• therese

Min treåring biter på naglarna - vad göra?

Ja, man treåriga tjej biter på både tånaglar och fingernaglarna. Har fått nagelbandsinflamation två gånger nu för att hon bitit ner så mkt... Det ser fruktansvärt ut på fingrarna, ser ut som om hon fått naglarna utdragna nästan!
    Hur får man stopp på detta bitande?
    Finns "stopp-och-väx" fortfarande, och kan man använda det på en treåring?

Tips emottas TACKSAMT!!

/Therese

• Svar på tråden Min treåring biter på naglarna - vad göra?
  • Idun

Det fick jag på mina fingrar i alla fall. Men jag lärde mig ju snabbt att det försvann om man slickade på det tillräckligt länge Fast jag bet inte på naglarna utan slickade på alla fingrarna hela tiden. Slutade dock när jag blev lovad ett halsband eller dyl om jag kunde sluta.

• annika 76

PUFFAR.....För jag också vill veta....min 5 åring har nu bitit på naglarna nu i ca 2 år..men enligt min läkare så finns det nåt man ska lägga på naglarna som smakar illa ...och på det viset få slut på bitandet....det är från 5 år...men har inget namn på det...vet en som det inte funkade på...smakar bara i början illa sen är det som vanligt igen....så har ni något BÄTTRE förslag så berätta !!!

• Mamma till tre busfrön

Även min snart fyraåring biter på naglarna, har inte testat stopp och väx, på mig fungerade det bara ett litet tag när jag bet på mina naglar (vilket jag inte gjort på minst 10 år). Jag har försökt säga att hon får målade naglar om hon inte biter men det håller bara i ett par timma sedan biter hon igen.

Så bra andra tips emottages gärna.

• elandear

jag har en ftraåring som också biter både på tånaglar och fingrar och ja har prövat att lova fina saker som nagelack om hon slutar men det funkade bara ett tag, då ska tilläggas att vi är flera i familjen och släkten som är nagelbitare så jag tror att det är ett beteende som lätt tas efter och som är näst intill omöjligt att bli av med tyvärr, Jag tror inte det är lätt i alla fall och det sägs ju att man kan pröva stpo och väx eller ättikssprit men ja tror barnen lär sig stå ut med smaken tills det slickat bort den.

• Ester1

Min dotter började bita på naglarna när hon var 2½ år. När hon var 3 år så började vi använda Stopp och väx på henne. Egentligen är S o v från 4 år men min dotter bet verkligen sönder sina naglar och blödde om fingrarna. Nu ett halvår senare så har hon helt slutat med att bita på naglarna - så nu kan vi klippa naglarna istället!
    Hoppas ni hittar något som funkar för er.
    Kram till er

• therese

Jaha, det verkar som att SoV är det man bör prova först...Hon har ju inte riktigt åldern inne än, men det känns som om det är mer skadligt för henne att fortsätta med nagelbitandet än att få i sig SoV!
    Jag fick helt klart nog nu i veckan när hon i bilen tar av sig skor och strumpor och börjar bita i tron att ingen ser nåt (hon sitter bakåtvänd i baksätet). Herrejisses! TÅNAGLARNA! För det fanns inget kvar att bita på på fingrarna.

*Suck och stön*

• isaacsmams

Jag har börjat med Stop n grow på min 3 ½ åring och jag tänker fortsätta att testa det. Han har bitit så illa på ena tumnagelbandet att han fick en otäck infektion däri och det blev en kur med antibakteriell salva som gjorde det bra. Nu så är nageln på väg att ramla av och den nya håller på att nybildas, dock extremt bucklig och hemsk. Så nu ska det testas med stop n grow rejält. Det smakar verkligen ur på burk måste jag säga som råkade få det på fingrarna själv och såklart lyckades få in det i munnen. Usch och blä. Nu håller jag tummarna för att detta ska hjälpa.

• Ester1

Aah - jag känner igen det där med att bita på tånaglarna. Det gjorde min tjej med. Tyvärr blir det ju sår och det är ju så ledsamt. Prova ni SoV!
    Kram.

• bipsiebop

Har själv bitit på naglarna å även min sd å mannen gör det. Vet att det enda som hjälpte på mig var aktivering. Så länge jag hade saker att göra så "glömde" jag bort det. SoV funkade inte, funkar inte heller på min man. Tjejen biter mindre när hon får mycket fysisk aktivitet och även när hon får måla naglarna för då ser hon hur fult det blir när hon biter.

Svar på tråden Min treåring biter på naglarna - vad göra?