• Lanas mamma

snabb hjälp !!!!!!!!

Hej! alla!

Jag tänkte dela detta med er, jag och min man bor på hyresrätt bostad, har två barn 1 år och 2,3 år, vi har fått meddelande från en granne som bor på lägenhet på nästa huset att våra barn skakar hennes lägenhet och påverkar sitt liv, jag kontaktade henne och förklarat att mina barn är små så en av de går och den andra har börjat att gå men hon verkar vill inte förstå detta så hon har börjat att banka hård och aggressivt på väggen när hon hör barnet leker eller går vilket skrämde mina barn många gånger, och till slutet så kom hon igår alltså lördag kl. 22 och knakade på dörren aggressivt, hon började prata högt att dina barn stör mig och de springer och leker 10 timmer om dag, jag förklarade till henne att vi försöker trösta barnen så mycket det går med hänsyn att vi bor på hyresrätt men hon fortsatt blir arg och sa att nej ni få hålla de när de springer till slut så uppfattade vi att det går inte att diskutera mer med henne och hon började säga att hon ska kontakta fastigheten.......  jag och min lilla familjen blev väldigt stressad och barnen skrämdes igen eftersom de har sett henne när hon kom alltså hela kalaset:( och vi som föräldrar blev stressade och aggressivt och vet inte verkligen vad det gäller detta, jag hoppas om ni vet vad gäller lagen om den situationen, vad kan hon göra mer och vad kan vi göra som föräldrar som rädda för vara barn som upplever det här stressig liv, har aldrig varit eller haft problem med andra grannar, hoppas verkligt få råd från er, tack!  
  • Svar på tråden snabb hjälp !!!!!!!!
  • Fian88

Vilken idiot! Vet inte hur reglerna ser ut men det lär ju knappast stå att ljud som små barn gör är skäl nog för vräkning. Människor som henne ska inte bo i lägenhet, alternativt bosätta sig i ett 55+hus. Hade jag varit ni så hade jag kontaktat värden och sagt att er granne trakasserar er, för det gör hon!

• Ciconiidae

Om en bor i lägenhet så får en räkna med ljud. Dina barn har rätt att leva i sin lägenhet. Ni behöver kanske inte spela innebandy inomhus, men det är klart att de får springa och leka. Kanske behöver ni kontakta hyresvärden för störande granne för det är er granne som gör fel. Kanske hjälper det er om ngn av er säger till på skarpen? Vissa, speciellt äldre, har gnäll som enda fritidsintresse. Ni kan informera grannen att hen får flytta till ett hus i skogen om hen vill ha det helt tyst. Personen hade fått en rejäl utskällning om det vore min granne.

• Ciconiidae

Självklart är ljud från småbarn ok, annars hade det inte varit ok att familjer bodde där. Att hålla fast barnen och inte låta den leka, som grannen insisterar på, är barnmisshandel.

• Farfallos

Du kan vara helt lugn - detta problem sitter i huvudet på din granne. Lite förenklat så är det bara "onödiga" ljud som inte är tillåtna. Köra disk- eller tvättmaskin på nätterna kan t.ex ifrågasättas. Hög musik (oavsett tid på dygnet) kan anses som onödigt eftersom det finns hörlurar. Likaså är ljud från annat än vanligt boende (dvs ljud från professionell verksamhet i lägenhet) sådant som kan ifrågasättas. Vanligt ljud av gråtande eller lekande barn kan man inte göra så mycket åt, så du kan vara lugn.

• mia1234

Hon kan bli vräkt för sitt beteende inte ni. Jag har själv en sådan granne. Kan stå å bank upp i golvet för att jag går på golvet efter 22. Hon har typ ringt bovärden hur många gånger som helst. Men dem förmedlar aldrig det vidare till mig då de handlar om saker som Att vi går i trappan å massa annat.

Svar på tråden snabb hjälp !!!!!!!!