• woop

Fel storlek på äggblåsor!!!!

Så hände det där som inte fick hända.

Håller på med hormonbehandling inför IVF i Danmark.

Trots att jag propsade på att min gynekolog skulle göra vaginalt ultraljud för att kolla storlek på äggblåsorna, övertalade han mig att det gick lika bra att göra undersökningen på magen. Jag kunde ju inget annat än lita på honom.

Eftersom äggblåsorna var ganska stora redan (enligt hans resultat) fick jag börja med Orgalutran en dag tidigare än planerat.

När jag idag gjorde ultraljud nr:2, låg tarmarna för, så han "tvingades" göra vul. Då visar det sig att äggblåsorna är MYCKET mindre än förra gången!!!!! Jag blir chockad och ifrågasätter hur detta kan vara möjligt! Då säger han med nervös ton att "blåsorna har krympt! Att de kan "dra sig tillbaka" och "inte ta sig".

Chockad ringer jag kliniken i Danmark efteråt och berättar vad som hänt. De säger att de reagerat över resultatet på tidigare ul, att blåsorna lät väl stora för mig.

Eftersom jag redan tagit Orgalutran i två dagar, behöver jag nu fortsätta med det, samt ta Gonal f i två dagar extra än planerat, då Orgalutranet saktar ner tillväxten av äggblåsor.

Jag försöker att inte flippa ur helt. Jag är SÅ ledsen och frustrerad över att min läkare gjort såhär!

Bortsett från pressen av att inte veta när plock ska bli (måste ju boka resa och hotell i tid, har timanställning och svårt att pussla och hade planerat in nu på tisdag etc) är jag är nu så himla orolig att detta förändrar/försämrar den process som var tänkt att ske. För nu "mixtrar" jag ju med behandlingen. Rädd att äggen ska släppa tidigare, bli övermogna eller inte mogna så som de skulle gjort. Känns skit att behöva hormonbehandla ännu längre, samt oroar mig över äggen som nu stannat av pga detta...

Nån som varit med om liknande eller vet om detta kan ställa till det för processen?

Tack för jag kan skriva av mig här!

Väldigt tacksam för klokhet och erfarenheter!

• Svar på tråden Fel storlek på äggblåsor!!!!
  • Jag är bara jag

Jag tror du kan vara ganska lugn. Om äggblåsorna växer sakta och är små första -och för den delen andra VUL också- så fortsätter man bara med sprutorna. Gränsen brukar gå vid 15 dagar enligt min läkare. Fler dar med sprutor då hjälper inte för då har de vuxit för sakta. Jag gick från 4 synliga till 6 synliga till 10 styck när ÄP väl kom.

• woop

Ok. Grejen är ju att jag inte vet om mina har växt från ul 1 och 2 då han kollade fel på första.. När jag bara tog Gonal-f kände jag verkligen hur det bubblade och hade sig i magen. Var helt svullen och lös i magen, illamående och ont i huvet. Efter jag började med Orgalutran har allt lagt sig. Som att processen avstannat. Har stundvis hugg och molvärk i äggstockarna och ont på stället jag tog Orgalutran ett samt väldigt hård i magen. Annars känns det bara stilla. Dålig magkänsla. Nån som känner igen att symptomen ändrats inom start av Orgalutran?

• Så vit

Det kan väl inte ha så stor betydelse att du fick börja med Orgalutran en dag tidigare? På min klinik börjar man alltid med Orgalutranen efter 3 dagar med Gonal-F utan något VUL eller UL alls. Orgalutranen ska ju bara göra så att äggen inte släpper i förtid.

Svar på tråden Fel storlek på äggblåsor!!!!