• Anonym (Förskollärare)

dölja obehagliga lukter

Jag har ett problem som blir svårare och svårare att hantera i min vardag.

Jag jobbar på förskola och behöver såklart ibland ta hand om bajsblöjor, bajsolyckor i trosor/kalsonger o även spyor. Men senaste året har detta inte varit möjligt för mig.
    Kräk har alltid varit ett problem då ja själv börjar kräkas av att bara höra någon kräkas men att inte kunna hantera bajsblöjor eller bajsolyckor är inte hållbart.

Synen gör mig inte så mkt utan de e lukten som e problemet så ja undrar om de finns nåt bra man kan smörja under näsan tex som döljer bajslukten så att ja kan hantera detta i min vardag.

Det blir ju ett problem både för mig o barnen o även om ja givetvis kan va en bra pedagog utan att hantera bajs så är de inte hållbart i längden.

Behöver seriösa tips o råd för att kunna hantera detta.

Måste ju finnas nåt som luktar starkt mentol el liknande? Vad och vart får ja tag i de?

• Svar på tråden dölja obehagliga lukter
  • Gnuborg

Vicks mentolsalva borde väl funka? Smörja in lite under näsan. Tror det fortfarande finns på Apoteket.

• Anonym (Förskollärare)
    Tines skrev 2015-10-21 19:38:08 följande:

Andas genom munnen och inte genom näsan så känner du inga lukter.

Tyvärr så funkar inte de.
    Ja klarar inte av de, tro mig ja har försökt så därför e ja inne på spåret att på nåt sätt dölja lukten istället.

Ja hade jättesvårt att hantera de på min egen dotter också när hon va liten men på nåt sätt kunde ja hantera de de flesta ggrna då men på jobbet går de inte alls.

Dotterns kläder har ja ibland slängt efter en olycka o så ställt henne i duschen men de funkar inte att slänga barnens kläder på jobbet o där har vi ingen dusch, bara en vanligt litet barnhandfat..
  • Anonym (Förskollärare)
    Gnuborg skrev 2015-10-21 19:21:00 följande:

Vicks mentolsalva borde väl funka? Smörja in lite under näsan. Tror det fortfarande finns på Apoteket.

Jag ska absolut fråga på Apoteket, tack!
  • Anonym (Förskollärare)

Puffar för fler tips

• Tow2Mater
    Anonym (Förskollärare) skrev 2015-10-21 20:24:20 följande:
    Tyvärr så funkar inte de.
    Ja klarar inte av de, tro mig ja har försökt
    Näsklämma? Kalla det en piercing for känsliga näsor ;)
  • Anonym (Förskollärare)

Gärna seriösa tips o råd då detta för mig är ett stor problem.

• Tow2Mater

Nu var jag ju ganska seriös faktist. En del går omkring i munskydd, varför inte en näsklamma om man inte klarar av att andas genom munnen utan en? Tycker du inte om det alternativet, eller?

• Anonym (Förskollärare)
    Tow2Mater skrev 2015-10-22 17:26:56 följande:

Nu var jag ju ganska seriös faktist. En del går omkring i munskydd, varför inte en näsklamma om man inte klarar av att andas genom munnen utan en? Tycker du inte om det alternativet, eller?

Ska ju va nåt som funkar i vardagen som barnen inte behöver se så mkt av. De känner oftast så mkt skuld o skam ändå efter en olycka tex o ja vill inte förvärra de för dem utan ja vill hjälpa dem men för att kunna hjälpa dem behöver ja lösa mitt problem först
  • Fröken Apelsin

Skulle det gå att fråga kollegorna om de kan ta den biten istället? (För att slippa påhopp så märk ordet fråga, det är inte samma sak som att kräva)

Eller kan du byta avdelning till lite större barn?

• Anonym (Förskollärare)
    Fröken Apelsin skrev 2015-10-22 19:42:32 följande:

Skulle det gå att fråga kollegorna om de kan ta den biten istället? (För att slippa påhopp så märk ordet fråga, det är inte samma sak som att kräva)

Eller kan du byta avdelning till lite större barn?

Jag är på syskonavdelning därav ganska många bajsolyckor. De flesta e blöjfria när de kommer till oss men de som inte är de, är ju stora... O då blir de ännu värre.

Ja har tagit upp detta me mina kollegor o de vet om problemet men de e ändå inte hållbart att de alltid är någon annan som får ta hand om "mina" olyckor el va man ska säga. De blir en irritation av förståliga skäl.

De blir inte bra för barnen när ja försöker hjälpa dem o samtidigt står o hulkar. O de finns ju trots allt tillfällen när man e själv oxå.
    Tex vid öppning/stängning
  • Anonym (Förskollärare)
    Tow2Mater skrev 2015-10-22 21:36:34 följande:

Vad är det där obducenter i filmer smorjer under näsan?

Precis nåt sånt e de ja e ute efter!
  • suziz
    foodforclouds skrev 2015-10-23 14:08:42 följande:

Tigerbalsam skulle kanske kunna hjälpa?

Det gör det garanterat men det lär svida rejält om man skull få in det i näsan.

Vicks Vaporub är nog bättre.
  • Anonym (Förskollärare)
    suziz skrev 2015-10-23 14:12:56 följande:
    Det gör det garanterat men det lär svida rejält om man skull få in det i näsan.

Vicks Vaporub är nog bättre.
    Vad e vicka vaporub? O vart får ja tag i de?
  • suziz
    Anonym (Förskollärare) skrev 2015-10-23 22:16:49 följande:
    Vad e vicka vaporub? O vart får ja tag i de?
    Vicks mentolsalva finns på apoteket.
  • Anonym (Förskollärare)
    suziz skrev 2015-10-24 09:29:24 följande:
    Vicks mentolsalva finns på apoteket.
    Okej, tack så mkt. De ska ja fråga efter på Apoteket!
Svar på tråden dölja obehagliga lukter