Anonym (Ledsen) skrev 2015-10-18 02:18:43 följande:
Tack för svar. Mår så fruktansvärt av allt detta. Känner att jag får dra alla tunga last. Mitt barn sedan tidigare bor med oss och gör allt för att få någon positiv uppmärksamhet av honom men han vill inte leka med henne och smyger inte med det heller. Han beter sig inte vuxet. Han sårar oss så mycket men inser det inte själv. Hade ett bråk idag och jag försökte gång på gång få honom till att prata med mig om det. Men han vägrade. Han höjde bara rösten och sa så taskiga saker... sen gick jag ifrån, smsade om hur jag känner. Skickade printscreen på en artikel om att leva med någon som har Add. Då lugnade han ner sig igen och försökte vara glad, snäll... Hans sätt att be om ursäkt då han inte kan säga sådant rakt ut... men han förbättrar sig inte, för han förstår inte vad han gör fel. Jag älskar honom så mycket men det känns som att vi har förlorat honom. Istället för att ge mig närhet ikväll så har han suttit med sin mobil och vägrat släppa den. Ber jag honom så blir han sur. Han förstår inte varför det är störande när han bara koncentrerar sig på den hela tiden... jag ska följa honom till hans terapeut på vårdcentralen om jag får tillåtelse och försöka berätta där var alla problem ligger. Och be honom göra en utredning. För som du säger, jag och barnen förtjänar bättre än såhär. Gör bara så ont att förlora allt det fina vi en gång hade.
Jag kan, som sagt, inte svara på vad som har "hänt" med din sambo. Det kan vara någon medfödd "problematik" som finns med i bilden, men det kan också vara en massa andra saker. Depression, exempelvis.
MEN.. Det här med att inte vilja "ta" i problem som innefattar känslor, är inget jag inte vill kännas vid. Innan jag fick hjälp att förstå och hantera mina känslor, betedde jag mig likadant. Jag har svårt att förstå känslor alla gånger och känner mig sällan bekväm med att prata om det. Innan jag fick hjälp, ignorerade jag personen som krävde detta av mig. Kunde sätta mig vid datorn och bara besvara frågor med "jag vet inte" eller "jahapp!". Inte för att jag ville vara elak, mer för att jag kände att jag var ute på djupt vatten och ändå inte skulle förstå den andra personens känslor (eller mina egna, för den delen). Det här med närhet är inte heller något som kommer lätt för mig. Efter ett bråk eller efter att någon visat missnöje mot mig, har jag svårt för att bli "gullig" igen. Fysisk närhet är nästan omöjlig, är fast i det där "destruktiva" ett tag efteråt.
Det jag försöker säga med detta är att jag inte tror att din sambo gör det här pga elakhet. Jag tror, precis som du själv säger, att det beror på att han inte förstår. Han förstår troligen inte varför du gör en "så stor grej av det" eller vad du EGENTLIGEN ber om. Och det kan han behöva hjälp med att förstå. Med ADD/ADHD kommer ju ofta det här med att ta saker väldigt ordagrant. Och då kan det hända att det brister i kommunikationen. Kan bli mycket av "men jag gjorde du PRECIS som du sa!" och egentligen låg det kanske ett djupare budskap i det partnern sa, som "försvann" i kommunikationen. Med en eventuell utredning kan han få hjälp med att förstå sig själv och därmed öka din förståelse för honom. Han kan då se vilka sidor han måste jobba med, vilka saker man inte bör säga högt och hur det, lite kantiga beteendet, kan vara jobbigt för andra. I detta kan du få hjälp med att förstå hur han tänker och vad som händer i hans hjärna i olika situationer. Var det kan brista i kommunikationen och hur du ska be honom om saker. Säg till honom att en eventuell utredning är någon ni tar tag i TILLSAMMANS. Att du kommer att finnas där för honom på vägen, då du vill vara med honom. MEN inte som det ser ut nu.
Att leva med någon som har en funktionsnedsättning, psykisk sjukdom eller personlighetsstörning kan vara tufft. Det drabbar ju inte bara personen i sig, det drabbar även alla runt omkring. Ibland kan det vara svårt att, som anhörig, erkänna att man inte orkar. För man VILL ju finnas där för sin partner/sin förälder/sitt barn eller sin vän. Men det är okej att säga att man inte orkar eller att man behöver hjälp för att orka hjälpa. Har sagt det till min pojkvän, många gånger, när han "godkänner" ett beteende från mig som egentligen inte alls är okej. "Nej, det är INTE lugnt! Jag betedde mig riktigt illa och du förtjänade inte det"
Det är ord som ibland kan vara svåra att få fram, men någon som varje person förtjänar att få höra, när motparten agerat fel.