• Anonym (trött)

Någon som blivit fri från sin ångest?

Hej

Jag är en kvinna på 30+ med PTSD och ADHD. Jag kämpar mycket med min ångest och ska nu börja i terapi EMDR.

Är det någon som blivit fri eller "friskare" från sin ångest, vad har hjälpt och vad har ni gjort för att komma dit?

• Svar på tråden Någon som blivit fri från sin ångest?
  • Anonym (Följare)

Följer tråden, är i snarlik situation. 

• Anonym (trött)
    Anonym (Följare) skrev 2015-10-16 10:51:32 följande:

Följer tråden, är i snarlik situation. 

Välkommen. Har du gjort någon behandling mer än medicinskt som hjälpt?
  • Anonym (Följare)

Jag är sjukskriven för utbrändhet, depression och posttraumatisk stress sedan ett år tillbaka och sjukvården verkar inte veta vad de ska göra med mig. Bollas mellan olika instanser. Provat olika medicin, men de har haft ingen eller väldigt liten effekt. Känns fördjälvigt att inte kunna komma framåt och få må bättre. Och skrämmande att sjukvården inte "vet" vad man ska göra "med" mig. Nu har de senast pratat om någon kurs i ångesthantering men ännu så länge så vet jag inte om den kommer bli av.
    Det är därför jag gärna vill höra vad andra som lider av (inom ett brett spektrum) ungefär samma problem har känt fungerat för dom. 

• Anonym (Panikångest)

Jag hade panikångest när jag var i 20-25års åldern.
    Det berodde på olika händelser under uppväxten som gjorde att jag inte mådde bra, i vilken utsträckning förstod jag inte då.
    Jag hade inget att jämföra med.
    Sedan dess har jag hjälpt mig själv genom att studera självhjälpsmaterial och filosofiska texter.
    Idag är jag 40 och mår bra.
    Så det går absolut!

• Anonym (Panikångest)

Kan tillägga att jag har haft ADD liknande symptom.

• Anonym (Tvång)

Jag har haft tvångssyndrom hela mitt liv(ingen diagnos)och utvecklade pga detta GAD. Sökte hjälp när jag var runt 22 och det var som värst och hade mycket ångest varje dag. Nu är jag snart 27 och har mycket sällan ångest. KBT hjälpte mig jättemycket. Visst kan jag ibland känna av det lite men det är inget i jämförelse med vad jag haft tidigare. Har även tendenser till mitt tvångssyndrom fortfarande, tror aldrig det försvinner men märker det blir obefintligt när jag lever bra och har saker att göra. Inte vara hemma flera dagar i rad och eller liknande...Min hjärna behöver mycket stimulans helt enkelt. Har även misstänkt ADD.

• Anonym (Man)

Hade ångest för jämnan, panikattacker, yrsel och torgskräck.

Började gå på terapi och nu 2 år senare så gott som frisk. Krävdes stenhårt arbete och att utsätta sig för sånt man var livrädd för i stegrande grad.

• LauraPalmer

Jag lider av ångest i perioder och har gjort sen jag var i 10 års åldern. När jag var 22 fick jag diagnosen bipolär typ 2. I dag är jag 30.

Efter alla dessa år av återkommande ångest så har jag lär mig att acceptera den. När den kommer så låter jag den skölja över mig. Jag tänker mig att jag ligger i vattenlinjen till ett vågigt hav. Jag föreställer mig att ångesten är vågorna som sköljer över mig. Inget hav är vågigt för alltid. Förr eller senare kommer vågorna att minska och till slut försvinna.

Det här tankesättet har minskat min rädsla för ångesten och det gör att den sällan blir lika svår som i början. Låt det bara komma och andas.

• Anonym (trött)
    Anonym (Följare) skrev 2015-10-16 11:06:55 följande:

Jag är sjukskriven för utbrändhet, depression och posttraumatisk stress sedan ett år tillbaka och sjukvården verkar inte veta vad de ska göra med mig. Bollas mellan olika instanser. Provat olika medicin, men de har haft ingen eller väldigt liten effekt. Känns fördjälvigt att inte kunna komma framåt och få må bättre. Och skrämmande att sjukvården inte "vet" vad man ska göra "med" mig. Nu har de senast pratat om någon kurs i ångesthantering men ännu så länge så vet jag inte om den kommer bli av.
    Det är därför jag gärna vill höra vad andra som lider av (inom ett brett spektrum) ungefär samma problem har känt fungerat för dom. 

Hej igen

Usch vad jobbigt. De borde väl kunna erbjuda någon form av terapi? KBT eller EMDR, den senare har ju visat ha god effekt mot PTSD. Det är den jag ska börja nästa vecka. Hoppas innerligt på resultat, är inte ett värdigt liv att leva såhär.

Varför har du fått PTSD?

Min problematik bottnar i en grav dysfunktionell barndom, sexuella övergrepp och ett destruktivt förhållande som vuxen där jag blev psykiskt misshandlad i år.

Någon där ute måste ju ha blivit frisk, friskare tänker jag...?
  • Anonym (trött)
    Anonym (Panikångest) skrev 2015-10-16 12:19:04 följande:

Jag hade panikångest när jag var i 20-25års åldern.
    Det berodde på olika händelser under uppväxten som gjorde att jag inte mådde bra, i vilken utsträckning förstod jag inte då.
    Jag hade inget att jämföra med.
    Sedan dess har jag hjälpt mig själv genom att studera självhjälpsmaterial och filosofiska texter.
    Idag är jag 40 och mår bra.
    Så det går absolut!

Härligt att höra, jag har med jobbat mycket med mig själv, meditation, självhjälpsböcker och åldern har gjort sitt för att hjälpa och visst är det mycket bättre idag men ändå, efter mitt destruktiva förhållande som vuxen har jag utvecklat PTSD och ibland vet jag inte hur jag ska bli frisk igen, :/
Svar på tråden Någon som blivit fri från sin ångest?