• sagström

    Hur får vi ihop trebarnslivet?

    Två barn var kul men tre barn blev nästan som en chock. Så mycket svårare att få ihop allt.

    Jag behöver era bästa konkreta tips på att få ihop livet, vi behöver styras upp.

    Barnen är 1 år och 4 månader, 3,5 år samt 7 år. Jag jobbar heltid och pappan är hemma med den minsta till efter jul. Vi behöver få till det lite bättre, framför allt inför dagisstarten när vi båda ska jobba.

  • Svar på tråden Hur får vi ihop trebarnslivet?
  • mammalovis

    Vi har precis påbörjat trebarnslivet, så vore intressant att höra vad som blivit annorlunda för att lättare kunna ge råd.

    Här tar allt så lång tid just nu då lillebror självklart inte har några rutiner efter 10 dagar och lillasyster på drygt 2 år än inne i värsta trotsåldern och det ska stridas om allt då hon tycker att hon kan allt själv och nåde den som hjälper henne. Hennes motton är "jag bestämmer själv" och "jag vill inte" i kombination med mycket protester. Stora tjejen på 4,5 år klarar ju det mesta själv, men spårar också ur ibland.

    Barnet på 3,5 år antar jag ändå klarar det mesta med påklädningen själv, annars är det dags att börja träna sig på att bli självständig. Även en 1,5-åring kan ju vara delaktig i påklädningen om man påpekar vad som behöver göras. Nu tar vi bodyn över huvudet, nu stoppar vi i lilla handen och var tog foten vägen o s v kan man leka fram det hela.

    En smart grej om barnet är delaktigt i klädvalet är ju att ta fram kläder kvällen innan. En del familjer dukar fram porslinet och torrvaror till frukosten redan kvällen innan, så det bara är att plocka fram kylvarorna.

    Kan båda föräldrarna hjälpas åt på morgonen så underlättar ju det.

    Här har yngsta fått en egen tvättkorg på rummet då kläderna gärna hamnar på golvet i röran bland alla leksaker. När vi har tvättdag får hon hjälpa till att sortera kläderna i ljust och mörkt, vilket går jättebra. Hon har fått vara med och sätta färgprickar på tvättkorgarna, så hon vet vilka färger som är var. En del färger fick hon måla på cirklarna med sina tuschpennor och sedan satte vi tejp över så de inte färgade av sig.

    Para ihop strumpor har hon kunnat i flera år, då det var enklaste sysslan att hjälpa till med när hon ville hjälpa till med tvätten. Ibland är barnen med och hjälper till att stoppa in tvätten i maskinen också. Tyvärr har vi bänkdiskmaskin så disken kan hon nog inte hjälpa till med förrän i skolåldern.

Svar på tråden Hur får vi ihop trebarnslivet?