• LillyDS

    Metapontum - elitskola?

    Är det någon som har erfarenhet av grundskolan Metapontum i Älvsjö? Vi ska flytta till Älvsjö och funderar på Metapontum som ett alternativ till de kommunala skolorna i området som har helt fullt i alla klasser på lågstadiet. Frågan är dock om vår son, som inte är direkt särbegåvad utan helt vanligt normalbegåvad Glad, skulle känna sig hemma där? Måste man ha ett brinnande intresse för musik eller matematik för att passa in? 
    Tack för svar!

  • Svar på tråden Metapontum - elitskola?
  • Magdalena03

    Oj vilken annorlunda skola. En skola för framtidens akademiker skriver de. Väldigt annorlunda för att vara Sverige, att man vågar formulera något sådant.

  • Snowwwhite

    Hej,

    Vi har haft våra två barn på Metapontum sedan 3 år tillbaka och vi är mer än nöjda. Dem älskar sin skola och har utvecklats på alla sätt och viss. Både mina barn är inte särbegåvade men har höjt sina betyg sedan vi bytte skola. De har ambitiösa lärare och en lyhörd ledning. Noll tolerans och mobilföbud. De brukar ha öppet hus under åren.

    Lycka till vad ni än väljer för skola.

    Sara

  • LillyDS

    Tack för din kommentar, Sara!

    Jag blir inte klok på varför det är så få som väljer att låta sina barn gå på Metapontum. Speciellt när klasserna i de kommunala skolorna är så stora. Det måste ju vara bättre att ha sin sjuåring i en liten klass som de har på Metapontum, än i en klass med 31-33 barn som det de kommunala skolorna i området har? Eller?

    När jag frågar runt lite bland familjer jag känner som bor i Älvsjö har de gett mig vaga kommentarer om att Metapontum "inte har något bra rykte", och att "jag skulle aldrig sätta mitt barn i den skolan", men jag har inte fått någon god anledning till varför. 

    Har du Sara, hört något om att skolan skulle ha "dåligt rykte"? Vad skulle det bero på i så fall tror du? Du själv är ju jättenöjd med skolan. Varför vill inte fler välja den då? Jag förstår verkligen inte. 

  • Linastrumpan

    Nu blev jag väldigt nyfiken på skolan. Jag har en 6-åring som jag kämpar med i en kommunal skola för att hon ska få utmaningar på hennes egna nivå (läser Harry Potter, räknar matte gjord för åk 5, samt skriver varje vecka en faktatext som "läxa" för att få lite stimulans) för skolan låter henne fortsätta traggla med en bokstav i veckan o med att lära sig lätta ord... Någon mer som har erfarenhet av skolan? Bra eller dåligt??

  • Magdalena03

    Om jag vore er skulle jag besöka skolan. Låter inte alls bra att de kommunala skolorna har 31-33 elver i klassen, kan det verkligen stämma? Då hoppas jag att de åtminstone har 2 lärare, för en ensam lärare kan inte räcka till för 31-33 elever.
    Vi valde bort den kommunala högstadieskolan som har 26 elever per klass och valde en friskola med mindre klasser.

  • Anoke

    Vår dotter går i 3:an i en av de kommunala skolorna i området och de är 25-26 elever i klassen och då har de en lärare och en fritidspedagog i klassen hela dagen. Jag vet iof inte hur det ser ut i de andra skolorna i området men vi är iallafall nöjda. Men säger TS att det är fullt i klasserna så är det kanske så. Vi fick tillskott av två elever vid terminsstart i år.

    Vad gäller Metapontum har jag en bekant vars son går/gått där (minns inte hur gammal han är) och hon var nöjd. De åkte tom från en annan kommun för att gå där. Det är egentligen det enda jag hört om skolan ur föräldraperspektiv. Däremot så flyttade båda våra lärare från förskoleklass dit för ett par år sedan och de är superbra lärare så om övriga lärare håller samma klass så behöver du inte oroa dig

  • Linastrumpan

    Jag läste på lite mer om skolan och protokoll från skolinspektionen och känner mig inte så himla övertygad om att det är en bra skola. Den är en rysk kvinna som drivit många friskolor som blivit av med sitt tillstånd som är den som är huvudman. Vad jag skulle vilja ha är en skola som individanpassar undervisningen mer. I min dotters kommunala skola är de 22barn i klassen, har en lärare som är utbildad F-6 och två fritidspedagoger som är med hela dagarna så jag kan inte klaga på personaltätheten alls.

  • motshina

    Jag har mina barn i skolan och tycker väldigt mycket om skolan dvs Metapontum och den skolan som har ett dåligt rykte är Olympen som är i samma byggnad som Metapontum, många vet inte om att det är flera skolor i samma byggnad som Metapontum. Vi har provat flera skolor under åren och måste säga att Metapontum har det som jag har försökt hitta länge. Skolan har bra undervisning och är en seriös friskola med hög standard. Vi är i alla fall super nöjda och trygga med våra barn hos dem. :)

  • Hajhaj

    Jag har gått på Metapontum sedan åk 5(nu är jag åk 8), jag kan säga så här att skolan är jätte bra och sköna elever som tar hand om varandra. Jag tycker alla borde prova i.a.f. att gå där, lycka till!!))

  • LillyDS

    Tack alla! Vad roligt att höra att ni trivs på skolan! Det verkar som de som går på skolan eller har barn på skolan är nöjda. Det betyder mer för mig än vaga ospecificerade rykten.

    Jag har en fråga till dig som går där ("HajHaj"): Det verkar som om de flesta barn på skolan är extra bra på matte/musik, stämmer det? Vet du om det finns barn som bara är lite intresserade av matte/musik, eller kanske har helt andra favoritämnen och som ändå trivs på skolan?

  • Kalina

    Den ryska kopplingen är historia. Skolan drivs av en vinstfri stiftelse vad jag förstått. Och måste hålla måttet - annars skulle de aldrig fått tillstånd för spetsutbildning som är toppen.

  • elevn

    Hej, kul att ni undrar om min skola. Jag går också på Metapontum (åk 9) men är inte matte eller musik fanatiker, har ändå blivit riktigt bra i matte genom att ha gått där i flera år.

    Det finns både och i skolan. Mina klasskompisar har antingen valt Metapomtum för profilerna eller för att dem tycker att skolan är bra. Mina föräldrar har valt Metapontum eftersom dem tyckte att den var passade för mina behov i olika ämnen och att det är superbra lärare. Jag håller helt o hållet med "hajhaj" om att vi trivs med varandra på skolan, alla vi elever känner varandra och umgås med varandra. I min förra skola bytte vi lärare flera gånger under året, det är fett skönt att dem inte gör det här. Jag har faktiskt tänkt på att gå på deras gymnasium också för att jag trivs fett bra här.

    Metapontum äger fett!

    Lycka till ^_~

  • SvenB

    Jag vill som förälder till 2 barn på Metapontum ge dig en liten varning för denna skola.
    Min bägge döttrar har gått på skolan under en tid när vi bodde i Älvsjö.
    Den äldsta blev utsatt för mobbing och diskriminering då hon hade lite svårt att hitta sin roll i sina yngre tonår. Vi hade många samtal med klasslärare som förstod problematiken och aktivt stöttade henne.
    Dessvärre så fick vår dotter ingen som helst förståelse el stöttning från skolans rektor. De otrevliga incidenter som ägde rum fick ingen uppföljning då rektorn ansåg att problemet var vårt / vår dotters.
    Det var en svår tid och vi blev mäkta besvikna  men valde att inte anmäla skolan.
    I efterhand så så har vi funderat mycket på varför gensvaret för vår dotters integritet blev så svagt. Kanske är förklaringen rent kulturell krock då rektorn är muslimsk. Vem vet?
    Vår dotter går nu i en vanlig skola i Stockholm där hon fortsatt får utvecklas till den fina pojk-flicka som hon är utan att kränkt.
    MvH Sven

  • Mamma till 2 barn

    Hej
    Vi bytte skola från Stuvsta för att komma till en skola där det  finns klara mål, vi anser att det har fungerat bra. Våra barn som gått i  kommunal skola där ledningen inte var handlingskraftigt i många avseende fick kämpa hårt första terminen med att komma ikapp de krav som skolan hade samt disciplin i instudering. 
    VI är nöjda, anser att det är bättre att våra barn ( och vi) tog smällen nu och inte får en kall dusch när de ska söka till högre studier, om det blir aktuellt.
    Lycka till med ert val av skola.

  • Muhamed39

    Jag går på skolan och kan säga.....gå inte här den hör skolan är ett brinnande helvete matteläraren är ondskan förkropsligad det tog dom 1månad att ge oss ett riktigt schema vilket gjorde att vi låg efter. Maten är gjord i de mörkaste kloakerna i Afrika, eleverna i de andra klasserna är vandrande cancer celler rädda dina barn sätt dom inte på metapontum.

  • KaptenN

    Hej!

    Jag ska nu, efter att ha gått profilen matematik-spets på metapontum under hela högstadietiden, sluta nian. Kul att skolan väcker nyfikenhet :)

    Personligen började jag i skolan p.g.a. den lovande matematikundervisningen som erbjöds på skolan. Lite synd tyckte jag att det var att man inte kunde kombinera extra musik och matematik utan fick välja en av dem. Jag vill dock påpeka att extra musik och matematik inte är obligatoriskt. Alltså är profilerna bara möjligheter och man ska inte känna sig tvingad att gå dem.

    Min generella bild som jag har skaffat mig under dessa tre år är att metapontum inte är vad den utger sig för att vara... på gott och ont.

    Skolan har flera schematekniska problem vilket leder till att eleverna ofta inte får sina utlovade ämnestimmar i alla ämnen (i mitt fall handlade det mest om matematik och idrott). Dessutom kunde det dröja upp till en månad efter skolstart innan våra scheman var klara.

    Matematik-spetsutbildningen är också ?mycket snack och lite verkstad?. Redan från sjuan fick vi inte den utlovade matematikundervisningen vilket genast sänkte mitt förtroende till skolledningen.

    Lärarna på skolan är väldigt olika. Vissa är riktigt bra och studiemotiverade medan andra inte borde jobba med människor överhuvudtaget. Dessutom har jag fått intryck av att det, från tid till tid, uppstår konflikter mellan personal som går ut över elever. Många lärare kommer och går också. Exempelvis fick vi en ny no-lärare bara någon månad innan slutbetygen skulle sättas. Våran SYV försvann också lagom till gymnasievalet...

    Kommunikationskanalerna mellan elever och skolledning är också väldigt tunn. Det verkar som att skolledningen bestämmer helt utan att höra elevers tankar om besluten (exempelvis har vi haft ca 1 elevråd varannan termin). Detta gör inte bara att skolans utveckling ej går hand i hand med elevers vilja och behov, utan också att mycket av grundläggande information (utrymmningsplan, vart det finns incidenanmälningspapper, när skolsköterskan jobbar, o.s.v...) är svår att få tag på.

    Mitt intryck säger dessutom att rektor, och stora delar av personalen har udda pedagogiska idéer som sällan överensstämmer med vad som är bäst för eleverna (det kan röra sig om speciella trivselregler, investeringar eller lektionsupplägg).

    Elevstämmningen på metapontum är väldigt studiemotiverade jämfört med andra skolor jag gått i tidigare. Dock är den från tid till tid rätt ?omogen? och det tog drygt 2,5 år för våran klass (som består av 30 elever) att få bra sammanhållning. Trots det är det fortfarande många som är utanför.

    Skollokalerna är kassa. Det är ju ett gammalt mentalsjukhus med gamla ventilationssystem som ingen verkar förstå sig på vilket resulterar i väldigt kvava klassrum på sommaren och kyla på vintern. Det finns heller inget rum tillägnat för rastverksamhet vilket blir ett problem då skolgården är liten och ska delas med grannskolor. Vi brukar därför mest stå utanför klassrummet på våra raster (där det heller inte finns något att göra). Mycket spring och våld i korridorerna av både stora och små elever.

    Skolmaten är vidrig. Vad mer kan man säga? Har man tur kan man hitta en plastbit eller två i den. En skruv var det någon som fick. Hårstrån är standard.... Och så fick vi obesiktigat kött från Polen!

    Rent kunskapsmässigt är skolan dock rätt bra. Flera av lärarna är riktigt bra och betygen slår i taket trots att många av lärarna är ?snåla? med betygen. Sätter man sitt barn i metapontum ska man dock vara försiktig så att det inte går in i väggen (som jag gjorde).

    Metapontum är alltså enligt mig en bra skola om man vill satsa på stora studier men har fortfarande för stora brister för att kunna kallas en bra skola generellt. Jag har däremot dålig insyn i hur det ser ut i låg- och mellanstadiet.

    Placera era barn i en annan skola tills metapontum kommer på fötterna.

  • brallison
    KaptenN skrev 2019-06-09 16:07:46 följande:

    Hej!

    Jag ska nu, efter att ha gått profilen matematik-spets på metapontum under hela högstadietiden, sluta nian. Kul att skolan väcker nyfikenhet :)


    Vad roligt med ett nytt svar om skolan. Min dotter går i 2:a där (dvs sen FK) och vi trivs med skolan helt generellt. Vad jag undrar om är din synpunkt över byte av ledningen. Safia har ju avgått förra året och det är en annan rektor samt ägare till skolan under detta läsår. Hur hade ni upplevt detta? Blev det bättre eller sämre? Och på vilket sätt? Vi har ett år kvar till mellanstadiet, så vi har lite tid att bestämma oss om vi ska byta skolan eller inte, men man vill ju känna till allt först. Dotterns kompis går på Johan Skyttes och jag är inte alls imponerad av vad jag hör/ser (hennes språk/uttryck som kommer från skolan - jag känner föräldrarna och de pratar inte så, moralen i klassen, mobiler som de har med sig, etc).
Svar på tråden Metapontum - elitskola?