• Igge 1

Flytta till Huddinge

Jag undrar hur det är att bo i Huddinge?

Vi har en hyresrätt i Hägersten och behöver större. Så jag ville fråga här om Huddinge C är ett bra området att byta till? Vi vet ingenting om området så berätta gärna hur det är och vad ni tycker.

• Svar på tråden Flytta till Huddinge
  • Aniiee

Det är i princip toppen. Jag har lägenhet i sjödalen (ena sidan av tåget), där jag bott ett par år (har kvar lägenheten men bor inte där just nu, utan jag bor i stuvsta en bi från huddinge c), Men jag är "gammal" huddingebo, och kanske aningens patriotisk....

Ok, så. Huddinge Centrum är ett centrum med bra utbud av affärer, lite taskiga öppettider, kanske. Två mataffärer mindre än ett stenkast ifrån varandra. De flesta bostäderna ligger ovanpå affärerna på sjödalssidan, med en handfull lägenhetshus runtomkring (längst från centrum  men fortfarande tillhörande centrum är ungefär 300 meter). På andra sidan järnvägen ligger Fullersta, med Fullersta torg (väldigt litet), låga lägenhetshus som ganska snart övergår i villaområde.

Det finns både natur, elljusspår och skolor på gångavstånd, 500 meter från stationen ligger bibblan och ytterligare hundra meter från biblan ligger en låg-mellanstadieskola. Alldeles vid Sjödalspaken ligger en liten förskola (om ni vill ha sånt =P) Tyvärr hänger folkets hus på en skör tråd, men annars är kommunens invånare väldigt aktiva både inom kultur och sport. Det finns även en ishall på gångavstånd från centrum,

Ja, jag vet inte vad jag ska skriva riktigt....... Fråga om det är något.

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Igge 1

Tack för svaret!

Jo, vi har tre barn så dagis och skola är jätteviktigt.
    Ishockey är också viktigt då den äldsta sonen håller på med det.

Det är just det här med barnen som gör att vi vill flytta där det är bra för dem att växa upp. Är det tryggt i Huddinge? Det skrivs till exempel att man ska undvika Flemingsberg. Är Huddinge C bättre?

• Aniiee
    Igge 1 skrev 2015-10-21 15:02:47 följande:

Tack för svaret!

Jo, vi har tre barn så dagis och skola är jätteviktigt.
    Ishockey är också viktigt då den äldsta sonen håller på med det.

Det är just det här med barnen som gör att vi vill flytta där det är bra för dem att växa upp. Är det tryggt i Huddinge? Det skrivs till exempel att man ska undvika Flemingsberg. Är Huddinge C bättre?

Jag förstår. Huddinge C är smockfullt med skolor. Man kan knappt vända sig utan att finna en förskola/skola =P. Från min lägenhet strax utanför centrum (ligger i utkanten) finns det 3 förskolor (en med nattomsorg, om det behövs) och 2 låg- mellanstadieskolor på gångavstånd, plus ett gymnasium. Går man lite längre (eller tar bussen ett par hållplatser) finns ytterligare 3  förskolor, en högstadieskola och två gymnasium. Det är mycket barn och mycket barnvänligt. Många barn går själva mellan centrum och Tomtbergaskolan på morgonen. Jag tror många föräldrar vågar släppa iväg de för att närpolisen har station på vägen, så OM det skulle hända något så får man snabbt tag på vuxna.

Huddinge hockey är en av de äldsta hockeyklubbarna i Stockholm.

Flempan är ett typiskt miljonprogramområde, det är tättbebyggt och ibland ganska stökigt. Jag har inget emot Flemingsberg egentligen, centrumet där har blivit ganska fint och de ska få en ny handelsplats där, men just nu är det värsta byggarbetsplatsen med utbyggnad av sjukhuset, handelsplatsen och högskola.

Huddinge är en väldigt stor kommun med väldigt många kommundelar. Tre pendeltågsstationer, vilket ju bara det säger lite. Huddinge Centrum (eller egentligen Sjödalen/Fullersta) är en av de bästa delarna, särskilt om man vill bo i lägenhet. "Mitt" Stuvsta (föddes där =P) är bäst, men bara om man vill ha en villa för minst 4 miljoner. Sämst är just Flemingsberg och Vårby (som ändå inte är så pjåkiga som media och vissa politiska krafter vill få folk att tro) Skogås ligger lite avigt för att vara Huddinge, då har man närmare till Farsta, men det är rätt fint där borta också.
  • Igge 1

Det låter mycket bra! Vi ska åka och titta runt någon dag.
    Jag är jätte tacksam för att du kunde berätta så mycket!

• Aniiee
    Igge 1 skrev 2015-10-21 16:06:38 följande:

Det låter mycket bra! Vi ska åka och titta runt någon dag.
    Jag är jätte tacksam för att du kunde berätta så mycket!

Any time =)

Håll i tankarna att Centrum kan vara lite rörigt när ni är där. De håller på att lägga om gatstenen.....
  • blomman 2

Huddinge är en bra Komun att bo i. Och Huddinge centrum är rätt populärt vad jag jan uppfatta. Vi bor i Skogås ( närmre farsta) och här är det också bra att bo med mycket grönområden,badstränder,bra centrum,många skolor och förskolor och i Stortorp ( trångsund) har vi en ishall.

Svar på tråden Flytta till Huddinge