• Äldre 20 Oct 08:10
    546 visningar
    0 svar
    0
    546

    Sköldkörtelin spökar

    Inläggsrubrik: Vad skall jag be läkaren göra?

    Postat: tis 20 okt 2015, 07:44 

    Blev medlem: tis 13 okt 2015, 13:24

    Inlägg: 1

    Hej, 

    Jag skulle vilja ha hjälp med vad jag ska be läkaren göra inför nästa besök. Jag är 33 år gammal och har haft18 misslyckade graviditeter dom senaste 3,5 åren. I december 2014 fick jag levaxin utav gynekolog.

    Hade då TSH 3,3 T4 8 TPO >1000 

    Han berättade inte vad detta innebar utan att värdet är normalt med att det kan kanske hjälpa en framtida graviditet att lyckas om jag tar levaxin. 

    I februari gick jag in i väggen och har vart sjukskriven sedan dess. Läkaren sjukskrev mig först för depression och när jag berättade att jag åt levaxin sa han "Ja, så många läkare som skriver ut detta i onödan. Inget att bry sig om". 

    Efter några besök hos denna läkare byter jag till ny som ber om ursäkt att dom inte tagit prover för att se hur mitt TSH ligger. Han konstaterar utmattningssyndrom och säger att hypotyreos en kan ha orsakat detta. 

    Jag fick remiss utav gyn för att ta TSH i januari:

    TSH 1,6 

    T4 16

    Nytt prov i juni (under pågående missfall):

    TSH:1,2 

    T4:17

    Trijodtyronin fri:4,7 

    TPO: 815

    Det jag reagerar på efter att kolla igenom journalerna är att mitt TPO har vart jättehögt från första provtagningen 2013. Låg då på 778.

    Jag har läst lite om detta och undrar hur jag ska få läkaren att lyssna på detta. När jag var där för 3 veckor sedan bad jag honom ta kortisol prov vilket han sa att man inte gör. Som han uttryckte det: Sådant reder sig självt. Han tog dock TSH vilket nu låg på 2,5 och jag fick öka från 25 mg levaxin till 50. 

    Jag har nu blivit tröttare, har fortfarande problem att somna, vilopuls på 90-100 ont i hela kroppen, problem med minnet, känner ingen glädje, klåda i hårbotten, ansiktet och händerna, så yr att jag inte vill köra bil (som om jag skulle orka ta mig ut till bilen överhuvudtaget).

    Jag kan väldigt lite om detta och försöker pussla ihop bitarna så jag kan bli bra någon gång. Hade blivit jätteglad om någon här kan bidra med sin kunskap och hjälpa mig lägga detta pussel!

Svar på tråden Sköldkörtelin spökar