• Vattenlilija

Tjänar du på att ha Linas matkasse?

Det dök precis upp reklam för Linas Matkasse på min Facebook där dom påstår att 8 av 10 personer får ett minskat eller oförändrat matkonto med deras påsar.

Middag mån - fre för 4 personer kostar ca 3200 kr/månad och strax under 2000 för två personer. Utöver det får man själv komplettera med ev frukost, lunch, mellanmål, kvällsmat och all mat på helgen. 

Hur kulle ditt matkonto se ut om du/din familj hade linas matkasse?
    Har du Linas Matkasse? Hur har det förändrats?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-22 16:37
    Detta gäller alltså specifikt Linas MAtkasse och inte matkassar generellt, tex där man plockar ihop allt själv för alla måltider.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tjänar du på att ha Linas matkasse?
  • Vattenlilija

Kan tillägga att det antagligen inte är särskilt förvånande att 8 av 10 av dom som har matkassen tjänar på det eftersom man antagligen inte köper matkassen om man förlorar på det. Så att dom påstår att 8 av 10 vinner på det så betyder ju inte att 8 av 10 generellt gör det.
    Som att säga att majoriteten av de som köper kyckling tycker att kyckling är gott.
    Dom får det ju dock att låta som att folk generellt vinner på det och det undrar jag om det verkligen kan stämma.

• Gladskit

Jag tror inte det gjort vare sig till eller från. Nu har vi inte alltid haft just Linas utan jag gillar bättre de matkassarna där man kan komplettera med annat man behöver. Som coop tex. Då får man matkasse för x antal dagar OCH man kan handla tex 10l mjölk, bröd och 2kg äpplen som levereras samtidigt om man vill det. Gjorde vi så varje vecka skulle vi nog spara, eftersom det blev noll spontanhandling.

• Vattenlilija
    Gladskit skrev 2015-10-22 16:34:34 följande:
    Jag tror inte det gjort vare sig till eller från. Nu har vi inte alltid haft just Linas utan jag gillar bättre de matkassarna där man kan komplettera med annat man behöver. Som coop tex. Då får man matkasse för x antal dagar OCH man kan handla tex 10l mjölk, bröd och 2kg äpplen som levereras samtidigt om man vill det. Gjorde vi så varje vecka skulle vi nog spara, eftersom det blev noll spontanhandling.
    Med Linas matkasse måste man dock åka till affären eftersom man behöver köpa alla andra måltider, så i det här fallet kommer man inte undan spontanköpen.
  • Gladskit
    Vattenlilija skrev 2015-10-22 16:36:04 följande:
    Med Linas matkasse måste man dock åka till affären eftersom man behöver köpa alla andra måltider, så i det här fallet kommer man inte undan spontanköpen.
    Nä precis. Och just med Linas skulle i varje fall inte vår kostnad hemma sänkas. Det tror jag inte.

Sen brukar vi inte ta 5-dagars heller utan kanske 3-dagar så man har lite utrymme för annat som familjen vill äta
  • Vattenlilija

Spontan tanke: Hur blir grönsakerna till sista måltiden? Antar att man får påsen dagen innan första måltiden ska lagas och då ska grönsakerna hålla från tex söndag till fredag. Håller dom så länge? själv handlar jag ofta och har aldrig grönt liggandes så länge så jag har faktiskt ingen koll på hållbarhet så..

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Nej, det tror jag inte att jag hade gjort.

Dessutom ogillar jag idén på att låsa in mig med en mängd ingredienser. Jag har ett basförråd med gryn, konserver och så vidare och handlar det jag känner för i övrigt. Så det är väl främsta anledningen till varför jag inte har någon slags matkasse.

Men lagar man mat till fyra eller fler personer så kan jag tänka mig att det är smidigt och det kan nog i många fall bli billigare.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Gladskit
    Vattenlilija skrev 2015-10-22 16:42:48 följande:

Spontan tanke: Hur blir grönsakerna till sista måltiden? Antar att man får påsen dagen innan första måltiden ska lagas och då ska grönsakerna hålla från tex söndag till fredag. Håller dom så länge? själv handlar jag ofta och har aldrig grönt liggandes så länge så jag har faktiskt ingen koll på hållbarhet så..

Vi brukar få kassen levererad på måndagen och då står det på ingredienslistan vad man kan frysa och så. Så att man kan planera lite. Plus att vi då oftast bara tar för tre måltider så då blir det inte liggande särskilt länge.
  • Vattenlilija
    Gladskit skrev 2015-10-22 16:56:57 följande:
    Vi brukar få kassen levererad på måndagen och då står det på ingredienslistan vad man kan frysa och så. Så att man kan planera lite. Plus att vi då oftast bara tar för tre måltider så då blir det inte liggande särskilt länge.
    Nä med tre dagar blir det ju annorlunda, men det går ju inte att välja där. 
    Oj, jag hade blivit så stressad om jag inte fick påsen förrän samma dag jag skulle laga maten. Jobbigt om den dyker upp för sent.
  • Mrs Green

Jag tror inte vi vinner på det ekonomiskt utan vi har det för att det är bekvämt att slippa tänka på vad man ska ära tre dagar och för inspirationen. Man upptäcker ju nya favoriträtter som man kan laga själv sen också.

Däremot tjänar vi massor på att vi gör övriga inköp från Mathem. Inte bara för att vi kunnat sälja bilen då, utan också för att vi gör mycket mindre spontanköp.

• Christi38

Vi har en av Linas kassar (3 dagar) och det är inte för att spara pengar på det (för det gör vi inte med tanken på vad kassen kostar) utan för att få nya idéer på snabb, god och lättlagad mat :)

Vi har leverans måndagar men lagar dessa måltider under veckan sen.

Svar på tråden Tjänar du på att ha Linas matkasse?