• Äldre 17 Oct 03:38
    1761 visningar
    5 svar
    5
    1761

    Vår dotter mobbas av sin fröken

    Går idag i 2a klass men inte som andra barn.

    Föddes med en svår missbildning i organen och genomgått ett 15-tal op

    och långa tider i hemmet och sjukhus.

    Fröken är tyvärr inte alls förstående trots alla möten vi haft och läkarintyg

    som ska följas av skolan.

    Nu går det ut över vår dotter som tvingas läsa samma läsbok om och om igen

    fastän resten av kompisarna får nya, inga toalett besök fastän detta är ett måste

    då det ofta blir stopp i strupen efter fruktstunden osv.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-17 04:07
    Att hennes fröken har något emot oss vuxna e helt Ok, men inte sin egen elev som ska vara trygg och omtyckt.

  • Svar på tråden Vår dotter mobbas av sin fröken
  • Äldre 17 Oct 05:26
    #1
    +1

    Nu är din beskrivning av situationen relativt kortfattad. Av vilken anledning anser läraren att din dotter måste läsa samma bok hela tiden?
    Sen utan att veta mer om situationen än dessa rader så kan jag ju också bara säga att har man som lärare en klass på kanske 20 elever och en är i behov av ständigt extra stöd så kanske det är svårt för läraren att balansera detta mot behovet från resterande 19 elever som också behöver hennes tid. Men detta säger jag utan att veta hur mycket hjälp din dotter behöver, om hon behöver någon som assisterar henne vid toalettbesöken o s v eller om hon klarar det själv bara att hon behöver få gå ifrån fler ggr.

    Men har ni bara haft möten med läraren, har ni inte haft med rektorn om det är problem med att läraren inte tar till sig det ni säger?
    Hade jag varit så hade jag bokat ett möte med lärare och rektor och lagt en kopia med utvalda relevanta delar från Skollagen och Diskrimineringslagen under näsan på dem bägge två och helt enkelt sagt att "efterföljer ni inte lagen och ser till att min dotter får det stöd och hjälp hon behöver så kommer jag gå vidare med detta!".

    Att ett barn ska diskrimineras p g a sjukdom eller nedsättning är oacceptabelt och det faktum att det är läraren som gör det är fullkomligt oacceptabelt!

    Har ni sett över möjligheten att er dotter kan få någon sorts personligt stöd i skolan som skulle kunna hjälpa henne?

  • Äldre 17 Oct 10:17
    #2

    Låter ju helt vansinnigt att de får gå till så!

    Kan inte annat än hålla med "saltvatten" Plocka ut delar från skollagen och även diskrimineringslagen och släng fram åt dem, förklara att ni kommer gå vidare med det om de inte upphör.
    Hoppas verkligen ni får till en bra lösning :)

  • Äldre 22 Oct 20:05
    #3
    Lärare som mobbar, borde avskedas, med en jävla fart! Det verkar inte vara intressant för läraren att acceptera annorlunda elever, då mobbar de istället.
    Varför får hon vara kvar som lärare? är det partiboken eller....?
  • Äldre 23 Oct 18:36
    #4

    Jag är inne på samma spår som Saltvatten. Är denna lärare ensam ansvarig för klassen, eller finns det någon assistent? 


    Nu har jag bara undervisat äldre barn och ingen med så svåra problem som den här flickan verkar ha, men om man har så små elever och måste följa en av dem på toaletten, vad gör man då med resten av klassen? Man lämnar nog helst inte övriga elever ensamma, tänker jag. 

    Det här med boken borde man väl bara kunna fråga om rätt ut, som Saltvatten säger kanske det finns något skäl till det, som går att få svar på genom att helt enkelt fråga? Det känns ju dessutom som en mindre viktig bit jämfört med det andra.

    Som lärare skulle jag också känna mig väldigt osäker på om jag skulle våga ha ensamt ansvar för en elev som kan få "stopp i strupen". Jag skulle nog kräva att ha en assistent i klassrummet. Tanken på att en elev kan få stopp i strupen helt plötsligt känns väldigt obehagligt. (Jag känner till ett fall där en elev med svår diabetes har en assistent som alltid är med i skolan och som är insatt i hennes medicinering och kan hjälpa till om något skulle hända. Sådant har inte lärare utbildning på, generellt sett, och man har ansvar för hela klassen, vilket gör att man inte bara kan släppa resten av eleverna om något händer.)

  • Äldre 25 Oct 12:35
    #5

    Det är relativt svårt att förstå hela bilden utifrån din trådstart, men jag tycker att det låter som om din dotter har så pass särskilda behov, att det borde finnas om inte en personlig assistent, så åtminstone en extra resurs i klassrummet som har som ansvar att se till hennes behov.

Svar på tråden Vår dotter mobbas av sin fröken