• Anonym (Mia)

Smärta vid sex och konstig knöl!!

Jag vet att jag kanske borde ringa vc el dyl med detta men det tar emot så jag hör mig för här först. Det är så att jag under ett par veckors tid haft ont i underlivet vid beröring och sex. Smärtan känns inuti slidan, liksom på insidan. Det har alltså inget att göra med irriterade blygdläppar el liknande. Detta har lett till att sex är obekvämt och tom jobbigt bara att tänka på. Jag har tidigare älskat när min sambo pullat mig under förspelet men inte nu och även vid det "riktiga" samlaget är inte skönt alls. Vad kan det bero på?

Sedan ett par år (väldigt osäker på hur länge dock) så har jag haft som en knöl/kula alldeles innanför slidmynningen. Mig veterligen har jag aldrig haft den där förr utan allt har varit "lent, mjukt och glidigt" där nere. Kan smärtan ha att göra med den? Den är lite räfflig/flikig och inte särskilt bekväm att ta på. Vad kan det vara??? Läste nånstans om framfall men vet inte riktigt.. Jag är för övrigt närmare 30 år utan barn.

• Svar på tråden Smärta vid sex och konstig knöl!!
  • Anonym (sök vård)

Du bör ringa kvinnokliniken IDAG. Dina symptom är oroväckande.....

• Anonym (Mia)
    Anonym (sök vård) skrev 2015-10-16 09:24:15 följande:

Du bör ringa kvinnokliniken IDAG. Dina symptom är oroväckande.....

Usch säg inte så! Jag var nyligen på cellprov och då sa sköterskan ingenting om knölen. Jag påtalade den inte heller men hon borde kanske ha gjort det om hon tyckte det såg illa ut? Cellprovet visade dessutom inga konstigheter.
  • Anonym (sök vård)
    Anonym (Mia) skrev 2015-10-16 09:28:56 följande:
    Usch säg inte så! Jag var nyligen på cellprov och då sa sköterskan ingenting om knölen. Jag påtalade den inte heller men hon borde kanske ha gjort det om hon tyckte det såg illa ut? Cellprovet visade dessutom inga konstigheter.
    Den kanske inte syns så väl...?

Dina smärtor är inte bra....

Som sagt, ring kvinnokliniken redan nu och rådfråga deras sköterska.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (sök vård) skrev 2015-10-16 09:31:24 följande:

Den kanske inte syns så väl...?

Dina smärtor är inte bra....

Som sagt, ring kvinnokliniken redan nu och rådfråga deras sköterska.

Så kan det såklart vara. Tänker att jag ringer 1177 efter jobbet och hör med dem först kanske. Bor på en liten ort som inte har någon kvinnoklinik eller liknande utan det blir vc isf och dels tycker jag att de är inkompetenta och dels har jag varit där så mkt det senaste året att de väl snart tror jag är hypokondriker. I övrigt är jag inte särskilt bekväm med att gå till en manlig läkare med något sådant här...
  • Anonym (sök vård)
    Anonym (Mia) skrev 2015-10-16 10:41:59 följande:
    Så kan det såklart vara. Tänker att jag ringer 1177 efter jobbet och hör med dem först kanske. Bor på en liten ort som inte har någon kvinnoklinik eller liknande utan det blir vc isf och dels tycker jag att de är inkompetenta och dels har jag varit där så mkt det senaste året att de väl snart tror jag är hypokondriker. I övrigt är jag inte särskilt bekväm med att gå till en manlig läkare med något sådant här...
    Vart ligger närmaste kvinnoklinik eller gynekolog?

• Anonym (Mia)
    Anonym (sök vård) skrev 2015-10-16 11:03:16 följande:

Vart ligger närmaste kvinnoklinik eller gynekolog?

Den ligger i grannkommunen men måste ha remiss. Så det blir nog vc ändå..
  • Anonym (L)

Det är inte så att den räffliga knölen är g-punkten som du hittat? Det behöver inte vara direkt skönt innan man lärt sej rätt beröring. Bara en tanke.

Att du får ont under sex kan bero på mycket så gyn är att uppsöka oavsett. Men det behöver inte vara så "allvarligt", slidkatarr som jag kommer att tänka på är lätt att behandla. Även svamp. Men som sagt, gyn! Tänkte bara lägga till dessa ord så du inte behöver vara så orolig. Lycka till!

• Anonym (sök vård)
    Anonym (Mia) skrev 2015-10-16 11:16:52 följande:
    Den ligger i grannkommunen men måste ha remiss. Så det blir nog vc ändå..
    Man behöver ingen remiss idag.

Du kan ringa själv till mottagningen och rådfråga!
  • Anonym (sök vård)
    Anonym (L) skrev 2015-10-16 12:24:50 följande:

Det är inte så att den räffliga knölen är g-punkten som du hittat? Det behöver inte vara direkt skönt innan man lärt sej rätt beröring. Bara en tanke.

Att du får ont under sex kan bero på mycket så gyn är att uppsöka oavsett. Men det behöver inte vara så "allvarligt", slidkatarr som jag kommer att tänka på är lätt att behandla. Även svamp. Men som sagt, gyn! Tänkte bara lägga till dessa ord så du inte behöver vara så orolig. Lycka till!

g-punkten sitter INTE där TS beskriver.......
  • Anonym (Jodåsåatte)

Nu är ju inte jag nån expert men det låter precis som ett framfall du beskriver. Anledningen till att jag tror det är för att jag själv har så som du beskrivit och har googlat järnet o kommit fram till att det är framfall av bakre slidväggen. Jag har ifs precis fött barn, men man kan få en försvagad slidvägg av andra anledningar med. Googla på lite bilder på "rectocele" och kolla om det är så du har! Ang att inte sköterskan sa något, det är inte säkert att det syntes så tydligt. Mitt syns inte när jag ligger på rygg (sambon såg det inte när han skulle kolla efter stygn som satt kvar) men när jag sitter på toa och kollar med spegel så syns det jättetydligt. Det "faller" väl tillbaka lite när man ligger ner...

• Anonym (Edd)

Det kan vara bartolinit. Inget farligt men väldigt obehagligt. Min sambo fick det. Det är enkelt uttryckt en stopp i kanalen från körteln som producerar slid sekret. Kan vara orsakat av många olika saker och tyvärr tar ofta inte vc och mvc det på allvar. Vi fick gå till en privat klinik för att få remiss.

Svar på tråden Smärta vid sex och konstig knöl!!