• Anonym (förträngt)

vanligt att förtränga minnen? sexuellt övergrepp

Hej!

För fem år sedan följde jag och min kompis med två killar hem efter krogen..kompisen tjatade och jag hängde mest på för hennes skull, hade ingen avsikt att göra något med någon av killarna. Kompisen och den ena killen började hålla på och gick in i sovrummet, jag satt i soffan och kollade på tv. Plötsligt börjar killen försöka hångla upp mig, jag sa nej, då blir han plötsligt väldigt på och säger vi vet väl båda att du inte kom hit bara för att sitta här. Efter det minns jag bara vissa fragment som att han slet av mig byxorna medans jag försökte dra upp dem igen, att jag kände ett starkt obehag och var rädd för honom och att jag i den stunden gav med mig och blev passiv och var med i sexakten utan att göra motstånd. När det hela var över minns jag att min kompis kommer ut från rummet ganska skärrad och skakis och säger att "dem här killarna är helt sjuka i huvudet, ta på dig skorna vi ska härifrån nu!" Efter den natten åkte vi hem, la oss och pratade aldrig mer om vad som hänt. Har inget minne alls av vad jag tänkte efteråt, dagen efter eller den närmsta tiden efter. Det är inte förrän nu, fem år senare som dessa minnen har börjat dyka upp lite mer detaljerat vilket gör att jag blir både illamående och får ångestattacker. Samtidigt som en del av mig fortfarande tänker "är detta inbillning?" Helt sjukt. Har fram tills nu kunnat nämna detta för nära personer utan att känna någon ångest alls, jag har pratat om det som om det vore en bagatell vilket gjort dem jag berättat det för väldigt bekymrade. Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden vanligt att förtränga minnen? sexuellt övergrepp
  • Anonym (minnen)

Ja tyvärr och tackolov paradoxalt nog. Att hjärnan förtränger är ett skydd. Att börja minnas när man fått distansera sig något är inte ovanligt.

Blev själv utsatt för övergrepp som barn (4-7 år) och började minnas först efter 18 år. Visst kan man misstro minnen. Speciellt när det som i mitt fall var en rätt ung ålder och länge sedan. Vid 15 års ålder blev jag utsatt för våldtäkt. Även denna blockerades för att dyka upp många år senare. Och samma där så tvivlar man på att ens minnen är sanna.

Men även om jag inte mindes själva händelserna under många år så vill jag påstå att kroppen mindes det omedvetet. Stelnade automatiskt till vid beröring av män. Kallsvettningar i början av förhållanden. En förmåga att stålsätta sig och stänga av känslor på kommando (eget kommando).

• Anonym (samma här)

håller med ovan, det är vanligt. Jag har själv gjort det med diverse trauman.

Jag ber dig leta upp en trauma-psykolog. Ta dina känslor på allvar

• sextiotalist

Om detta tvistar de lärde.
    Det är inte alls vanligt i varje fall

• Anonym (samma här)

Jag ber dig, trådstartaren, att söka hjälp. Du mår uppenbarligen dåligt av det och det kommer sannolikt inte att försvinna av sig själv.

• Anonym (Skitsnack)
    sextiotalist skrev 2015-10-22 13:12:00 följande:

Om detta tvistar de lärde.
    Det är inte alls vanligt i varje fall

Snacka inte skit. Om du själv inte har blivit utsatt för övergrepp så har du ingen aning om vad du snackar om. Så ta för helvete inte och säg hur det är, för det vet du ingenting om...

Det som TS beskriver är snarare ganska vanligt när det gäller trauman. Man förskjuter händelsen och upplevelsen, eftersom det i stunden helt enkelt är för jobbigt att hantera. Men man kan inte förtränga sånt hur länge som helst. Och när man börjar bli redo att hantera traumat dyker det upp som flashbacks i medvetandet. Just att det kommer som flashbacks visar väldigt tydligt att just detta har hänt.

• sextiotalist
    Anonym (Skitsnack) skrev 2015-10-22 13:32:49 följande:
    Snacka inte skit. Om du själv inte har blivit utsatt för övergrepp så har du ingen aning om vad du snackar om. Så ta för helvete inte och säg hur det är, för det vet du ingenting om...

Det som TS beskriver är snarare ganska vanligt när det gäller trauman. Man förskjuter händelsen och upplevelsen, eftersom det i stunden helt enkelt är för jobbigt att hantera. Men man kan inte förtränga sånt hur länge som helst. Och när man börjar bli redo att hantera traumat dyker det upp som flashbacks i medvetandet. Just att det kommer som flashbacks visar väldigt tydligt att just detta har hänt.

Med all respekt, men jag skrev att det är något som diskuteras och man är helt enkelt inte överens om det är så.
    Jag skrev inte att de inte förekom.
    Dvs det är ingen som vet om det är vanligt förekommande
  • Anonym (Vet)

Herregud, detta hände mig och min kompis för exakt 5 år sedan... Vad sjukt! Det hade kunnat vara min vän som skrev detta!

• Anonym (aaa)

Att man förtränger "minnen" är en myt. Det är snarare tvärtom: att man minns traumtatiska eller på andra sätt negativa händelser betydligt bättre än annat. Man kanske inte minns precis allt, men det funkar INTE så att man kan glömma något sånt helt och hålletoch sen plötsligt börja komma ihåg det igen. 
    Vissa påstår ändå att så är fallet, eftersom de minsann har gått i terapi där terapeuten fått dem att minnas, kanske har de till och med blivit hypnotiserade. Det är bluff. Där handlar det snarare om väldigt subtil manipulering från terapeuten. Och ja, det är sant.
    Källa? Vetenskapsmannen och filosofen Antti Revonsuo, samt diverse databaser som tyvärr står låsta bakom en paywall.

• Anonym (Vet)
    Anonym (aaa) skrev 2015-10-22 14:59:40 följande:

Att man förtränger "minnen" är en myt. Det är snarare tvärtom: att man minns traumtatiska eller på andra sätt negativa händelser betydligt bättre än annat. Man kanske inte minns precis allt, men det funkar INTE så att man kan glömma något sånt helt och hålletoch sen plötsligt börja komma ihåg det igen. 

Vissa påstår ändå att så är fallet, eftersom de minsann har gått i terapi där terapeuten fått dem att minnas, kanske har de till och med blivit hypnotiserade. Det är bluff. Där handlar det snarare om väldigt subtil manipulering från terapeuten. Och ja, det är sant.

Källa? Vetenskapsmannen och filosofen Antti Revonsuo, samt diverse databaser som tyvärr står låsta bakom en paywall.

Fel. Jag var med om sexuella övergrepp som barn och förträngde det totalt tills jag var runt 18.
  • sextiotalist
    Anonym (aaa) skrev 2015-10-22 14:59:40 följande:

Anonym (Vet) skrev 2015-10-22 15:10:29 följande:
    Fel. Jag var med om sexuella övergrepp som barn och förträngde det totalt tills jag var runt 18.
    Det är därför jag skriver att därom tvistar de lärde. Det finns inte så mycket forskning på detta (än är väl bäst att tillägga) och resultaten är inte entydiga.
Svar på tråden vanligt att förtränga minnen? sexuellt övergrepp