• SandraS23

Hur länge ska man låta barnen sova i samma rum/säng?

Som rubriken lyder. Vår 3,5 åring sover i våran säng emellan oss och har gjort det sen hon kom till oss i princip. Vår 15 månaders tjej sover i vårat rum men i egen säng i jämte mig. När de sover hos oss sover de hela nätterna och jag med, men nu i en dryg veckas tid har barnen sovit i eget rum fast tillsammans men då vaknar alltid en av dom ropar på mamma och somnar inte om förens jag kommer dit och lägger mig och jag får sedan sova kvar i samma rum. Detta förstör min sömn också och jag känner att jag behöver min sömn då jag är höggravid och mannen/pappan vaknar inte av barnen blir ledsna på natten. Har ni tips på idéer och råd ska jag låta dom sova kvar i vårt rum? Och löser det sig självt sen?

• Svar på tråden Hur länge ska man låta barnen sova i samma rum/säng?
  • Natulcien
    Men om ni gärna vill att de ska sova i eget rum så får du väl involvera mannen, så att du inte måste dra hela lasset!?
    Väck honom om han inte vaknar. Eller så kan han kanske sova på madrass inne i deras rum tills de känner sig bekväma med att sova där?

Annars...om ni får plats och alla sover bäst så, så låt dem sova kvar hos er?
  • SandraS23

Ja när 3.e barnet kommer så skulle en säng till få plats i vårt sovrum. Lite trångt kanske men man sover ju bara där. Jo vi har diskuterat det jag och gubben men jag känner då får jag ju ändå väcka honom och hålla på. Så för allas bekvämlighet så sover nog alla bäst inne hos oss men jag tänker om det finns någon viss ålder de ska sova i eget rum? Egentligen för min del är det ingen brådska.

• Lena
    SandraS23 skrev 2015-10-19 06:45:29 följande:

Ja när 3.e barnet kommer så skulle en säng till få plats i vårt sovrum. Lite trångt kanske men man sover ju bara där. Jo vi har diskuterat det jag och gubben men jag känner då får jag ju ändå väcka honom och hålla på. Så för allas bekvämlighet så sover nog alla bäst inne hos oss men jag tänker om det finns någon viss ålder de ska sova i eget rum? Egentligen för min del är det ingen brådska.

Jag rekommenderar de sover i eget rum innan tonåren ;)

Före det börjar bli aktuellt att sova över hos kompisar ser jag inga problem att dela rum.
  • SandraS23

Jo före tonåren är det väl iallafall planerat att de ska sova i eget rum haha.. men än så länge kanske de får sova hos oss då. De kanske kommer på själva när bebisen kommit att det är lugnare i eget rum än vårt sovrum.

Lena skrev 2015-10-19 07:39:25 följande:

Jag rekommenderar de sover i eget rum innan tonåren ;)

Före det börjar bli aktuellt att sova över hos kompisar ser jag inga problem att dela rum.

• Harmagedon

Sover ni bra allihopa i ert rum skulle jag inte ändra på det. De flyttar till sina egna rum när de är mogna för det ändå.

• SandraS23

Ja jag känner mig mer trygg med att ha barnen nära och samtidigt kan jag sova och barnen vaknar inte på nätterna när de sover hos oss som de gör i eget rum. Så jag tänker det med att tiden kanske gör att de mognar med.

Harmagedon skrev 2015-10-19 11:26:52 följande:

Sover ni bra allihopa i ert rum skulle jag inte ändra på det. De flyttar till sina egna rum när de är mogna för det ändå.

• Phillippa

Strax innan sexårsdagen började vår dotter sova hela nätterna i sin säng. Innan dess sov hon hos oss och lillebror i vår 2,80 säng :).

Vi har provat lite då och då under åren att låta henne sova själv men det har alltid slutat med att hon ropat eller kommit till oss mitt i natten. Nu var hon nog mogen nog att sova tryggt själv.

Lillebror på två år kommer nog sova i vår säng ett tag till.

Gör vad som funkar bäst för er!

• SandraS23

Har de sovit hos er enda sen födseln typ då? Tack för råd/stöd då låter jag nog mina barn sova kvar om inte pappan säger något fast då kan ju han flytta på sig :) skämtosidor. Då löser det sig not med tiden.

Phillippa skrev 2015-10-19 17:15:51 följande:

Strax innan sexårsdagen började vår dotter sova hela nätterna i sin säng. Innan dess sov hon hos oss och lillebror i vår 2,80 säng :).

Vi har provat lite då och då under åren att låta henne sova själv men det har alltid slutat med att hon ropat eller kommit till oss mitt i natten. Nu var hon nog mogen nog att sova tryggt själv.

Lillebror på två år kommer nog sova i vår säng ett tag till.

Gör vad som funkar bäst för er!

• vargaa

Varför låter du dem inte sova kvar hos er? Sålänge ni alla sover bra tillsammans finns ingen anledning att sluta göra det. Förr eller senare kommer barnen att vilja sova i egen säng. Garanterat. :)

Mina barn är 4 och 5,5. Båda kommer in på natten oftast även om de somnar i egna sängar numera. 

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • SandraS23

Barnen sover hos oss. Den mellersta och min stan var sin säng på var sida om vår säng och den stora flickan emellan oss. Det får vara så tills de känner de kan sova i egen säng. Tänker bara så de inte större varandra. Annars så är det bara mysigt att sova tillsammans med sina barn tycker jag de sover väl inte så hela livet.

vargaa skrev 2016-01-13 10:22:17 följande:

Varför låter du dem inte sova kvar hos er? Sålänge ni alla sover bra tillsammans finns ingen anledning att sluta göra det. Förr eller senare kommer barnen att vilja sova i egen säng. Garanterat. :)

Mina barn är 4 och 5,5. Båda kommer in på natten oftast även om de somnar i egna sängar numera. 

• milli79

Hade fortsatt dela rum om det funkar bra :) varför krångla till det?! Vår snart 3åring sover i säng bredvid oss men det är först nu som han inte kryper upp i vår säng utan börjar sova hela nätter. Ofta vaknar han dock och vill att jag lägger på honom täcket. Skulle han sova i eget rum skulle vi sova sämre så det ser vi inte att han är mogen för.

Hade gärna sovit med alla barnen men sover sämre när de äldre ligger där (5år och en 6,5åring) då de vrider sig och sparkar på oss osv. De delar dock säng för då sover de bättre men i rummet intill.... mycket för att det är lättare att lägga dem när de inte sover i vårt rum.

• Rani

Om du lägger dig i ett annat rum där du är längre från barnen så kommer din man lära sig att höra barnen. Min man har ickaå varit aå när barnnen varit riktigt amå, men när jag börjat jobba har jag lagt mig i ett annat rum och sovit. Då har min man börjat vakna och ta hand om barnen på natten. Genom att du alltid tar det så kommer han fortsätta sova. Så ställ lite krav på pappan att hjälpa till. Om ni vill att 3,5-åringen ska sova i egen säng så får ni väl helt enkelt gå in till barnet och sitta där tills det somnar om. Det skulle ju t ex kunna vara din mans uppgift.

Svar på tråden Hur länge ska man låta barnen sova i samma rum/säng?