• Höstbebis

Hjälp! Jag åt murkelsås!

I helgen var vi på restaurang och jag beställde fläskfilé med murkelsås. Nu såhär efteråt när det ändå är försent börjar jag fundera på att murklor är giftiga.....Står inte med i livsmedelsverkets rekommendationer över mat man inte ska äta. Någon som vet eller hört något om det?

Nojjig som man är.....

• Svar på tråden Hjälp! Jag åt murkelsås!
  • Mimmi77

om murklorna var i såsen så är det säkert okej, då är dom ju upphettade. Annars tror jag inte att det är någon fara med murklor, det brukar man ju äta?!

• vadskajaghetadå

nädå..om murklur vore fel vore väl de andra med..har ätit massa kantareller..murklor måste tillagas ordentligt bara...annars blir de giftiga..de tror jag nog de var..

själv fick jag biffar..röda innuti senast ja åt lunch..hade inte hunnit vänta på några nya så jag pillade lite runt om..barnet fick leva på potatis den dan

• Mumu

Murklor är inte mer giftigt för en gravid än för en icke-gravid. Alltså, om du överlever murkelmåltiden så mår inte barnet heller dåligt av det!

Grejen med murklor är att det är en vansinnigt giftig svamp... om den inte förvälls flera gånger och man kastar kokvattnet emellan. Men alla som kan svamp, och definitivt en kock som serverar det, vet detta och kan hantera murklor på rätt sätt. Och gott är det ju!

Så oroa dig inte, hade det varit fel på murklorna så hade du redan märkt det!

• familjenschmidt

äter själv murkelsås om det finns...gravid eller inte...har vääähääldigt svårt att tänka mig att en restaurang serverar murkelsås om den är giftig...dom tillagar ju den eller hur... och som du skrev själv det står inte någonstans att det är farligt....i så fall skulle man ju inte kunna äta bearnesisås heller då det är råa ägg i restaurangers sås..(inte den i påsform nu ) och det ska man ju avstå ifrån när man är gravid..men eftersom den är i SÅS så är den ju inte rå längre...

så käka på du...eller avstå om du känner dig bättre till mods...

Svar på tråden Hjälp! Jag åt murkelsås!