• Anonym (Fru)

Vi ska ge äktenskapet en sista chans- tips mottages tacksamt

Vi har varit tillsammans i 11 år. Kärleken har gått upp & ned, ibland har vi varit riktigt lessa på varandra men vi har alltid hittat varandra igen. Men nu, för en månad sedan berättade min man helt lugnt och sansat att han vill skiljas. Att han inte mår bra i vår relation, att ekorrhjulet med två små barn, hus, trädgård och heltidsjobb helt har dödat vår parrelation. Han säger att han har tappat känslan för mig som fru.

Jag har varit i chock. Gått igenom den värsta krisen i mitt liv och gör fortfarande. Jag har bönat och bett om att vi ska ge det en chans till och nu har han gått med på det.

Parterapi bokad men första tillfället är 6 v fram. Hur ändrar man relationen fram till dess? Hur ser man varandra i de här slitsamma småbarnsåren? Hur undviker man bråk? Hur håller man ihop? Han är min själsfrände och jag vill inget hellre än att det ska vara vi, men jag vet inte HUR vi ska ändra på hans känslor.....

• Svar på tråden Vi ska ge äktenskapet en sista chans- tips mottages tacksamt
  • Fjäril kär

känslor är svåra att få tillbaka när man en gång tappat dom och man inte längre vill mer. 

men för att undvika att fler saker skiter sig så var lyhörda för varandra. SE varandra.  Stäng av datorer och tv och lägg undan mobilerna, prata med varandra  på riktigt. Försök hitta barnvakt och bara vara med varandra. Boka in vuxensaker. 

låt många måsten ligga och vila under den här tiden, säg nej till aktiviteter och försök istället umgås med varandra och som en familj så mycket som möjligt. 

• Anonym (Samma här)

Precis sådär känner jag också som din man. Troligtvis känner min man samma. Vårt äktenskap är ganska dött. Ändå känner ingen av oss att vi vill skiljas ändå. Ett liv med att ha barn halvtid och leta efter en ny partner är inte lockande alls. Vi har ju ändå varandra och barnen och vi gör roliga saker tillsammans. Att skaffa en ny partner låter himla bökigt. Vi har lärt oss hur vi undviker bråk. Hade dock vart trevligt med ett sexliv som nu är obefintligt. Vi har varit i den här situationen förut och vi tog oss ur det. Det var när vårt andra barn var 2 år. En av oss var otrogen och det blev en känslostorm utan dess like. Vi vaknade upp och insåg vad som är viktigt i livet. Vi såg hur barnen led. Våra känslor för varandra väcktes till liv igen. Sen har vi sakta men säkert byggt upp förtroendet för varandra igen. Nu har vi ett tredje barn och det har blivit samma igen. Dock utan otrohet. Jag tror att vi känner oss ganska lugna eftersom vi vet att det går att komma tillbaka till varandra igen och vi vet att vi vill ha varandra. Gräset är inte grönare på andra sidan. Vi har testat. Jag antar att när vår minsta blivit lite större så får vi mer tid för varandra och kan ta upp äktenskapet igen. Det låter kanske sorgligt men det funkar för oss. Vi är nöjda med detta. Vi har ett bra liv. Man måste inte vara förälskade hela tiden. Det går upp och ned. Jag tror din man kanske känner lite panik och oro över att det är totalt över nu när känslorna inte är närvarande. En tillfällig separation kan vara en idé för att hitta tillbaka igen. Man kan behöva komma bort från situationen för att se klarare. Vi behövde inte det men jag tror otrohetsaffären fungerade som en slags separation. Det var dock extremt uppslitande och krävde ett jobbigt efterarbete så det är inget jag rekommenderar. Det kan vara svårt att förlåta. Lycka till!

• Pappa41

Kort snabbt råd
    Ha läsplattor samt mobiltelefoner förbud på kvällarna..
    Tror att dom är stor orsak till att man bygger två egna bubblor hemma vilket sen dödar samlivet......

• Anonym (Ledsen tjej)

Hej,

Vet att tråden är gammal, men vill veta hur det gick för er? Är i samma situation idag .

Mvh ledsen tjej

• Anonym (Utveckla)
    Anonym (Ledsen tjej) skrev 2017-04-17 07:33:40 följande:

Hej,

Vet att tråden är gammal, men vill veta hur det gick för er? Är i samma situation idag .

Mvh ledsen tjej

Vill din man lämna dig för att känslorna inte finns kvar? I så fall ljuger han till 99,9% sannolikhet. Han har träffat en ny och är för feg för att berätta. Pressa honom lite innan du lägger kraft, energi och pengar på något som inte går att laga.
  • lidköpings pappan

Hej anonym (ledsen tjej)

Det är ju så jäkla svårt det där , men bra svar från dom föregående,

Var själv den drabbade ( med all rätt )

Men sa att jag går och pratat med någon på familjerådgivningen,

Har varit tillsammans i 24 år nu.

Kannsk inte bara för att jag gick och pratade, men det var en bra början. Och så har jag en fru med stort tålamod :)

Hoppas ni fixar det.

Kram.

• Sudden66

Har gått igenom en jobbig skilsmässa för 6 år sedan, då min exfru var otrogen med en granne under flera års tid. Trots detta var jag beredd att försöka, parterapi mm. Ingenting hjälpte, det var helt enkelt för sent. Det fanns inget att bygga vidare på.

Idag har jag träffat mitt livs kärlek och är jättelycklig. Nyckeln är kommunikation, omtanke och en gemensam vilja att få allt att funka.

Jag vet att det är svårt men jag tror ändå att man måste vara tydlig med vad man vill och är båda villiga, på riktigt att försöka så vet jag att det funkar.

• Anonym (lkjhyt)

Skaffa barnvakt och dejta.

Fundera var och en på varsitt håll på vad som fick er att falla för varandra från början.
    Vad gjorde ni som nyförälskade? Gör det igen.

Bestäm att ni minst två ggr i månaden ska vara ensamma, utan barn. Gör saker för varandra, det måste absolut inte handla om sex, kanske ska det inte ens göra det utan om er som par i övrigt. Ta tex varannan fredag. Ena gången är det din tur att göra något för din man, kanske tappa upp ett bad till honom när han kommer hem från jobbet och servera honom en kall öl eller vad han nu gillar att dricka.

Bra är om barnvakten kan ha barnen hos sig så att ni får vara hemma själva.

Prata också om framtiden, hur skulle ni vilja ha det om ni fortsätter ihop, hur skulle ni vilja ha det om ni går isär osv.

Kanske ska ni inte ha hus, en bostadsrätt eller en hyresrätt kanske är bättre för er. Det finns ju radhus i båda kategorier om man nu vill ha lite tomt iaf. Börja kika runt, ställ er också i bostadskö om ni inte redan gjort det. Det behöver ju inte betyda att ni faktiskt går isär i slutändan.

Svar på tråden Vi ska ge äktenskapet en sista chans- tips mottages tacksamt