• Anonym (-anonym-)

    Kulturkrock! Ska bjuda över irakisk styvmor. Hon vill ta med sig lagad mat?

    Behöver hjälp av erfarna irakiska tjejer. 


    Min fästman (arab och irakier) och jag flyttade nyligen ihop tillsammans. Nu om några veckor så kommer styvmodern på besök. Jag blev införstådd att lägenheten kommer att behöva bli skinande ren och en del tallrikar och tekoppar som saknas kommer behöva införskaffas. 


    Men när fästmannen sedan berättade för mig att hans mor vill ta med mat blev jag lite överrumplad. Jag trodde värdinnan ansvarar för sådant (alltså jag)? För mig spelar det ingen roll, men jag vill göra vad som är "rätt" för mig. Nu blir jag orolig att hon gör såhär för att hon tror att jag inte kan laga mat (vilket är delvis sant eftersom jag inte är så bra på att laga just arabisk mat). Är det oartigt om jag säger att jag ska laga maten? Är det oartigt om jag låter henne laga maten? Ska jag bara ansvara för efterrätt? Ska jag laga massa smårätter vid sidan om för att visa att jag kan laga mat? 


    Jag är superförvirrad. Jag har delvis kurdisk påbrå, men växte mestadels upp med min svenska mamma. Jag kan lite kultur men vet verkligen inte om detta är en pik på mig att jag inte kan laga mat, hennes sätt att vara snäll, eller kanske en kombination av de båda. Det hela känns väldigt konstigt. 


    Min fästman verkar tycka allt är lugnt och frid och fröjd, men vågar inte tro att han 100% vet vad som försiggår...


    Hjälp! Vad borde jag göra? 

  • Svar på tråden Kulturkrock! Ska bjuda över irakisk styvmor. Hon vill ta med sig lagad mat?
  • Anonym (rockbabe i Kalmar innerstad)

    Jag förutsätter av ditt inlägg att du lever med din irakiska man i Sverige!??

    Då är det svenska villkor och sedvänjor som gäller. Säg åt henne och hon kommer att bli bjuden på svensk mat och accepterar hon inte det så behöver hon inte komma över huvud taget.

    Däremot ska du naturligtvis respektera om hon ex är vegetarian. Då måste du självfallet kunna erbjuda svensk vegetariskt alternativ.

    Så antingen ringer du upp din svärmor och gör klart vad som gäller dvs att hon inte ska ta med sig någon mat  eller så ber du din man kontakta henne och berättar vad som gäller.

  • Anonym (Oartigt att avböja)

    Om någon visar gästvänlighet eller vänlighet, så är det extremt oartigt att avböja. Jag menar, var glad för att hon vill göra något för er? Knytkalas finns också hos svenskar. Ja gör du en efterätt!


    Sedan vill jag tillägga att, du har valt att gå in i en relation med en av annan kultur, då får man respektera den kulturen (inte som ovanstående säger att man ska köra över vänligheten) för det måste ändå vara ett troll. Gör du det lär du uppfattas som otacksam. 

  • BCH52
    Anonym (Oartigt att avböja) skrev 2015-10-16 01:19:48 följande:

    Om någon visar gästvänlighet eller vänlighet, så är det extremt oartigt att avböja. Jag menar, var glad för att hon vill göra något för er? Knytkalas finns också hos svenskar. Ja gör du en efterätt!

    Sedan vill jag tillägga att, du har valt att gå in i en relation med en av annan kultur, då får man respektera den kulturen (inte som ovanstående säger att man ska köra över vänligheten) för det måste ändå vara ett troll. Gör du det lär du uppfattas som otacksam. 


    Håller med, jag uppfattar det som en vänlighet. Jag hade uppfattat det som "flyttgröt", ta emot, tacka och beröm sedan maten, be om receptet eller att hon visar dig din fästmans favoriträtter. Ett sån inställning vid den här inledande kontakten kommer du att ha stor glädje och nytta av längre fram. Kanske inte i alla delar så jämställt och svenskt men ibland lönar det sig att vara taktisk.

    När jag och min man flyttade ihop för mer än 40 år sedan så kom min svärmor också med mat vid sitt första besök och då hade hon haft det med sig på en 60 mil lång tågresa. Hon ville vara vänlig, hjälpa till, underlätta och inte vara till besvär. Så alldeles ovanligt har och är det inte.
  • Anonym (Wildrat)

    Pratar svärmor svenska? I så fall kan du väl prata med henne. Förklara svenska sedvänjor och fråga om deras, sen kan ni båda komma överens om nåt som funkar för er allihop. Om du vill lära dig laga arabisk mat är det ju ett ypperligt tillfälle att fråga henne om hjälp. Hon har nog inget emot att lära dig.

  • telly

    Det handlar om EN gång! Förmodligen en vänlig gest. Fokusera du på att städa och fixa hemma, sen tackar du för att hon tog med sig mat och betonar att "det här var jättegott, hoppas du vill smaka min mat nästa gång, jag ser fram emot att bjuda tillbaka!" Det är inget problem förrän det är ett problem. Det här betyder inte att hon måste ta med sig mat varje gång.

  • caroline1

    Jag har själv en irakisk svärmor och jag skulle först sagt nej men jag fixar mat Tack snälla ändå. Om hon dåsäger att hon ändå vill ta med sig så avböj inte. Men låt absolut inte hennes rätt bli den enda. I mellanöstern brukar man oftast laga mer än en varmrätt när man ska få gäster. Så låt henne laga sin och du din och sedan kan du även ordna med efterrätt.

    Hojta till.om du vill ha fler råd. Har varit gift med min irakiska man i snart 13 år och det var även för mig lite osäkert i början men lärde mig snabbt hur det fungerar enligt deras traditioner.

    Lycka till

  • Kawthar

    Hej,

    Kanske äter hon specialmat eller halalmat ifall hon är muslim. Då är det viktigt för henne att veta var maten kommer ifrån. Inget att ta illa upp för.

    Du kan som du säger göra lite vegetariska smårätter/ soppa vid sidan om och något gott till efterrätt.

  • Anonym (-anonym-)

    WOW! Tack för alla era (jättesnabba) svar! 


    Jag tror jag kan pusta ut lite grann nu. Det är nog bara av artighet som hon vill hjälpa till - jag borde inte oroa mig att hon ogillar mig eller så (vilket man dock så ofta har lust att få det till när man är nervös). 


    Ett flertal arabiska rätter bredvid hennes och efterrätt var inte en dum idé. Jag gör nog lite mindre arabiska "rätter" (hummus, tabbouleh, sånt) så att min mat inte konkurrerar med hennes, samt tackar mycket för maten och säger något i stil med en tidigare talares förslag "du får jättegärna smaka min mat nästa gång" eller så. 


    Jag vet att det kommer bli fel om jag tar en diskussion om att hon ska "pröva mina svenska sedvanor" eftersom jag varken ser svensk ut eller beter mig "svenskt" i många andra avseenden. Tror hon skulle, som många av mina släktingar, bli ledsen om hon ser mig avvisa deras kultur när jag redan är 50% del av den. 


    Tack igen för både förslag, tips och stöd! Ni är bäst! :) 


    /TS

  • Anonym (-anonym-)

    WOW! Tack för alla era (jättesnabba) svar! 


    Jag tror jag kan pusta ut lite grann nu. Det är nog bara av artighet som hon vill hjälpa till - jag borde inte oroa mig att hon ogillar mig eller så (vilket man dock så ofta har lust att få det till när man är nervös). 


    Ett flertal arabiska rätter bredvid hennes och efterrätt var inte en dum idé. Jag gör nog lite mindre arabiska "rätter" (hummus, tabbouleh, sånt) så att min mat inte konkurrerar med hennes, samt tackar mycket för maten och säger något i stil med en tidigare talares förslag "du får jättegärna smaka min mat nästa gång" eller så. 


    Jag vet att det kommer bli fel om jag tar en diskussion om att hon ska "pröva mina svenska sedvanor" eftersom jag varken ser svensk ut eller beter mig "svenskt" i många andra avseenden. Tror hon skulle, som många av mina släktingar, bli ledsen om hon ser mig avvisa deras kultur när jag redan är 50% del av den. 


    Tack igen för både förslag, tips och stöd! Ni är bäst! :) 


    /TS

  • nevermind

    Aldrig att jag städat ihjäl mig. Jag har väldigt rent ändå. Om fästmannen kräver det så är det tack och hej.

Svar på tråden Kulturkrock! Ska bjuda över irakisk styvmor. Hon vill ta med sig lagad mat?