23 år - för ung för hund?
Är 23 år gammal, kvinna, singel, bor i en förort till en storstad och har extremt nära till stora naturområden, brukshundsklubb och parker.
Har ett väldigt fritt jobb där jag jobbar hemifrån 3 dagar i veckan. Nära vänner och familj bor i samma kommun där även flera i kretsen jobbar hemifrån/är hemmafruar (de har då erbjudit sig att ha min eventuella hund ett par dagar i veckan när jag är på kontoret.)
Har fast heltidsjobb och en större bostadsrätt.
Efter den lilla förklaringen så har ni nog ett hum om min livssituation, haha :).
Nu till kruxet - jag har velat ha en hund sedan jag flyttade hemifrån, men har naturligtvis lagt band på detta då jag känt att det varit för tidigt och att jag varit för ung. Men senaste 6 månaderna har det riktigt kliat i fingrarna och jag vill verkligen ingenting mer än att skaffa mig den där hunden.
Just nu står Whippet och Engelsk Cocker Spaniel högst upp på min lista då jag tror att dessa skulle passa min livsstil och trivas med samma aktivitetsnivå som jag.
Dock har jag en gnagande tanke i bakhuvudet, inte så mycket "min" tanke utan mera omgivningen som har gjort en inception på mig. Men det är alla dessa kommentarer med "Men GUD nej du är så UNG du kommer bli SÅ låst, du kommer inte kunna göra NÅGONTING på 10 år!!".
Jag har en stor kompiskrets, och träffar mycket vänner, men det är alltid i situationer hemma hos mig eller där jag kommer kunna ha med mig en hund (inga allergier och alla vänner älskar hundar). Jag är inte så spontan av mig, men jag går gärna ut och äter middag eller tar en drink med mina vänner ett par ggr i månaden, eller går på bio.
Det jag egentligen vill be om är era åsikter kring detta? Är det en "myt" att man blir hur låst som helst? (Förstår att det blir så under valptiden, det är jag beredd på) Är det verkligen så himla omöjligt att leva ett socialt liv med hund? Eller är det som att skaffa barn och man kan tacka adjö till sitt sociala liv och byta ut det mot hundkurser och blodspår?
Har vuxit upp med hund men den har ju aldrig varit helt och hållet "mitt" ansvar, så trots någorlunda erfarenhet är jag en nybörjare när det kommer till helt egen hund..
Tack :)