• Aniapia

Läge att skaffa barn?

Jag och min kille har pratat om att skaffa barn och att vi vill göra det relativt snart. Jag vet bara inte vad som är bäst. Både han och jag har fast jobb och på det viset så skulle det egentligen vara bra timing nu. Men vi ska snart förlova oss och då blir det bröllop först sommaren 2017. Och jag vill gärna gifta mig innan vi skaffar barn.. Det är även så att jag redan nu vet att jag inte vill eller kommer jobba i samma bransch så länge till. Så hur gör man då? Är det dumt att plugga när man vill skaffa barn? Eller att börja plugga direkt efter mammaledighet? Om jag ska vänta på att ha pluggat klart kommer det dröja några år nu och jag vill ha barn innan jag är 30.

• Svar på tråden Läge att skaffa barn?
  • Rainbow gg

Jag hade väntat men många andra hade inte väntat.

Jag har en mamma i min klass som måste jobba för att få ekonomin att gå runt, pappan blev sjukskriven och kan inte göra något verken i eller utanför hemmet, så hon hinner inte med sig själv ens efter barnens aktiviteter, jobbet och skolan.

En annan mamma blev gravid mitt i termin 2, hon och hennes man pusslar som satan för att hon ska slippa vara föräldraledig och pappan kan inte vara det för då går det inte runt.

För mig skulle ett barn bara vara ii vägen när jag pluggar.

Inte som att 30 är så gammalt heller direkt

• Aniapia

Nä inte gammalt fast chanserna minskar ju. Och det vet man ju inte hur stora chanser man själv har. Sen kan det ju dröja ännu längre o bli ännu svårare när man har ätit p-piller i många år.

• schober

Jag pluggar just nu och har 2.5 år kvar, och vi försöker skaffa barn. Fick ett missfall för en månad sen men vi kör på. Karln ska byta jobb från sitt fasta jobb till ett annat inom en snart framtid och han ska ev. också plugga sen så det kan mycket väl på knapert men vi känner att vår längtan är större än oro för jobb, pengar och liknande. Vi är så säkra med varandra så det skrämmer oss inte.

Vi har försökt sen nyår och jag är 27 och han 30, och har vi otur så kanske det tar ett år till innan vi lyckas få barn, eller ännu längre - man vet ju aldrig, och vill man ha fler än ett barn så kan det bli tight med tid innan fertiliteten sänks vid 35snåret.

Jag säger, kör på nu för man vet aldrig hur lång tid det kan ta eller om ni ens KAN bli gravida. Mycket som ska klaffa, men livet är det som händer när man planerar annat :) lycka till!

Svar på tråden Läge att skaffa barn?