• wohoo257

Vingligt och instabilt cykelstyre - vad göra?

Hej! Jag har verkligen problem med min cykel. Styret är nämligen extremt vingligt och instabilt.

Mitt cykelstyre har ett eget liv. Varje gång jag fäller ner cykelstödet och låter cykeln stå upp ensam så föväntar man ju sig att cykelstyret ska stå rakt. Men NEJ, inte mitt cykelstyre. Mitt cykelstyre vrider sig genast 180 grader! Det här är så himla jobbigt.

Inte nog med det - varje gång jag cyklar känns det som om cykelstyret försöker styra cykeln av sig själv! Alltså jag cykelstyret är extremt vingligt och instabilt när jag cyklar, och jag måste verkligen koncentrera mig på att hålla i styret och kontrollera cykeln. Exempelvis om jag cyklar rakt så måste jag alltid "dra tillbaka styret till rakt läge" eftersom den är så hima vinglig.

En annan gång stod jag exempelvis vid ett stoppljus med min cykeln. Jag stod inte med cykelstyret "rakt fram", och gissa vad som händer? Jo, cykelstyret bestämmer sig för att vända 180 grader och jag tappar balansen när jag försöker hålla i cykeln och cykeln ramlar.

Vad kan felet vara med min cykel? Några idéer?

• Svar på tråden Vingligt och instabilt cykelstyre - vad göra?
  • wohoo257
    Lena skrev 2015-10-18 16:33:15 följande:

Är styret vinkelrätt mot hjulet?

Vinkelrätt mot hjulen? Vad menas med det?
  • Lena

90 graders vinkel mellan framhjulet och styret. Annars kommer cykeln drar snett.

• wohoo257

Ja, det brukar bli det ibland.

• wohoo257

Demmpa: Tack för hjälpen. Har detta hänt dig också?

• myskmalva

Det brukar finnas en fjäder, ca 10-15 cm lång, som sitter fast med ena änden i framgaffeln, strax ovanför hjulet, och den andra änden på undersidan av ramen. Kan det vara den som har lossnat?

• sportpappa

Är inte styret felvänt eftersom framhjulet hela tiden vill vrida sig 180 grader? 

• Demmpa
    wohoo257 skrev 2015-10-18 18:05:21 följande:

Demmpa: Tack för hjälpen. Har detta hänt dig också?

Nej, det har inte hänt mig men däremot så har jag mekat med cyklar en del genom åren.
    Har plockar ner några cyklar in i minsta detalj.
  • Demmpa
    myskmalva skrev 2015-10-18 19:11:46 följande:

Det brukar finnas en fjäder, ca 10-15 cm lång, som sitter fast med ena änden i framgaffeln, strax ovanför hjulet, och den andra änden på undersidan av ramen. Kan det vara den som har lossnat?

Av alla cyklar (ca 20 st) som min familj (mor, far, jag, frugan, 3 barn) har haft dom senaste 20 åren, så är det fyra stycken som har fjäder, dessa fyra är alla "city"cyklar, dessa fyra är inköpta dom senaste tio åren, har även köpt två andra vuxencyklar under samma period som inte har någon fjäder.

Ja det finns äldre cyklar också som har fjäder och det finns nya (märkes)cyklar som inte har fjäder.

Så det går inte säga "det brukar finnas en fjäder".
  • Demmpa
    sportpappa skrev 2015-10-18 19:41:19 följande:

Är inte styret felvänt eftersom framhjulet hela tiden vill vrida sig 180 grader? 

Så kan det också vara.

"Böjen" längst ner på framgaffeln ska peka framåt
  • myskmalva
    Demmpa skrev 2015-10-20 13:55:40 följande:
    Av alla cyklar (ca 20 st) som min familj (mor, far, jag, frugan, 3 barn) har haft dom senaste 20 åren, så är det fyra stycken som har fjäder, dessa fyra är alla "city"cyklar, dessa fyra är inköpta dom senaste tio åren, har även köpt två andra vuxencyklar under samma period som inte har någon fjäder. Ja det finns äldre cyklar också som har fjäder och det finns nya (märkes)cyklar som inte har fjäder. Så det går inte säga "det brukar finnas en fjäder".

Jag upptäckte det också, när jag kollade runt i cykelrummet morgonen efter att jag skrivit inlägget. Varken sambons eller grannarnas cyklar har fjädrar, men båda mina har det.
Svar på tråden Vingligt och instabilt cykelstyre - vad göra?