• FoxyMama

Hur får man igång försenad mens? (ej gravid)

Hej!  Behöver hjälp och tips... 

Har normalt en ganska regelbunden cyke på mellan 29-31 dagar,   känner ibland av ÄL och får då mens exakt 14 dagar efter det.

Vi planerar nu syskon och tänkte börja försöka den här månaden, givetvis kommer inte mensen som den ska.  Har haft oskyddat men avbrutet samlag 2ggr kanske, men gjorde ett test på BIM+1 och det var negativt (de gånger jag har plussat så har det vart supertydligt + redan på BIM - 1.  Tror mao inte att jag är gravid. 

Men hur i hela friden får jag igång mensen nu? vill påbörja ny cykel så jag kan börja räkna och planera.  Funkar Rosenrot? 
    Det enda som varit annorlunda den här månaden var att jag var sjuk runt planerad äl och knappt åt ngt på flera dagar,  funderar på om det kanske påverkat ÅL?

Hur länge väntar man innan man går till en läkare?  är 34 år men från ett land där snittåldern för klimakteriet är 40-45år ist för som här bland svenskfödda +50.  Tror ni det kan vara klimakteriet?

tacksam för alla svar

• Svar på tråden Hur får man igång försenad mens? (ej gravid)
  • Anonym (Fia)
    Man kan inte påverka för att få igång försenad mens, eftersom det är när du fick ägglossning som bestämmer när mensen kommer. Är mensen försenad, och du är inte gravid, så beror det alltså på ngn liten hormonrubbning, exempelvis p g a stress eller sjukdom, som försenade din ägglossning. Tiden från ägglossning till mens alltid den samma för en kvinna, oavsett om hon har regelbunden mens eller ej. Någon liten rubbning i cykeln är vanligt även om man är som en klocka med sin mens. Avvakta en ca en vecka sen kan du ringa läkaren, och klimakteriet behöver du nog inte oroa dig för riiiiktigt ännu ska du se.

Annars kan sex putta igång mensen, men det kan lika gärna vara en skröna.
  • Anonym (E)
    Anonym (Fia) skrev 2015-10-22 08:23:39 följande:

Man kan inte påverka för att få igång försenad mens, eftersom det är när du fick ägglossning som bestämmer när mensen kommer. Är mensen försenad, och du är inte gravid, så beror det alltså på ngn liten hormonrubbning, exempelvis p g a stress eller sjukdom, som försenade din ägglossning. Tiden från ägglossning till mens alltid den samma för en kvinna, oavsett om hon har regelbunden mens eller ej. Någon liten rubbning i cykeln är vanligt även om man är som en klocka med sin mens. Avvakta en ca en vecka sen kan du ringa läkaren, och klimakteriet behöver du nog inte oroa dig för riiiiktigt ännu ska du se.

Annars kan sex putta igång mensen, men det kan lika gärna vara en skröna.

Här kan jag skriva under ang sex, det brukar få igång min mens av någon anledning (kanske tack vare sammandragningarna?)
  • FoxyMama

Tack snälla för svar.

Provat sex två kvällar i rad. No luck!

Känner på tappen och den känns öppen får in med fingertopp. Har dock fött två barn varit gravid ytterligare två ggr så den kanske aldrig e helt stängd.

På dag 25 i cykeln hade jag viss känning typ som lite ÄL smärta men inte säkert.

Är så sjuktrypiskt varför kan mensen inte bara dyka upp!?

Svar på tråden Hur får man igång försenad mens? (ej gravid)