• Juni90

    utomkvedshavandeskap

    Hej,
    för en månad sen drabbades jag av utomkveds i vecka 8, 24 år gammal och höger äggledare opererades bort. Vi var så glada när vi plussade och nu är jag väldigt deppig då jag har en känsla att jag aldrig kommer få barn på egen väg. Det jag undrar är ni som op bort ena äggledaren när fick ni er mens tillbaka och när blev ni gravida efter utomkveds? Behöver lite solskenshistorier kram

  • Svar på tråden utomkvedshavandeskap
  • Upptaget

    En äggledare kvar. Blivit gravid två gånger efteråt. Ett i missfall dock men har nyss plussat igen.

    Kände mycket som du och det tog lite tid innan jag blev gravid igen. Operera bort den dec 2013. Blev gravid juli -15 samt nu då. Känns som kroppen nu börjat fatta att det räcker med en äggledare.

    Tror det tog ca en månad efter operationen till mensen var tillbaka. Minns ej men exakt men det tog inte överdrivet lång tid.

    Ska tillägga att jag haft två utomkveds, tror att mitt andra berodde på att ena äggledare Skadats från första utomkvedet, vill med det säga att det är bättre att få bort ena äggledaren än ha en skadad.

    Sen minskar inte chanserna så drastiskt med en äggledare, du ska se att ett nytt plus kommer med tiden. Du är ung än och är ingen bra fertilitet ålder.

  • lilsis

    Höger äggledare togs bort i nov 13 och jag plussade igen i maj 14. Dock utomkveds igen.

  • Juni90
    Upptaget skrev 2015-10-20 15:16:05 följande:

    En äggledare kvar. Blivit gravid två gånger efteråt. Ett i missfall dock men har nyss plussat igen.

    Kände mycket som du och det tog lite tid innan jag blev gravid igen. Operera bort den dec 2013. Blev gravid juli -15 samt nu då. Känns som kroppen nu börjat fatta att det räcker med en äggledare.

    Tror det tog ca en månad efter operationen till mensen var tillbaka. Minns ej men exakt men det tog inte överdrivet lång tid.

    Ska tillägga att jag haft två utomkveds, tror att mitt andra berodde på att ena äggledare Skadats från första utomkvedet, vill med det säga att det är bättre att få bort ena äggledaren än ha en skadad.

    Sen minskar inte chanserna så drastiskt med en äggledare, du ska se att ett nytt plus kommer med tiden. Du är ung än och är ingen bra fertilitet ålder.


    Hej och tack för svar! Det måste vara hemskt att få utomkveds två gånger, jag mår dålig av bara få det en gång. Va roligt att du är gravid igen, grattis! Hoppas allt går bra. Jag längtar så tills vi också kan börja försöka igen :)
  • Juni90
    lilsis skrev 2015-10-20 15:30:00 följande:

    Höger äggledare togs bort i nov 13 och jag plussade igen i maj 14. Dock utomkveds igen.


    Hej, oj beklagar! Tog dem dina andra äggledare då också?
  • Upptaget
    Juni90 skrev 2015-10-20 20:28:45 följande:
    Hej och tack för svar! Det måste vara hemskt att få utomkveds två gånger, jag mår dålig av bara få det en gång. Va roligt att du är gravid igen, grattis! Hoppas allt går bra. Jag längtar så tills vi också kan börja försöka igen :)

    Ja det är skit rent ut sagt, haft några missfall på det också. Får se om denna går vägen. :) Men tror på att det tids nog kommer fungera.


    Men tappa inte hoppet, har du en frisk äggledare kvar ska du se att du blir gravid igen så småningom =) 


    Mina två senaste graviditeter kom ju hyfsat tätt (efter drygt 1,5 års väntan), började motionera mer och ta vitaminer, vill tro att det gav effekt. Bara ett tips. 

  • lilsis
    Juni90 skrev 2015-10-20 20:30:29 följande:

    Hej, oj beklagar! Tog dem dina andra äggledare då också?


    Nej den är kvar men ur funktion.
  • wilmis85

    Opererades för utomkved i våras och tog bort vä äggledare. Mens efter en månad. Är gravid igen nu v9 och det tog sig på 3e försöket :)

  • pamilya

    Fick akut operera bort höger äggledare pga av utomkveds. I flera veckor trodde vi och sjukvården att det var missfall. Tills jag föll ihop och fick åka in akut med en halvliter blod i magen.

    Vi hade försökt bli gravida i ett år när jag fick utomkveds. Jag blev sen gravid två månader efter utomkveds och fick en frisk pojke. Nästa gång vi skulle sätta igång barnverkstan så satte det sig på första försöket.

    Jag fick gå på extra vul när jag blev gravid de andra gångerna.

  • angio101

    Fick utomkveds i jan 2010 (min första graviditet 35 år gammal), opererade bort ena äggledaren. Blev gravid igen i maj 2010. Pojke född feb 2011. Gravid igen aug 2011. Flicka född maj 2012. Spiral sedan juli 2012 ;) räcker gott med mina två busfrön.

    Jag hade väldigt lätt att bli gravid alla tre gångerna även om det kändes som att det tog en evighet efter utomkvedet. Jag begärde tidigt ultraljud, v6-8, och hade inga problem att få det under mina efterföljande graviditeter.

  • pärlsnäcka

    Nämen Hej

    Såg inte att du skapat en likadan tråd. Jag har ju den "En tråd för oss med..."

    Fick mensen häromdagen, 6.5v efter op. Ska snart börja med ÄL tester.. Funderar på att börja köra i mitten på dec för då har det gått 2 mån, dock en mens men det spelar nog ingen roll?

    Det är så galet att läsa hur några får fler utomkveds medan andra har tur som blir gravida hela vägen. Håller tummarna för oss!

    Äter folsyra sedan några veckor. Har precis börjat löpträna igen :) tyvärr var jag på en kontroll i tisdags och Dr upptäckte en godartad cysta på 58mm på den drabbade sidan (tur att den inte satte sig på min enda äggledare.

    Hur går det för dig med allt? Vad händer? :)

  • Juni90
    pärlsnäcka skrev 2015-11-27 01:02:12 följande:

    Nämen Hej

    Såg inte att du skapat en likadan tråd. Jag har ju den "En tråd för oss med..."

    Fick mensen häromdagen, 6.5v efter op. Ska snart börja med ÄL tester.. Funderar på att börja köra i mitten på dec för då har det gått 2 mån, dock en mens men det spelar nog ingen roll?

    Det är så galet att läsa hur några får fler utomkveds medan andra har tur som blir gravida hela vägen. Håller tummarna för oss!

    Äter folsyra sedan några veckor. Har precis börjat löpträna igen :) tyvärr var jag på en kontroll i tisdags och Dr upptäckte en godartad cysta på 58mm på den drabbade sidan (tur att den inte satte sig på min enda äggledare.

    Hur går det för dig med allt? Vad händer? :)


    Hej :) härligt att du fått din mens! Jag är i slutet av andra mensen nu och ska börja försöka efter. Min läkare sa att jag skulle vänta 2-3 månader så allt läkt ordentligt, men nu efter andra mensen så kör vi haha :). Känns lagom för nu vet jag att den är regelbunden igen.
    Folsyra äter jag när jag kommer ihåg, så typ varannan dag. Ja hoppas inte på fler X, det hade varit för jävligt rent ut sagt! Min äl är beräknad till söndag nästa vecka så ska börja med tester på tis eller ons.
    Hoppas vi båda plussar i december!! Kram
  • Juni90
    pärlsnäcka skrev 2015-11-27 22:36:50 följande:

    Hur lång tid tog det innan din första mens kom?

    Jaaa vi får hålla kontakten!! :)


    Det tog 4,5 vecka och andra mensen kom efter 4 veckor och är slut idag :). Hoppas hoppas att vi blir gravida på första försöket nu :).
  • pärlsnäcka

    Min mens är också slut idag så jag börjar med ÄL på onsdag som dig för jag har ingen koll på den.

    Spännande! Då får vi svar närmare Jul!

    Skulle det inte bli något då så ser jag det som att det kanske var för tidigt för kroppen ;)

Svar på tråden utomkvedshavandeskap