• Anonym (sjuk)

Kan jag plugga halvtid och få socialbidrag på halvtid?

Jag har varit sjuk en period och har nu aktivitetsersättning. Nästa år fyller jag 30 och blir av med bidraget. Jag har runt 20 % arbetsförmåga just nu och hoppas på att ha kommit upp till 50 % nästa år. Kan jag fortsätta med mina gymnasiestudier på 50 % med CSN och vara sjukskriven med försörjningsstöd på 50 %? Jag har ingen SGI och stadigvarande sjukersättning är inte aktuellt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-18 15:37
    Jag vill förtydliga varför jag inte jobbar. Jag saknar gymnasiekompetens och kan tyvärr inte gå tillbaka till branschen där jag brukade jobba. Jag måste alltså omskola mig. En 30- åring utan gymnasieutbildning eller erfarenhet är stendöd på arbetsmarknaden. Jag anser att det är bättre att jag pluggar till ett kvalificerat jobb än att bli arbetslös. Det ligger i samhällets intresse också att jag blir klar med min utbildning så snabbt så möjligt så jag kan komma ut i arbetslivet.

• Svar på tråden Kan jag plugga halvtid och få socialbidrag på halvtid?
  • Anonym (jo)

Svårt att svara på eftersom man inte får soc.bidrag när man pluggar, normalt sett.

Men ring soc i din kommun och rådfråga redan nu så du vet hur du ska planera.

• Sjuksköterska 83

Generellt nej. Men ekonomiskt bistånd bedöms individuellt.

Men troligen får du inte det om du får csn på halvtid. Etersom själv väljer att plugga halvtid så får du då stå ditt kast.

• Anonym (sjuk)
    Sjuksköterska 83 skrev 2015-10-17 16:44:30 följande:

Generellt nej. Men ekonomiskt bistånd bedöms individuellt.

Men troligen får du inte det om du får csn på halvtid. Etersom själv väljer att plugga halvtid så får du då stå ditt kast.

Fast varför är det så? Om jag hade haft en SGI så hade det ju gått.
  • Anonym (soc sekr)
    Anonym (sjuk) skrev 2015-10-17 19:48:39 följande:
    Nej, du hade inte fått försörjningsstöd på halvtid även om du haft SGI.  Grunden är att studerar man räknas man som självförsörjande.

Varför är det inte aktuellt med sjukersättning? Du kan ju söka det på deltid t ex 50% om du nu kommer upp i 50% arbetsförmåga.
  • Anonym (sjuk)
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-10-17 19:53:21 följande:

Nej, du hade inte fått försörjningsstöd på halvtid även om du haft SGI.  Grunden är att studerar man räknas man som självförsörjande.

Varför är det inte aktuellt med sjukersättning? Du kan ju söka det på deltid t ex 50% om du nu kommer upp i 50% arbetsförmåga.

Hade jag haft SGI hade jag varit sjukskriven halvtid och fått pengar från Försäkringskassan på 50% och fått CSN på 50 %. Då hade jag inte behövt försörjningsstöd. Som halvtidsstuderande klarar man dig inte utan andra inkomster, ett halvt studiemedel är på knappt 5000 kronor.

För att få sjukersättning så måste oförmågan att arbeta beräknas kvarstå hela livet. Jag kommer bli frisk så småningom och komma ut i arbetslivet på heltid. Därför är det inte aktuellt.
  • Sjuksköterska 83
    Anonym (sjuk) skrev 2015-10-17 19:48:39 följande:

Gått med vad?

Ekonomiskt bistånd är en sista utväg. Kan man ta csn vid studier så gör man det. Att du bara väljer att studera 50% är inge Socialens fel.
  • Sjuksköterska 83
    Anonym (sjuk) skrev 2015-10-17 20:20:08 följande:

Hade jag haft SGI hade jag varit sjukskriven halvtid och fått pengar från Försäkringskassan på 50% och fått CSN på 50 %. Då hade jag inte behövt försörjningsstöd. Som halvtidsstuderande klarar man dig inte utan andra inkomster, ett halvt studiemedel är på knappt 5000 kronor.

För att få sjukersättning så måste oförmågan att arbeta beräknas kvarstå hela livet. Jag kommer bli frisk så småningom och komma ut i arbetslivet på heltid. Därför är det inte aktuellt.

Du väljer ju själv att studera på 50%. Då är du också skälv ansvarig över att klara dig på 50% csn.

Sedan tror jag faktiskt inte hade kunnat vara sjukskriven på 50% samtidigt som du studerar med csn. Csn har ju ett fribelopp, der kommer du förmodligen över om du hade haft 50% sjukpenning. Och även om du hade fått ekonomiskt bistånd på 50%
  • Anonym (Anonym)
    Sjuksköterska 83 skrev 2015-10-17 20:24:01 följande:
    Du väljer ju själv att studera på 50%. Då är du också skälv ansvarig över att klara dig på 50% csn.

Sedan tror jag faktiskt inte hade kunnat vara sjukskriven på 50% samtidigt som du studerar med csn. Csn har ju ett fribelopp, der kommer du förmodligen över om du hade haft 50% sjukpenning. Och även om du hade fått ekonomiskt bistånd på 50%
    Tror du TS verkligen valt att inte vara med än 50% arbetsför?
  • Aniiee

TS, när din aktivitetsersättning gått ut ska du ansöka om Sjukpenning i särskilda fall! Det är en omställningsersättning som man ska få under tiden de utreder om sjukersättning och man gör allt det där som de vill man ska göra (rehab, arbetsträning, studier för att kunna få ett arbete i framtiden osv). Den får man i upp till 18 månader. 

Kolla upp den + boendetillägg.

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Aniiee
    Sjuksköterska 83 skrev 2015-10-17 20:24:01 följande:

Nej, är man "sjuk" och icke arbetsför på 50% så ska man ha sjukersättning på 50%. Vad man gör övriga 50% spelar ingen roll, du kan ha ett jobb där du jobbar 4 timmar och tjänar 5000 kr i timmen, du har ÄNDÅ rätt till sjukersättning. Sjukersättningen påverkar inte rätten  till CSN, för det är inte ett jobb att ha sjukersättning.
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
Svar på tråden Kan jag plugga halvtid och få socialbidrag på halvtid?