• Emelie0408

    vilken månad är bäst/sämst att få barn på?

    Ni som har flera barn, vilka månader är dom födda? Är det nån av månad som är bättre/sämre att få barn i? Eller att ha barn i, tänker på födelsedagskalas o sånt.

    Jag har två barn födda i augusti. Dåligt pga att man gick höggravid mitt i stekhettan. Tänkte försöka få trean på våren men det är ju kört nu, om vi inte väntar till nästa sommar med att skaffa den.

  • Svar på tråden vilken månad är bäst/sämst att få barn på?
  • Mälaröbo

    Vi har planerat in våra barn på våren. Det tog sig dock lite snabbare än väntat med första så hon är född tidigt i mars. Sonen i slutet av maj vilket var/är perfekt!
    Slippa vara gravid under sommaren.
    Inga lov så kalasen funkar.
    Alltid haft utekalas.
    Kan ge sommarsaker på födelsedagen och vintersaker till jul.

  • Mälaröbo

    Är själv född i november och har alltid hatat det. Alla andra fyller före, vem önskar sig en cykel eller bikini i nov, bara nån månad kvar till julen osv.

  • fantasy06

    Tycker inte att nån månad är bättre eller sämre. Jag fyller i slutet på november och har aldrig mått dåligt över det.

    Tänk på alla som kämpar o kämpar med att bli gravida. De skiter nog fullständigt i vilken månad deras barn föds. Man ska vara glad och tacksam över att man har kunnat få barn. I det sammanhanget spelar månaden ingen roll.

    Jag har bf i början på december o bryr mog inte ett dugg om att det nu skulle va en dålig eller bra månad.

  • Mälaröbo
    fantasy06 skrev 2015-10-20 13:18:03 följande:

    Tycker inte att nån månad är bättre eller sämre. Jag fyller i slutet på november och har aldrig mått dåligt över det.

    Tänk på alla som kämpar o kämpar med att bli gravida. De skiter nog fullständigt i vilken månad deras barn föds. Man ska vara glad och tacksam över att man har kunnat få barn. I det sammanhanget spelar månaden ingen roll.

    Jag har bf i början på december o bryr mog inte ett dugg om att det nu skulle va en dålig eller bra månad.


    Jag anser inte att man måste "vara tacksam" så fort det finns nån som har det värre. Inte alls faktiskt! Om jag har lätt att bli gravid, varför ska jag då inte kunna planera mina graviditeten? Blir det mindre jobbigt för de som har det svårt om jag låter bli?
    Det finns allvarliga problem och det finns "lyxproblem", det får man leva med!

    För vissa har en sån här sak ingen som helst betydelse och för vissa har den det. Min åsikt är att var och en får leva sitt liv, och fatta egna beslut, utifrån just sina förutsättningar och inte efter andras.
  • aztec

    Första barnet föddes i maj, vilket var perfekt om man inte vill vara gravid under sommaren ;) inget sommarlov som stör och enligt mig en fördel att vara född den första halvan av året. Negativa jag tyckte var att eftersom det var mitt första barn så tog det nästan hela sommaren innan jag själv kom ut ur baby bubblan och då var sommaren/värme och sambons semester slut :( hehe. Andra barnet försökte vi få tidigare än maj..

    Första försöket blev mitten av mars, perfekt tänkte jag. Men missfall. Andra blev beräknad slutet av juli.. Ih.. Men missfall och på tredje försöket blev det början av mars igen. Jätteskönt om ni frågar mig.

  • aleydis

    Början av juni-
    Supermysigt! Vi kunde vara hemma båda två i början pga mannen kunde ta ut semester. Slapp vara höggravid mitt i vintern eller mitt i sommaren.

    Nästa gång om jag får önska skulle jag säga mars-april-maj, så barnet är lite större under sommaren och så att avslaget hunnit ta slut så man kan bada lite :)

  • Vestra

    Har barn födda i mars, juni och oktober. Juni är helt klart bäst nu i efterhand. Men ska jag utgå från graviditet och första året så var det såklart mars som var bästa månaden. Oktober, inte så bra. 


    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • MimmiGbg

    Vi hoppades att det skulle blir till våren och in i det sista tog det sig, så vi får vårt första barn i maj. Det känns jättebra av många anledningar som nämnts ovan. Perfekt innan sommaren! Inte så tunga kläder på lillen. Motiverande att gå ut och promenera med barnvagn i solsken. Kalasen klaffar in bra i framtiden. Säsongspresenter varje halvår på vår/sommar och jul.

    Så tycker jag iaf. Kanske blir jag klokare efter BF. :)

  • Mellanmjölkens land

    Juli och december/januari tycker jag är sämst. Juli eftersom det blir svårt med kalas och december/januari eftersom det är så nära till jul. Är själv julaftonsbarn och det var inte alltid så kul att vara yngst jämt.

    Bäst ät nog april/maj även om jag tycker det blev rätt bra med slutet på oktober oxå

  • Connie07

    Maj månad kändes perfekt !Och tror att första halvåret är bättre.Vill man ha barn i majmånad ska man försöka bli gravid under Augusti-början av september.

Svar på tråden vilken månad är bäst/sämst att få barn på?