• Anonym (Pappa)

Vad gäller egentligen för delat ägande av bostadsrätt när föräldrar går in och hjälper till?

Situationen är som sådan: Vuxet "barn" som studerar, 29 år gammal och i behov av en bostad. Vill inte gå in på detaljer här. Vi som föräldrar vill köpa en bostadsrätt åt honom nu innan han har studerat klart och börjat jobba, som han sedan kan ta över lånet på när han väl fått en fast inkomst. 

Vi läser nu detta: www.borattupplysning.se/wp_brskola/kopa-lagenhet-tillsammans/

Verkar som att han måste stå som delägare till 10% av lägenheten i de flesta fall och vi som ägare till resterande. Detta är vi okej med. Men hur går det till, ska vi föra över summan för 10% av kontantinsatsen till honom innan - han har inget sparande - eller hur gör man rent praktiskt? Är det kanske enbart ren formalia och juridiskt? Krävs det att banken godkänner honom ur ett ekonomiskt perspektiv? Berätta gärna för mig. 

Vi undrar även om det finns en åldersgräns för detta ägandeskap. Min fru hävdar att hon läst en maxålder om 27 eller 28 år där föräldrarna får gå in som delägare, kan det stämma? Gäller olika villkor för olika banker och bostadsrättsföreningar? 

Någon kunnig på området där ute? 

• Svar på tråden Vad gäller egentligen för delat ägande av bostadsrätt när föräldrar går in och hjälper till?
  • Mascaraklumpar

Jag och de flesta jag känner har bara haft våra föräldrar med som medlånare men själva stått som ägare, det är väl det smidigaste skulle jag tro, men vill ni inte göra så så får ni ju prata med den berörda föreningen om vad de har för regler. Tror inte det finns något i lagen om åldersgränser och dylikt utan det är nog helt upp till föreningen att bestämma.

• DickRex

Från en bostadsrättsförenings sida så gäller det att medlemmen "skall ha möjlighet att fullgöra sina ekonomiska förpliktelser gentemot föreningen" (dvs betala månadsavgiften), och det hänger inte riktigt ihop med vad banken ger för besked. Vi ha nekat medlemskap till en student som skulle få en lägenhet av sina föräldrar just för att hon inte hade inkomst nog att betala avgiften. Nu hade väl föräldrarna tänkt att betala även denna, men nej. Därefter ändrades planen till att pappan skulle köpa lägenheten i sitt namn, men eftersom det inte kunde antas att han hade för avsikt att bosätta sig där (utan köpa för att hyra ut i andra hand) så nekades han medlemskap pga det.

Detta kan tyckas vara taskigt av föreningen, men var helt i enlighet med stadgarna (och så är det i flertalet föreningar), och det vore ett mycket större fel av styrelsen att kringgå stadgarna än att godkänna henne som medlem.

...men i vissa föreningar är det lite mer godtyckligt, så gör ett försök. 

Kan ju säga att läget blir ett annat om man redan bor i lägenheten och man ger barnen en andel eller att de ärver en förälder. Föreningen har svårt att hindra det då.

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
Svar på tråden Vad gäller egentligen för delat ägande av bostadsrätt när föräldrar går in och hjälper till?