• malin91

barnkalas hjälp?

sonen fyller 6år. 

jag tänkte att han skulle få ha sitt första kalas för kompisar. 

vi har hyrt en bystuga där vi bor, det består av hall två rum och kök det finns stolar och bord.

vilka brukar man bjuda på barnkalas? hela klasen? bara en del barn? vad ska man bjuda på? lekar? hur länge?

ny på att fixa barnkalas själv. så snälla alla tips mottages blir i slutet av nov. 

• Svar på tråden barnkalas hjälp?
  • Anonym (xyz)

Man bjuder de närmaste vännerna i klassen eller hela klassen. Vill han bara bjuda killar får det t.ex inte vara så att alla killar utom en blir bjuden.

Det är bara om hela klassen är bjuden som det är lämpligt att dela ut inbjudningskorten i skolan.

Två timmar verkar vanligast häromkring, men personligen tycker jag att det kan vara något längre, två och en halv timme kanske.

En vanlig avslutning är att alla får varsin liten godispåse med sig när de går hem, godiset äts alltså inte på kalaset.

Det allra enklaste man kan bjuda på är väl korv och bröd, men det kanske anses som gammaldags. Ett alternativ som kanska är mer "inne" är tacos.
    På något kalas har vi serverat hamburgare, färdigköpta frysta som vi stekte själva.

Lekar är svårt att tipsa om, det beror på hur många barn det är.

• Grävling 75

Min erfarenhet är att kalasen funkar som bäst när det är ganska uppstyrt med lekar och fika. Fri lek kan bli lite lätt kaos om det är många barn. Lekarna behöver inte alls vara avancerade.

• Tow2Mater

Tårta eller cupcakes; inget fruktfatsskit som en del verkar vilja kalla "godis".

• MadMe

Jag älskar att ha ett tema på kalaset som styr upp sötsaker, inredning och lekar efter temat.

En roligare variant till klassiska fiskdammen eller att bara dela ut godiset är att göra en karta och låta barnen samarbeta för att hitta skatten! Jag byter även gärna ut godiset och fyller med krimskrams. Har även ofta haft piñatas som avslut. Om piñatas används kan skattkartan ändå användas för att sedan komma till ett uppdukat fikabord?

Brukar servera korv och bröd så barnen är mätta när fikat ska ätas. Ekonomiskt och hälsosamt. Mindre illamående barn, mindre sockerkickade ungar och behövs inte bakas lika mycket :)

När sonen var mindre bjöd jag de föräldrar som ville vara kvar och var noga med att påpeka det, men när de blev äldre nämndes inget om inte föräldrarna bad om det själva.

Tänk på att prata med födelsedagsbarnet om vilka som bjuds så att det blir rättvist tex inte alla pojkar i klassen utom 2. Hela klassen utom 1 osv. Våran skola vill ej att barnen delar ur korten i själva skolan även om hela klassen bjuds, då de ofta jobbar med parallell-klasserna och det alltid är någon som blir ledsen att inte kunna komma.

• Piamia

Som "grävling75" ovan skriver bör man undvika fri lek då det kan verkligen bli kaos.

Tips på lekar till barnkalas hittar du här
    http://www.goodies.nu/barnkalas

En annan lärdom är att ge godis först slutet av kalaset annars kan det igen då verkligen bli kaos med för mycket sockerstinna barn.

Lycka till det kommer gå som en dans om du har en plan.Skrattande

• karet

Mina barn får bjuda så många barn som de själva fyller (än så länge är de bara 4 och 6 år).
    De får bestämma vad de vill bjuda på (inom rimliga gränser).
    Brukar planera en lek för barnen, resten löser sig själv.

• malin91

fundera på att fråga på skolan om man får sätta upp en lapp där det står något så här

välkommen på ..... föddelsklas den --- kl ... i.....

ni som vill komma skriv upp er här senas.... alla är välkomna.

skriv ev allergi. frågor kontkata mig på.....

skulle det fungera tror ni som inbjudan? ..... står för uppgifter

tack alla som svara

• malin91
    MadMe skrev 2015-10-19 09:25:31 följande:

Jag älskar att ha ett tema på kalaset som styr upp sötsaker, inredning och lekar efter temat.

En roligare variant till klassiska fiskdammen eller att bara dela ut godiset är att göra en karta och låta barnen samarbeta för att hitta skatten! Jag byter även gärna ut godiset och fyller med krimskrams. Har även ofta haft piñatas som avslut. Om piñatas används kan skattkartan ändå användas för att sedan komma till ett uppdukat fikabord?

Brukar servera korv och bröd så barnen är mätta när fikat ska ätas. Ekonomiskt och hälsosamt. Mindre illamående barn, mindre sockerkickade ungar och behövs inte bakas lika mycket :)

När sonen var mindre bjöd jag de föräldrar som ville vara kvar och var noga med att påpeka det, men när de blev äldre nämndes inget om inte föräldrarna bad om det själva.

Tänk på att prata med födelsedagsbarnet om vilka som bjuds så att det blir rättvist tex inte alla pojkar i klassen utom 2. Hela klassen utom 1 osv. Våran skola vill ej att barnen delar ur korten i själva skolan även om hela klassen bjuds, då de ofta jobbar med parallell-klasserna och det alltid är någon som blir ledsen att inte kunna komma.

vad kan ett bra tema i nov vara?
  • Tow2Mater
    malin91 skrev 2015-10-30 20:43:33 följande:
    Vi-längar-till-sommaren? :)
  • MadMe
    malin91 skrev 2015-10-30 20:43:33 följande:

Jag följer aldrig årstid utan barnets intresse/ålder. De har varit allt från svampbob till green lantern till bara färgtema. Sista året latade jag mig och fixade ett kalas på klätterhallen här i stan och tog bara med tårta, korv och godisregn stod dom för. Och lek såklart!
  • Stolt Farsa

Jag tänkte köpa mig fri genom att beställa kalas på lekland. Troligen blir det Andys lekland. Kostar 249kr/barn. De får leka i 2.5 timmar, äta glasstårta, godispåsar, läks, mat, allt i princip. För 3000 kan då tolv barn leka.

Svar på tråden barnkalas hjälp?