• Anonym (sjuk)

Kan jag plugga halvtid och få socialbidrag på halvtid?

Jag har varit sjuk en period och har nu aktivitetsersättning. Nästa år fyller jag 30 och blir av med bidraget. Jag har runt 20 % arbetsförmåga just nu och hoppas på att ha kommit upp till 50 % nästa år. Kan jag fortsätta med mina gymnasiestudier på 50 % med CSN och vara sjukskriven med försörjningsstöd på 50 %? Jag har ingen SGI och stadigvarande sjukersättning är inte aktuellt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-18 15:37
    Jag vill förtydliga varför jag inte jobbar. Jag saknar gymnasiekompetens och kan tyvärr inte gå tillbaka till branschen där jag brukade jobba. Jag måste alltså omskola mig. En 30- åring utan gymnasieutbildning eller erfarenhet är stendöd på arbetsmarknaden. Jag anser att det är bättre att jag pluggar till ett kvalificerat jobb än att bli arbetslös. Det ligger i samhällets intresse också att jag blir klar med min utbildning så snabbt så möjligt så jag kan komma ut i arbetslivet.

• Svar på tråden Kan jag plugga halvtid och få socialbidrag på halvtid?
  • Anonym (jo)

Svårt att svara på eftersom man inte får soc.bidrag när man pluggar, normalt sett.

Men ring soc i din kommun och rådfråga redan nu så du vet hur du ska planera.

• Sjuksköterska 83

Generellt nej. Men ekonomiskt bistånd bedöms individuellt.

Men troligen får du inte det om du får csn på halvtid. Etersom själv väljer att plugga halvtid så får du då stå ditt kast.

• Anonym (sjuk)
    Sjuksköterska 83 skrev 2015-10-17 16:44:30 följande:

Generellt nej. Men ekonomiskt bistånd bedöms individuellt.

Men troligen får du inte det om du får csn på halvtid. Etersom själv väljer att plugga halvtid så får du då stå ditt kast.

Fast varför är det så? Om jag hade haft en SGI så hade det ju gått.
  • Anonym (soc sekr)
    Anonym (sjuk) skrev 2015-10-17 19:48:39 följande:
    Nej, du hade inte fått försörjningsstöd på halvtid även om du haft SGI.  Grunden är att studerar man räknas man som självförsörjande.