Anonym (Mobbningsoffer) skrev 2015-10-20 17:44:27 följande:
Han säger väldigt sällan ifrån till någon utan låter det egentligen fortgå och tycker att jag ska skärpa mig eller inte ta åt mig ungefär. Problemet är att det enda sätt jag kan undgå att bli utsatt är att vara helt tyst och inte synas då kanske det skulle gå bra att träffas.
Ska ge exempel från i helgen med svärmor närvarande:
Jag säger tyst till min man att hans fötter är alldeles svarta och undrar varför. Jag ser att svärmor försöker lyssna på vad vi viskar om. Han svarar att han inte har sett det men jobbade i trädgården i sandaler och ska gå och tvätta dom. Direkt hugger svärmor in och säger att hans fötter minsann inte alls luktar illa! Öh, det var inte ens det vi sa?! Han och jag konstaterade bara att hans fötter var smutsiga och att han skulle tvätta dom för att han inte hade märkt det själv. Det var ingen grej liksom.
Ett till exempel är att svärmor pratade om att hennes bostad kanske är för dyr för henne och jag skämtade och sa med ett skratt att hon inte ska oroa sig utan vi sätter in henne på ett billigt hem istället. Det var liksom ingen tvekan om att jag skämtade och hon börjar skrika och ser jätteupprörd: Vad menar du?! Ni har aldrig betalat för mig! NÄR har ni betalat för mig? Vad menar du?! Ni betalar ju aldrig för mig!!! Hur kan du säga så där? och det var ett jävla liv på kärringen för att jag skämtade om att sätta in henne på hemmet och det spelade ingen roll hur jag försökte förklara mig efter. Jag försökte alltså lugnt förklara att det var ett skämt, att många skämtar om att sätta in sina gamla föräldrar på ett hem och att jag aldrig har påstått att vi har betalat för henne. Min man som naturligtvis visste att jag skämtade sa ingenting för att försvara mig från hennes utskällning.
Så där är det hela tiden.
Inte något av dessa exempel handlar om att mobba dig. Angående de skitiga fötterna så lägger sig svärmor i och missförstår en situation som hon borde hålla sig utanför, MEN det är inget hon gör emot dig!
Likadant är det i den andra situationen. Er kommunikation fungerar inte. Om det beror på att du är dålig på att förmedla att du skämtade eller om kärringen är knäpp det vet jag inte, men det är inte heller att mobba dig. I detta fall kan jag faktiskt förstå om det argsinta fruntimret kände sig mobbad. Hon hade i alla fall 1000 gånger bättre skäl till det än du i så fall.
Du verkar ta det väldigt personligt så fort något går lite emot dig. Jag kan inte definiera mobbing exakt, men skulle nog vilja påstå att det måste vara ett mer renodlat syfte att stänga ute, förminska eller förlöjliga någon om det skulle kallas mobbing. Förstår om det låter tråkigt, men jag måste nog säga att jag antar att du helt enkelt övertolkar dessa situationer till något de absolut inte är. Du, alla människor, även jag har knäppgökar omkring oss som vi hamnar i konflikt med dagligen (om än bara så små att varken pulsökning eller hårda blickar utväxlas). Det är livet - inte mobbing!