet utsätter sig för risker, tex åka ut på ökensafari där man kommer i kontakt med djur, äta saker man inte känner till vad det är, dricka kranvattnet eller liknande. Det beror självklart från person till person vilket immunförsvar man har men av min erfarenhet så kan man klara sig där även utan vaccin.
Jag har varit i Egypten i flera vändor, där jag de första åren inte var vaccinerad. Åt på lokala restauranger och drack kranvattnet men blev inte sjuk.
Det som fick mig att tänka till var när jag kom hem efter en resa och hade förhöjda levervärden och de misstänkte hepatit. Tack och lov visade det ingenting men efter det blev det Twinrix för mig, räcker ju i 20 år.
Som jag skrev innan så rekommenderar jag minst Hepatit A vaccin eftersom det är riktigt skitigt vatten de använder i sina odlingar. Magvaccinet tänker jag att det är inte större risk där än t.ex Turkiet. Vissa som har tagit det har blivit sjuka ändå men jag tror trots det att man har större chans att klara sig med magvaccin än utan.
Vi var på Svea vaccin och de rekommenderade Twinrix mot Hepatit A och B och Dukoral (drickvaccin). Körde även detta på barnen. Sedan använde vi våtservetter och alkogel, inbillning kanske men det kändes säkrare och vi klarade oss undan magproblem.