Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Freefall

Rhodesian ridgeback

Funderar på att skaffa en rhodesian ridgeback. Har kollar på srrs hemsida om kennlar osv. Men tänkte höra här om ni medlemmar har lite mer info om vilka som är bra och inte. Tänkte på vilka linjer dom avlar på osv

• Svar på tråden Rhodesian ridgeback
  • torrkaka

Hej!

Jag har ingen större koll på linjer osv men jag har en 5årig Ridgeback! Hittade på min hunds uppfödare på srrs hemsida, en kvinna i Bengtsfors. Bra, engagerad och seriös kvinna. Kände mig trygg i köpet av hund hos henne!  
    Han är så klart världens bästa ridgeback och världens största mammagris ;)

Lycka till!

• Dexter dot com

Ring rasklubben och berätta vad du söker för linjer så hjälper dom dig eller kolla uppfödarna på SKK´s avelsdata.

• Jbjkjvh

Kanske lägger mig i lite onödiga saker, men hur påläst av rasen är du? Tyvärr har jag mött många RR som haft en hel del problem speciellt uppfostran och aggressivitet.

Jag har själv en hane på 4 år som jag har fått slita som ett djur för att fostra. Har dutidigare vana av skarpare hundraser så är det bra. Jag gick från golden reteriver till RR. Inget att rekommendera å då hade jag ändå läst allt jag kunde hitta om rasen.

Men till din fråga jag köpte min hund på Billinge stuteri (och kennel). Min hund är super fin bra höfter men har L7-S1 men det behöver inte vara av ärftlig orsak. Det jag gillade med dem var attvalparna föds upp bland hästar och barn. Kan inte rekommendera valp från deras egna hane Gilgamech (ursäkta stavning) då han har c höfter. Vet att dem överklagat beslutet ganska mycket så kanske fått bättre på pappret. Vet heller inte om dem använder honom fortfarande men en kull är tagen på honom.

Pappan till min hund har också uppfödning vet inte vad dem heter men går du in på Billinges hemsida och kollar F-kullen.

(Min RR är ridgelös vilket jag skulle rekommendera. Risken för sinus minskar och alla veterinärer och hundkunniga har varit myrket positiv till att han är ridgelös.)

Lycka till!

• Freefall

Tog mig visst en evighet att svara, jag har läst allt jag har hittat om ridgeback på deras hemsida. Har tidigare åkt på lite utställningar och kollat på hundar, pratat med ägare osv.
    har tyvärr läst lite om just sinus och sedan att det tyvärr finns lite epilepsi samt allergier i vissa uppfödares linjer.

Har även ringt runt till några, större uppfödare,,får tyvärr uppfattningen av vissa att man ska passa sig för vissa andra uppfödare för att dom lurar sina valpköpare. 
    Så är det väl kanske i alla raser

Svar på tråden Rhodesian ridgeback