• pippi12345

    Träffa barnet undet den andra förälderns vecka?

    Vi har gemensam vårdnad med varannan vecka boende. vilka rättigheter har jag att träffa mitt barn under min barnfria vecka?

    Jag saknar barnet mycket och skulle bli glad om jag fick en eftermiddag tillsammans när jag är ledig och barnets pappa jobbar. Även barnet uttrycker att den vill träffa mig.

    Barnets pappa motsäger sig detta och vill inte att jag blandar mig i hans veckor även fast jag inte tar nån umgängestid från honom, men dock tar jag umgängestid från barnets bonusmamma, vilket inte verkar vara ok.

  • Svar på tråden Träffa barnet undet den andra förälderns vecka?
  • Drottningen70

    Hur man än gör så ska det utgå från barnets behov inte ens egna.

    Rent generellt tycker jag att de som har en fungerande relation där det inte är nån stor sak att hjälpas åt med hämtning, kanske träffas och äta middag ibland även fast det inte är "min" vecka, etc verkar ha barn som också mår bäst. Men det förutsätter ju också att föräldtarna förmår sätta barne först och att det inte leder till konflikt. Barn mår asdåligt av föräldrar i konflikt så det får man försöka undvika.

  • Ciconiidae

    Om det fungerar så absolut. För att få en vinkel från den andra föräldern så kan det ju vara att det, hmm hur ska jag uttrycka det, "stör" lugnet. Jag har upplevt att barn som växlar mellan sina föräldrar tar en stund innan de kommer till ro under växlingarna. Så en träff mitt i kanske bara rör upp det i familjen, att barnet blir onödigt ledsen med den extra separationen? Försöker bara se ur en annan vinkel, kanske inte alls är så i ert fall.

  • Brumma

    Som ovanstående säger - om man har ett fungerande samarbete och båda tycker det är ett bra upplägg så varför inte. Men i de fall det inte finns det så är det nog bra att inte starta en konflikt gällande detta.

    Kanske stör det rutinerna i pappans vecka.. Det är ju inte omöjligt att barnet blir oroligt av fler avsked.. Min bonus tex klarade en period inte av att ens prata med sin mamma i telefon när hon var hos oss..

    Kanske är det så att bonusmamman också är en viktig del i ert barns familj och rutiner. Det kan ju vara så att deras relation mår bra av att ha lite tid själva utan pappan.

    Sedan.. det är din saknad. Den får du faktiskt inte lov att lägga på ett barns axlar. Om du pratar om det o frågar så kommer hon säkert uttrycka att hon vill träffa dig också, men möjligheten är ju ganska stor att hon faktiskt säger ngt annat till sin pappa..

  • Lemt77

    Jag jämtar barnen på fritids ibland när jag slutar tidigt även på pappans vecka. Han säger inget emot det. Vill jag ha dom en em under hans vecka så har det inte varit några problem. Känns som du borde gå före bonusmamman?

  • Lemt77
    Ciconiidae skrev 2015-10-18 10:30:18 följande:

    Om det fungerar så absolut. För att få en vinkel från den andra föräldern så kan det ju vara att det, hmm hur ska jag uttrycka det, "stör" lugnet. Jag har upplevt att barn som växlar mellan sina föräldrar tar en stund innan de kommer till ro under växlingarna. Så en träff mitt i kanske bara rör upp det i familjen, att barnet blir onödigt ledsen med den extra separationen? Försöker bara se ur en annan vinkel, kanske inte alls är så i ert fall.


    Ja så kan det oxå vara/bli.
Svar på tråden Träffa barnet undet den andra förälderns vecka?