Hypokondri
Hej!
Jag har i flera år (typ sen jag var 15/16) lidit av hypokondri (hälsoångest). Insåg dock inte att det var det jag led av förrns för några månader sen. Jag är inte riktigt helt säker på vad ångesten grundar sig i, men det är otroligt jobbigt i perioder.
Jag har som en "symptom-bok" i huvudet där jag "samlar" på symptom till olika farliga sjukdomar (ofta cancer). Så fort jag hör om någons symptom till en sjukdom hamnar de i min hitte-på-bok i hjärnan, de liksom etsar sig fast. Sedan letar jag efter de här symptomen på mig själv.Ibland kan det bli hur överdrivet som helst. Typ om det är någon på tv som berättar att "Det var en man som hade ont i tån och det visade sig vara en livshotande sjukdom" så tänker jag varje gång jag känner det minsta lilla i tån att jag har en livshotande sjukdom. Jag märker att det låter helflummig nu när jag skriver det, men kan inte förklara det på något bättre sett.
Jag är livrädd för att gå till doktorn. Bara tanken av att gå dit ger mig grov ångest. Jag vet att om jag går dit så kommer jag få någon livshotande diagnos, och sedan måste stanna på sjukhuset tills jag dör. Varje gång jag tvingas gå till doktorn får jag enorm ångest. Jag har svårt att sova flera dagar innan mitt besök, jag gråter oavbrutet (även under själva besöket) och jag mår allmänt skit.Jag hatar att ta blodprov och sprutor. Jag gillar ingenting med sjukhus över huvud taget.
Jag har flera gånger fått ångestattacker då jag har varit säker på att jag har någon sjukdom. Dock går det i perioder. I vissa perioder mår jag hur bra som helst och jag märker inte av min hypokondri alls. I vissa perioder går jag runt med en ständig klump i magen för att jag "vet" att jag är dödssjuk.
Det blev ett ganska osammanhängande och rörigt inlägg, men har lite svårt att sätta ord på min ångest. Undrar i alla fall ifall någon känner igen sig/om ni har tips på hur man kan bli av med detta. Vill inte leva mitt liv med en ständig sjukhusskräck och hälsoångest, för det tär på en. Tack på förhand!