• Kärlek och respekt

Underhållsstöd för 18-åringen

Behöver er hjälp!

Om jag ska ha råd att ha tillräckligt stor lägenhet för mig o barnen behöver jag underhållsstödet.

Nu är 18-åringen myndig och ska ha studiebidrag och underhållsstöd själv.

Hur hade ni gjort? Jag vill helst inte ta betalt av min 18-åring, som ju inte har något jobb. :'( Samtidigt har hon nu bättre standard än jag. Om jag söker försörjningsstöd, kommer de väl kräva att 18-åringen betalar hemma, eller?

(Den andra föräldern vägra träffa 18-åringen och syskonen, och är därför underhållsskyldig. Det går inte att övertala henom - är det ens ett ord ? - om att ta  sitt ansvar och träffa barnen, så det är ingen ide att ge mig tips om att inget underhållsstöd alls behöver utväxlas...)

Tack på förhand!

• Svar på tråden Underhållsstöd för 18-åringen
  • Olympia

Säg till 18-åringen att vill hon ha kvar sitt rum så får hon bidra med pengar till hyran.

• Tow2Mater
    Kärlek och respekt skrev 2015-10-20 21:17:20 följande:

Nu är 18-åringen myndig och ska ha studiebidrag och underhållsstöd själv.

Hur hade ni gjort? Jag vill helst inte ta betalt av min 18-åring, som ju inte har något jobb.

Det är ju då hennes inkomst, så klart hon ska betala för sig hemma!
  • Tow2Mater
    Kärlek och respekt skrev 2015-10-20 21:17:20 följande:

Om jag söker försörjningsstöd, kommer de väl kräva att 18-åringen betalar hemma, eller?

Hela familjens inkomst kommer att räknas ihop och eventuellt försörjningsstöd kommer baseras efter det, om det är det du menar.
  • lilly

Barnens inkomster räknas inte med, så länge de är under 21 år, går i skolan och tjänar under 45.000 om året. Dessutom räknas inte studiestöd till arbete, utan enbart anställningsinkomster beaktas. Det saknas lagregler om vem som ska få underhållsstödet i lagen så du kan inte på laglig väg säga att du ska ha det men du kan ju säga till dottern att antingen får hon betala hemma eftersom hon trots allt är vuxen och vill ha underhållsstödet själv ( det är ju trots allt till för att du som förälder inte ska bära en större ekonomisk börda än vad du hade gjort om du och barnets andra förälder sammanbott, inte för att dottern ska ha en större inkomst att disponera). Eller så får du ha underhållsstödet.

Svar på tråden Underhållsstöd för 18-åringen