• linnil71

    Möss - döda eller släppa ut?

    Sedan vi flyttade till det här huset som ligger lantligt till så får vi varje år in möss när det börjar bli kallt ute. De flesta håller till på vinden men eftersom vi förvarar saker där och dessutom inte vill att de tar sig vidare i väggarna i huset vill vi få bort dom. Vi använder traditionella fällor vilket jag tycker är obehagligt (har hänt att de inte dött direkt) men nödvändig.

    Problemet är att framförallt dottern avskyr att vi dödar dom och tycker vi bara ska fånga in dom och släppa ut dom igen. Men jag vet inte om det är så mycket humanare att släpppa ut dom i kylan och förmodligen kommer dom ju då in igen. 

    Jag tycker detta är ett dilemma och kan delvis förstå henne. Någon som känner igen sig. Hur gör ni?

  • Svar på tråden Möss - döda eller släppa ut?
  • FIame

    Kan ni inte bygga ett musbo, motsvarande en fågelholk som är isolerad med glasfiberull. Fylla på lite nötter och sedan köra alla mössen i musboet långt långt in i skogen. Fixa så att det inte regnar in också.

    Solig

  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    När jag var yngre och bodde hemma hade vi ganska mycket möss och vi dödade dem utan undantag. Mestadels fällor, men katten och hunden fick tag i några och några dödades "för hand".


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Ankissen

    Vi bor i ett hus där vi förr fick in en del möss. Vi fångade dem levande i en bur och sen åkte mannen ut i skogen och släppte ut dem. När vi renoverade ett rum i källaren hittade vi var de kom in och sen dess har vi inga möss. :)

  • linnil71

    Hoppas inte dottern läser detta..:) Bygga ett bo åt dom skulle vara hennes melodi men kanske värt att testa. Har dock hört att levandefällor måste kollas hela tiden för att kunna kallas humana.

  • Kerubmamman

    Förra sommarn hade vi mycket möss i sommarstugan. I år testade att köpa en musskrämma (ultraljud) och har inte sett några spår efter möss. Det kan ha andra orsaker, men jag hoppas så klart att det var lösningen på problemet. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Gunilla1957

    Kan ni inte ha katt? Katt håller mössen borta.

  • enånittitre
    Kerubmamman skrev 2015-10-17 21:59:20 följande:

    Förra sommarn hade vi mycket möss i sommarstugan. I år testade att köpa en musskrämma (ultraljud) och har inte sett några spår efter möss. Det kan ha andra orsaker, men jag hoppas så klart att det var lösningen på problemet. 


    Köpte en sådan till vårt fritidshus och har inte sett ett enda spår av dem sedan dess, -fungerar perfekt!
    Man skall nog se till att ha den avstängd när man vistas i huset, tror inte det är bra att utsättas för 100dB ultraljud, även om man inte hör det.
Svar på tråden Möss - döda eller släppa ut?