• Detnärmarsig

Febernedsättande

Hej på er

Min son på snart 2 år har haft feber i 3 dagar. Ganska hög feber på 39 grader. Jag har läst en del gällande just alvedon och att det är farligt för barn och deras utveckling av hjärnan.

Men när jag var på apoteket så sa apotekaren där att jag borde ge honom alvedon för det är farligt med så hög feber och att den måste ner. Så jag har under 3 dagar gett honom alvedon ungefär var 6:E timme, max 4 ggr per dag. Men jag ör ändå lite nojig som mamma, var det fel? 1177 sa att jag inte ska ge honom febernedsättande om han inte är allmänpåverkad. Ibland har han varit det men ibland hat han varit hyfsat pigg även med 39 graders feber men jag gav honom febernedsättande ändå för tänkte på vad apotekaren sa om att det inte är bra att gå runt med hög feber. Vad säger ni om ovan och den diskussion och forskning som gjorts gällande alvedon och liknande?

Tack för råd.

• Svar på tråden Febernedsättande
  • isolande

Jag ger inte febernedsättande om inte ungen har 40 graders feber eller är så dålig att hen inte äter ordentligt. Mest för att kroppens immunförsvar ska få jobba naturligt mot förkylningen.

Men när min dotter var 1,5 och hade rosfeber (erysepilas) fick hon både ipren och Alvedon i två veckor omlott för att hon inte skulle ha feber och ont. Om barnet har öroninflammation eller andra smärtsamma tillstånd ska man såklart ge Alvedon också.

• Annelie 76

Jag ger febernedsättande om det behövs, dvs om barnet har ont eller mår dåligt av febern. Bara hög temp men orkar leka osv är inte farligt och då behövs inga mediciner. Men jag brukar oftast ge Ibuprofen, jag tycker det är effektivare mot feber.
    Men har ditt barn haft feber i mer än tre dagar så är det dax att uppsöka läkare.

• Bullen2015

Man behöver bara ge om barnet är påvärkads av febern, annars kan man låta det vara. Men efter som lillen har haft några dagar skulle jag kontakta bvc. Och vad jag förstår är alvedon bättre att ge en tex Ipren...

"Barnläkare varnar för ibuprofen till barn

"Kan orsaka livshotande tillstånd hos barn"

En grupp barnläkare varnar nu för läkemedlet ibuprofen.

Det kan hos barn orsaka ett livshotande tillstånd som heter Reye's syndrom.

? Ipren bör ges med försiktighet till barn. Jag anser att förstahandsvalet absolut bör vara paracetamol. Det är säkrare, säger Antal Németh, barnläkare och professor emeritus."

Svar på tråden Febernedsättande