• KatCek

    Pergotime

    Fick svar från mitt blodprov idag och jag har för låga värden när det kommer till min ägglossning. Min gyn skrev ut pergotime. Har det funkat på någon?? Har någon blivit gravid med hjälp av dom? Blir frustrerad för det känns meningslöst och börja på det, vill bara få remiss skickad till IVF!!! Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Pergotime
  • Jag är bara jag

    Det har funkat på jättemånga! Glad Får man bara äl finns ju all chans i världen att bli gravid. IVF är en stor process,inget att längta efter i första taget om Pergo kan hjälpa.

  • KatCek
    Jag är bara jag skrev 2015-10-16 21:21:43 följande:

    Det har funkat på jättemånga!  Får man bara äl finns ju all chans i världen att bli gravid. IVF är en stor process,inget att längta efter i första taget om Pergo kan hjälpa.


    Då hoppas jag innerligt att Pergo hjälper :( kommer få min mens i början på nov och testa på de... Ska man ha koll och ta ÄL tester samtidigt??
  • Jag är bara jag

    Egentligen ska man göra VUL om man tar Pergo-speciellt om man inte brukar ha äl i vanliga fall. Det finns risk för flera äggblåsor och då får man sexförbud. Äl-test är ju inget bevis för äl heller utan VUL och/eller progesteronprov är bäst.

  • KatCek
    Jag är bara jag skrev 2015-10-17 11:04:31 följande:

    Egentligen ska man göra VUL om man tar Pergo-speciellt om man inte brukar ha äl i vanliga fall. Det finns risk för flera äggblåsor och då får man sexförbud. Äl-test är ju inget bevis för äl heller utan VUL och/eller progesteronprov är bäst.


    Jag har gjort VUL några gånger och det visade sig att jag hade fler cystor än vanligt.. Tog blodprov och det visade sig att mina värden var låga när det kom till äl och då skrev min gyn ut Pergo.. När jag har tagit äl tester innan då har det visat. Jag ska ringa min gyn på måndag och kolla med henne
  • Jag är bara jag

    Låter som du har PCO och då är det extra viktigt med VUL så man inte får så många blåsor. Chansen att bli gravid vid äl är högre för de med PCO så din prognos är bra. Glad

  • Gweny

    Jag har PCO och tog flera kurer med pergotime. Fick äl av det, men hjälpte tyvärr inte ändå. Håller på med IVF nu.

    Ändå läst flera som lyckats, så hoppas för dig!

  • KatCek
    Jag är bara jag skrev 2015-10-17 11:11:55 följande:

    Låter som du har PCO och då är det extra viktigt med VUL så man inte får så många blåsor. Chansen att bli gravid vid äl är högre för de med PCO så din prognos är bra.


    Jag har fått telefon tid med min gyn nu på fredag, tycker det är dåligt för jag har inte fått några papper hemskickat ang mina svar! Jag vill även ha det svart o vitt så jag kan läsa. Är det inte så att när man tar Pergo att gyn ska undersöka en samtidigt??
  • KatCek
    Gweny skrev 2015-10-20 12:08:10 följande:

    Jag har PCO och tog flera kurer med pergotime. Fick äl av det, men hjälpte tyvärr inte ändå. Håller på med IVF nu.

    Ändå läst flera som lyckats, så hoppas för dig!


    Jag hoppas verkligen... Det är skit jobbigt :( Då får man ta Pergo först o sen tar man det vidare till IVF om det inte funkar??

    All lycka till er!!
  • Jag är bara jag
    KatCek skrev 2015-10-21 10:09:53 följande:
    Jag har fått telefon tid med min gyn nu på fredag, tycker det är dåligt för jag har inte fått några papper hemskickat ang mina svar! Jag vill även ha det svart o vitt så jag kan läsa. Är det inte så att när man tar Pergo att gyn ska undersöka en samtidigt??
    Man bör göra VUL ja. Hoppas du får svar snart!
  • Jag är bara jag
    KatCek skrev 2015-10-21 10:11:17 följande:
    Jag hoppas verkligen... Det är skit jobbigt :( Då får man ta Pergo först o sen tar man det vidare till IVF om det inte funkar??
    All lycka till er!!
    Det finns ett mellansteg om inte Pergo funkar och det är ägglossningsstimulerande sprutor-samma som vid IVF, men i lägre dos så man får bara 1-2 blåsor. Sen sexar man som vanligt bara.
  • KatCek
    Jag är bara jag skrev 2015-10-21 13:12:12 följande:

    Det finns ett mellansteg om inte Pergo funkar och det är ägglossningsstimulerande sprutor-samma som vid IVF, men i lägre dos så man får bara 1-2 blåsor. Sen sexar man som vanligt bara.


    Känns som att man bara borde få en remiss skickad direkt till IVF för det är hur många olika saker innan blir så trött på de o stressad.... Då får jag hoppas på att Pergo fungerar tycker inte om sprutor :-/ Känns även som att jag vet mer än min gyn för jag har varit på henne om olika saker! Om inte Pergo funkar dessa 3 mån, kan de hända att gyn ökar dosen? För jag läste att man kunde öka med 2 tabl om dagen
  • Jag är bara jag
    KatCek skrev 2015-10-21 13:47:38 följande:
    Känns som att man bara borde få en remiss skickad direkt till IVF för det är hur många olika saker innan blir så trött på de o stressad.... Då får jag hoppas på att Pergo fungerar tycker inte om sprutor :-/ Känns även som att jag vet mer än min gyn för jag har varit på henne om olika saker! Om inte Pergo funkar dessa 3 mån, kan de hända att gyn ökar dosen? För jag läste att man kunde öka med 2 tabl om dagen
    Du ska väl ändå inte ta Pergo tre månader på raken? Det rekommenderas inte eftersom hormonerna kan sitta i även månaden efter,det kan bli påfrestande för kroppen. Min läkare sa att inte få alls får "månaden-efter-Pergo-bebisar" så så effektivt kan det vara. Glad  6 kurer på ett år med höjning av dosen om man inte får äl. Efter det anses det inte funka.
    IVF innebär många sprutor så längta inte efter det nu i första taget på bra länge! Testa Pergo-det funkar,annars skulle det inte skrivas ut.
  • KatCek
    Jag är bara jag skrev 2015-10-21 13:53:28 följande:

    Du ska väl ändå inte ta Pergo tre månader på raken? Det rekommenderas inte eftersom hormonerna kan sitta i även månaden efter,det kan bli påfrestande för kroppen. Min läkare sa att inte få alls får "månaden-efter-Pergo-bebisar" så så effektivt kan det vara.   6 kurer på ett år med höjning av dosen om man inte får äl. Efter det anses det inte funka.

    IVF innebär många sprutor så längta inte efter det nu i första taget på bra länge! Testa Pergo-det funkar,annars skulle det inte skrivas ut.


    Vaa!? Detta är helt sjukt, det sa inte min gyn!! Hon skrev ut 3 förpackningar... Jaha ok.. Nä då är det definitivt inget att länga efter... Du har gett mig mer info än vad min gyn har gjort :-/ Tur att jag skrev här.. Jag ska börja på Pergo nu i början av nov så jag hoooooooppas innerligt att detta kommer att fungera... Jag har haft normal äl så jag blev chockad över att mina värden var låga på äl.. Och så har jag då cystor..
Svar på tråden Pergotime